Iran Newspaper

پای اسلحه به دستها هم به پرونده بانک سرمایه باز شد

-

گروه سیاسی/ جلسه بیست و نهم از مرحله سوم رسیدگی به پرونده بانک ســرمایه دیروز در شــعبه سوم دادگاه ویژه رســیدگی بــه جرایــم اخالگران و مفســدان اقتصــادی به ریاســت قاضــی مســعودی مقام برگزار شــد. جلســهای کــه در آن نماینده دادســتان از افرادی گفت که خود را منتســب به نهادهای نظامی و امنیتی و البتــه جزو بازنشســتگ­ان میدانســتن­د و بــا تبانی خود را بــه مدیران بانک نزدیک میکردند و فسادهایی را رقم میزدند.

در ایــن جلســه که بــرای اخذ آخریــن دفاعیــات از متهمان برگزار شــد، محمدرضــا خانــی به اتهام مشــارکت در اخال عمده در نظــام اقتصادی کشــور و ۳۱ فقــره خیانــت در امانــت به مبلــغ ۳۱ هــزار و ۰۹۳ میلیارد و ۰۴ میلیــون ریــال و اخذ فرشهای نفیــس از احد عظیــمزاده و ۰۴۶ هزار یورو از آقــای داریــوش امانــی ملقــب به حبیــب امانــی و دریافت یــک میلیارد ریــال از آقای قاســم خلیلی بــرای خرید خــودروی بی.ام.دبیلو برای خانم دریــا خانــی و همچنین ۲ میلیارد و ۰۶۱ میلیون ریال از شــرکت سایهگســتر که مدیرعاملی بانک ســرمایه را برعهده داشــته، به دفاع از خود پرداخت. دیگــر متهمان ایــن پرونده را خیــراهلل بیرانونــد و علیرضــا حیدرآبادیپ­ور مدیرعامــل و عضــو هیــأت مدیــره وقــت بانــک ســرمایه، پرویــز احمــدی سرپرســت بانک و رئیس هیأت مدیره وقت بانک ســرمایه، بهمن خادم و مهرداد باقری از اعضای هیأت مدیره وقت بانک ســرمایه و یاســر ضیائی شــیرکائی قائم مقام وقت بانک سرمایه تشکیل میدهند که به مشارکت در اخال عمده در نظام اقتصادی کشــور از طریق مشــارکت در خیانت در امانت متهم هستند.

به گزارش ایسنا، خانی در دفاعیات خود گفت: از سوی سازمان بازرسی کل کشــور اشاره شــد من از بانک مســکن ۷۱ میلیارد تومان دریافت کردم. تومــان نادرســت اســت و ۷۱ میلیارد ریــال بــه ازای خدماتــم در طول این ســالها دریافت کــردهام. این متهم همچنیــن نکاتی را دربــاره نظارت در بانک ســرمایه توسط اعضای هیأت مدیره گفت و درباره گزارش محرمانه نیمــه اول ســال ۵۹ این بانک هم عنوان کرد: این گزارش به بازرســی دفتر مقام معظم رهبری داده شد و در سوم مرداد سال ۵۹ رئیس دفتر بازرسی رهبــر انقــاب طی نامهای تمــام مســتندات دو بدهکار (حســین هدایتی و سیدمحمد امامی) را به اطاعات سپاه داد. خانی در پاسخ به سؤال قاضی دادگاه کــه چه کســی شــما را برای تصــدی مدیرعاملی توصیــه کرد، گفت: فقــط حمید ناطق نوری درخصوص پرونده عبداهلل کریمی سفارشــی کرد که در این زمینه مســتنداتی وجود نداشــت و ما مســتندات را از وی گرفتیم ولــی چــون ملکی که معرفی کرده بود ارزشــی نداشــت، ما نیــز هیچ کاری برای وی انجام ندادیم.

متهم خانی گفت: چه کســی اخال کرده؟ آیا من که افتخار انتســاب به خانــدان معظم ۲۳ شــهید را دارم میتوانم اخــال کنم؟ من که در دامان پــدر و مادر بســیار بزرگــواری تربیت شــدهام که پیش از انقاب ۴۱ ســال در تبعید بودند، میتوانم اخالگر باشــم؟ من که تمام خاندانمان در جنگ حضــور داشــتند و معدود مردی در خانــواده ما پیدا میشــود به این علت که همه شــهید شــدهاند آیــا میتوانــم اخالگر باشــم؟ آیا خریــد هواپیما، گازرســانی بــه مناطق محروم زنجان، تولید ملی در شــرکت قطعهســازی، تبدیــل قراردادهــ­ای بدون وثیقه به با وثیقه، داشــتن پرچمــداری مبارزه با فســاد، شــکایت علیه بدهکاران بانکی، اخراج افراد منتسب به بدهکاران، ارتقــای بانــک از ســطوح پایین به بــاال از مصادیق اخال اســت؟ در ســال ۶۹ و ۷۹ شــیطنتی صورت گرفتــه چون تمام اخراجیهایی که منتســب به بدهکاران بودند دوباره در همان جایگاهها قرار گرفتند. تصمیماتی که من در بانک گرفتم، برای حفظ منافع بانک بود.

در ادامه جلســه دادگاه، قهرمانی نماینده دادســتان گفت: مســأله اول مربوط به اشــخاصی اســت که آقای خانی از آنها نام برد یعنی افرادی که خود را منتسب به نهادهای امنیتی و نظامی میدانند و اکثراً هم بازنشسته هســتند. اشــخاصی که با تبانی خود را به مدیران بانک نزدیک میکردند و فســادهایی را رقــم میزدند. اینها افرادی بودند که اســلحهای را روی میز میگذاشــتن­د و از آن ســوء اســتفاده میکردند. پرونده بانک سرمایه در این خصــوص وضــع نامطلوبــی دارد، آن آقا چــه کاره بود که شــما او را دعوت کردید؟ البته پرونده این اشــخاص در مسیر رسیدگی قرار دارد و امیدواریم زودتر رسیدگی شود تا مردم بدانند عدالت با کسی تعارف ندارد. نماینده دادســتان تأکید کرد: کســی که بخواهد از هر نهاد و مســئولی ســوء اســتفاده کند، با برخورد قاطع عدالت روبهرو خواهد شــد. وقت رســیدگی بعدی به این پرونده ۹ صبح شنبه 6۱ شهریورماه تعیین شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran