Iran Newspaper

مذاکره و جنگ همزمان طالبان

- ندا آکیش خبرنگار

آغازهفتهجا­ریدرافغانس­تانباافزای­شبیامانتنش­هاودرگیریه­ابیننیروها­ی طالبان و نیروهای ارتش افغانستان در دو والیت قندوز و بغالن همراه بوده و البته یکی از کم سابقهترین تناقضهای جنگ 18 ساله این کشور در این روزها در حال رقم خوردن است. این تناقض کم سابقه را گروه طالبان رقم میزند زیرا از یک سو با امریکا در حال مذاکره است و از سوی دیگر در جریان مذاکرات حتی یک روز هم دست از حمالت و انفجارهای انتحاری خود برنداشته است.

بــه گزارش خبرگــزاری رویترز، دیروز یکشــنبه زلمــی خلیل زاد، دیپلمات ارشــد امریکایی افغانســتا­نی االصل از رســیدن مذاکرات طالبان – امریکا به مراحل نهایی و نزدیک شــدن طرفها به توافق خبر میداد اما همزمان با این ســخنان؛ نیروهای طالبــان در والیــت بغالن در حال جنگ با نیروهای ارتش افغانســتا­ن بودند. آنها از جمعه شب گذشته بر شدت حمالت خود افزودند و روز شنبه در والیت قندوز جان دست کم 20 نیروی ارتش افغانستان و 5 غیرنظامی را گرفتند. البته برای طالبان که در طول 8 دوره مذاکره با امریکا حتی یک روز هم دســت از حمالت و عملیاتهای انتحاری خود برنداشــته و همزمان هم میز مذاکره و هم جنگ را پیش برده اســت، حمله به دو والیت شــمالی آن هم در شــرایطی که احتمــال توافق طالبان با امریکا بیش از هر زمان دیگری است، تعجب ندارد. اما عجیب است که چطور خلیل زاد روز یکشنبه بیتوجه به حمالت طالبان به بغالن و قندوز در جمع خبرنگاران اعالم کرد، در حال ســفر به کابل اســت تا با مقامات کابل درباره دور نهم مذاکراتش با طالبان مشورتهای الزم را بکند و امیدوار است که توافق بزودی حاصل شود.

خلیل زاد دیروز یکشــنبه در یک پســت توئیتری نیز نوشــت: ما در آستانه یک توافق هســتیم که این توافق خشــونت را کم خواهد کرد و مســیر مذاکره مستقیم افغانها با یکدیگر بر سر یک صلح پایدار و پرافتخار را هموار خواهد کرد. به امید یک افغانســتا­ن متحد و یکپارچه که دیگر تهدیدی بــرای امریکا، متحدان امریکا یا دیگر کشــورها نباشد. به گزارش ســایت روزنامه افغانستانی هشت صبح، گروه طالبــان صبح دیروز یکشــنبه و پس از آنکه یک روز قبــل از آن یک نمایش قدرت در قندوز اجرا کرده بود، به حومههای شهر «پلخمری»، مرکز والیت بغالن حمله کرد. البته جاوید بشارت، سخنگوی پلیس بغالن دیروز گفت، طالبان قصد حمله به شــهر «پلخمری» را داشــت اما از این حمله جلوگیری شــد و درگیریها در دو نقطه در حومه شــهر پل خمری متمرکز اســت.دیروز همچنین مقامات افغان و مقامات طالبان تأیید کردند که در مرکز والیت غزنی و والیت لغمان در شرق کابل هم درگیریهایی وجود داشت.

این حمالت آن هم در حالی که مذاکرات دوحه بین طالبان و امریکا به روزهای پایانی خود نزدیک میشــود، حاکی از آن اســت که طالبان مایل اســت از موضع قدرت در این مذاکرات حضور داشــته باشد و اگر هر توافقی حاصل شود، او در آن توافق در موضع قدرت ایســتاده باشــد. شاید هم به همین خاطر است که تاکنون خلیــل زاد هیــچ جزئیاتــی از توافق احتمالــی را که انتظار مــیرود منجر به خروج هزاران نیروی امریکایی از افغانســتا­ن شــود، فاش نکرده اســت. ســهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است، دو طرف در حال مذاکره بر سر نهایی کردن مسائل تکنیکی هستند. او روز یکشنبه در توئیتر نوشت: ما در آستانه پایان دادن به تهاجم و رسیدن به یک راه حل صلحآمیز برای افغانستان هستیم.

البتــه توافــق احتمالی امریــکا با طالبان به خــودی خود منجر بــه پایان جنگ طالبان با نیروهای امنیتی دولت افغانســتا­ن نمیشــود اما ممکن است منجر به آغاز مذاکرات به اصطالح «بین االفغانی» شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran