Iran Newspaper

تعهد در برابر تعهد

ربیعی سیاست برجامی ایران را تشریح کرد اگر تا جمعه زمینه فروش نفت و دریافت مبالغ آن فراهم شود، ایران برداشتن گام سوم را متوقف میکند

-

گروه سیاســی/ سخنگوی دولت رویکرد جمهوری اســامی ایــران در مذاکرات برجامی با فرانســه و اروپــا را ایــن طــور تشــریح کــرد: «تعهــد در برابر تعهــد.» علــی ربیعی مطابق ایــن رویکرد، گفت به هــر اندازه کــه اروپا به تعهــدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز متناســب با آن گامهای الزم را برخواهــد داشــت. از جمله اینکــه اگر تا جمعه آینده زمینه فروش نفــت و به دنبال آن دریافت مبالــغ آن فراهم شــود، ایــران نیز برداشــتن گام ســوم کاهــش تعهــدات را متوقــف خواهــد کرد. همچنین به هر انــدازه که اروپا بیش از این عمل کنــد، ایران نیز میتواند بار دیگر به شــرایط اولیه اجرای برجام نزدیکتر شود.

بــه گزارش «ایــران»، ســخنگوی دولت که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با رسانهها سخن میگفت، تأکید کرد: تعهد در مقابل تعهد اســتراتژی اســت که امــروز ما اتخــاذ کردهایم. در صورت اجرای تعهدات اروپا، جمهوری اســامی ایران نیز بر اجرای کامل برجام باز خواهد گشت.

او بــا اشــاره بــه ســفرها، تماسهــای تلفنــی و ماقاتهایــ­ی کــه در هفتههــای اخیــر میــان مقامهای جمهوری اسامی ایران و اروپایی بویژه فرانســوی صورت گرفــت، این اقدامــات را تماماً در قالــب نامه رئیــس جمهوری و بیانیه شــورای عالــی امنیت ملی دانســت و گفت: در چند هفته گذشــته مذاکرات جدی بین دو رئیس جمهوری ایــران و فرانســه صــورت گرفــت و همچنیــن در مذاکــرات وزیر امــور خارجه درباره نحــوه اجرای تعهــد از طرف اروپایی مذاکــره صورت گرفت که خوشــبختان­ه در بســیاری مــوارد دیدگاهها به هم نزدیک شده است.

ربیعــی پــس از بیان ایــن خوشــبینی گفت که آنچــه اکنــون در دســت بررســی اســت، پیگیــری مباحث فنی برای اجرای تعهدات اروپا در دست بررســی اســت و ســفر آقــای عراقچــی بــه همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در ادامــه شــیوه اجرایــی کــردن تعهــدات طــرف اروپایی اســت. ســخنگوی دولت درخواستهای ایــران از طــرف مقابــل را ایــن طــور تشــریح کرد: همــان طــور کــه قبــاً گفته شــد، باید نفــت ایران خریداری شــود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دســترس قرار گیرد و به ایــران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است.

او، موضــوع مذاکــرات اخیر را فــروش نفت و بازگشــت پــول آن به ایــران دانســت و گفت: این مســأله کلیــد نهایــی اســت، در ایــن شــرایط گویا طــرف اروپایی بــه هماهنگی فراتری نیاز داشــته است، هرچند به نظر میرسد در اروپا درباره این مسأله اجماع وجود دارد، اما در اروپا برای انتقال پول نفت به ایران نیازمند اجماع دیگری هستند که البته این امر مسأله ما نیست.

ربیعــی، مســأله اصلــی ایــران را بازگشــت به پیــش از ترامپیســم عنــوان کــرد و افــزود: در این صــورت مــا نیــز میتوانیــم بــه عقــب بازگردیم، همچنان که اگر تعهدات به طور کامل اجرا شود، ما هم گام ســوم را متوقــف خواهیم کرد و هرچه بــه اجــرای تعهدات برجام نزدیک شــوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد.

ربیعی با اشاره به روز جمعه آینده، به عنوان موعــد برداشــتن گام ســوم کاهــش تعهــدات از ســوی ایران، خطاب به طــرف اروپایی اظهار کرد کــه اینکه ما به ســمت گام ســوم حرکــت نکنیم، کاماً بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشــردهای دارد کــه نمایندگان مــا در حال انجام آن هســتند. اگر تعهدات برجامی اجرا شود ایران از گام سوم کاهش تعهدات صرفنظر خواهد کرد البته مشروط به میزان رضایت تهران از اقدامات اروپــا اســت و حتــی امــکان بازنگــری در ســایر اقدامات هم وجود دارد، اما اگر تا فرصت تعیین شــده رضایت تهــران در زمینه اجــرای تعهدات جلب نشود، ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت. ■ روحانی بر موضع خود ایستاده است

ســخنگوی دولت در پاســخ به خبرنــگاری که مدعی وجود تناقض در سخنان رئیس جمهوری درباره آمادگی برای دیدار با ترامپ شــده بود، با بیــان اینکه رئیس جمهــوری همچنان بر موضع خــود ایســتاده اســت، تصریح کرد: ایــن حرف به خاطر منافع ملی و اینکه اگر ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. او با انتقاد از رسانهها یــا جریانهایی که بــه کلیدواژه رئیــس جمهوری مبنی بر اینکه «اگر این اطمینان را داشته باشم» توجــه نکردند یا عمداً ندیده گرفتند، اضافه کرد: اگــر این اطمینان را داشــته باشــند کــه ماقات یا دیــدار به منافع مــا کمک کنــد، از چنین ماقاتی امتنــاع نمیکنــم، از ایــن رو هیــچ تناقضــی در ســخنان رئیس جمهور وجود نداشــته اســت، اما عــدهای بــدون دقــت کافــی و براســاس دیــدگاه

جناحــی پیشــداوری کردنــد. عــدهای ذوقزده شــده و برداشــت خودشــان را در ایــن بــاره بیــان کردنــد. عدهای هم پس از ســخنان بعدی رئیس جمهــوری، به خاطــر اینکه به منطــق درونی آن توجــه نداشــتند، گفتنــد که ایشــان عقبنشــینی کرده است.

ربیعی با بیــان اینکه هیچ دلیلــی برای دیدار

رئیــس جمهــوری بــا تحریککننده و تروریســت اقتصــادی در شــرایط کنونی وجود نــدارد و هیچ شــرطی تعیین نشــده کــه بخواهد ایــن دیدار رخ دهــد، ادامه داد: هــدف رئیس جمهــوری امریکا از دیــدار یک چیز اســت و هدف مــا هم یک چیز دیگر، ما کشــور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قــدرت جهانــی رودررو صحبــت و تأکیــد کردیم در قبــال مــا بــه عنــوان یــک کشــور مســتقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.

ســخنگوی دولــت همچنیــن بــا اشــاره بــه تأکیــدات ســران قوا بــر اصل مبــارزه با فســاد در جلســه ســتاد هماهنگی اقتصادی گفــت: رئیس مجلــس شــورای اســامی و رئیــس قــوه قضائیه کاماً با سیاســتها و مواضع رئیس جمهوری در مبارزه با فســاد، همراه هستند، بویژه اینکه سران قــوا بــر ضــرورت تفکیک مبــارزه جدی با مفســد و فســاد و نیــز مبــارزه بــا زمینــه رانت اتفــاق نظر دارنــد و در اینکــه این مبارزه کوتاه مدت بشــود و سوء استفاده سیاسی هم نشود.

او درعیــن حال، با اشــاره به اینکه ســران ســه قــوه نــوع اطاعرســان­ی و نقاط ضعفــی که منجر بــه دامــن زدن «همه فاســدنگری» شــده بــود را بررســی و آسیبشناســ­ی کردنــد، همهگیــر بودن فســاد را رد و تصریــح کــرد: وجود مدیر فاســد در میان انبوه مدیران ما بســیار اندک اســت، در ۵ یا ۶ مورد اخیر مانند مســأله ارز و خصوصیسازی، نیــز نفع شــخصی در کار نبوده اســت، بلکه خطا در تصمیمگیــر­ی بــوده اســت. ربیعــی بــا بیــان اینکــه بایــد نوع فســاد اقتصادی بر اســاس «نفع شــخصی» بــا «خطــا در تصمیمگیــر­ی» تمیــز داده شــود و شــفاف بیان و توضیح داده شــود که نارســایی در نــوع اطاعرســان­ی رســانهای وجــود داشــت، ادامــه داد: خبر فــردی که فقــط احضار شــده و هنوز محکوم نشــده اســت در رسانه ملی پخش میشــود که قابل قبول نیســت، در شورای شــهری در یــک شهرســتان اتفاقــی میافتــد، بافاصلــه بــه یــک خبــر ملــی تبدیــل میشــود، نمی گوییم اطاع رســانی نشــود، اما خبر ســطح ملــی و خبر در شهرســتان بســیار متفاوت اســت. برخی خبرها و مباحث در ســطح شهرستان، آثار ملی ندارند.

ربیعی درباره مسائل مطرح شده درباره پوری حســینی، رئیس سابق ســازمان خصوصی سازی با بیان اینکه اگر مشــکل در شــیوه تصمیم گیری بوده است، میبایست شیوه دیگری برای بررسی اتخــاذ شــود، گفــت: اگــر آنچــه روی داد مبتنــی بــر تصمیمات بــود، باید بــه نظر داوران ســپرده شــده و صحت یا عدم صحت آن بررســی شــود. برداشــت ما از آقای پوری حســینی این اســت که وی در زندگی ســامت شــخصی دارند اگر مبتنی بر تصمیمات بوده به نظر داوران توجه شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran