Iran Newspaper

متهمانی که با پول بانک ملت کشتی خریدند

-

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگــر دایر بر اخالل در نظــام اقتصــادی کشــور از طریق تشــکیل و سردســتگی شــبکه کالهبــردا­ری و خیانــت در امانــت نســبت بــه وجــوه بانکهــای ملــت و پارســیان در شــعبه اول دادگاه ویژه رســیدگی بــه جرایم اخاللگران و مفســدان اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

متهمان این پرونده علی دیواندری (مدیر عامــل اســبق بانکهــای ملــت و پارســیان)، مجید ســعادتی، بهروز مختــاری، رحمتاهلل باختری، مهدی فالحتیان، حسین ابوالحسنی، اســماعیل احــدی، خانــم ســمانه حضرتــی آشتیانی و وحید نمازی هستند که از این جمع 9 نفــره، ســه نفر از متهمان بــه نامهای مجید ســعادتی، رحمتاهلل باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند.

بــه گــزارش خبرگــزاری میــزان، قهرمانــی نماینــده دادســتان در بیان محورهــای اصلی فســاد در این پرونــده گفت: فســاد رخ داده در موضــوع خرید و فــروش کشــتی و در واگذاری نفت خــام به رحمــتاهلل باختــری، تحصیل مال نامشــروع با موضوع ســفرهای محرمانه و قاچــاق ارز بــه ترکیــه از ایــن موارد به شــمار مــیرود. قهرمانی ادامه داد: در بانک ملت در زمــان تحریم، شــرکت داریس کیش تأســیس میشــود و اقــدام بــه فعالیــت تراســتی بــرای فــروش کاالهای صادراتی میکند و با تشــکیل شــبکه فســاد برخــالف قوانیــن بانکــی وجــوه کالن از ایــن بانــک تحصیــل کردهانــد. فســاد اول موضــوع خریــد و فــروش کشــتی اســت کــه متهمین بــا نقش فعــال مجید ســعادتی و بهــروز مختــاری بــا هدایــت علــی دیواندری در ســال 92 مبــادرت بــه خریــد دو کشــتی بــا مبلــغ 40.2 میلیــون دالر با وجــوه بانک ملت میکننــد. در انعقــاد ایــن قــرارداد متهمیــن بــا مدیریــت دیوانــدری و در موضــوع خریــد دو کشــتی صددرصــد وجــوه را از بانــک ملت استفاده کردند و به نام خویش خریدهاند نه به نام شــرکت بانک ملت کــه علت این موضوع را بیــان نکردنــد. آقای مختــاری بــدون آورده نقدی مالک 0۵ درصد کشــتی شد بدون آنکه از وی بابت انتقال کشتیها تضمینهای مورد نیــاز گرفته شــده باشــد لذا موضــوع همچنان ادامــه یافت و با فریبــکاری متهمان، مختاری شریک خرید کشتی شــد در حالی که وثیقهای هم نگذاشــته بود. بعــد از مدتی ســهم بانک ملت از کشتی نیز به آقای مختاری اختصاص یافــت و بر ایــن اســاس آقای مختــاری مالک صددرصدی دو کشــتی میشــود این در حالی اســت کــه مالکیت کشــتی با معامالت پشــت پرده آقایان مختاری و سعادتی صورت گرفته اســت. بــر اســاس برآوردهــا­ی صــورت گرفته قیمت دو کشتی ۴۴ میلیون دالر بوده که سهم 0۵ درصــدی بانــک بیــش از 22 میلیــون دالر ارزش داشته است.

نماینــده دادســتان اتهام دیگــر متهمان را قاچاق حرفهای ارز به ترکیه عنوان کرد و گفت: دیوانــدری به همــراه آقای ســعادتی اقدام به قاچــاق حرفــهای ارز بــه ترکیه داشــتند و اقرار آنها نیز موجود است و با توجه به مستندات به دســت آمده هیچ وجوهی در این خصوص به بانک تعلق نگرفته است.

متهم مهدی فالحتیان که در جلسه دیروز فرصت دفــاع از خود را پیدا کــرد، آهنفروش و صاحــب ۸ کارخانــه اســت. از ایــن بیــن، مدیرعامل یکی از کاخانجات بوده و در 7 مورد بعدی عضو هیأت مدیره اســت. 7 برادر دارد کــه هر کدام از آنان ســهمی از این کارخانجات را دارنــد. فالحتیــان 9۸1 میلیــارد تومــان بــه بانــک ملت بدهی دارد. او مدعی اســت آنچه کــه انجــام داده، به دســتور بانک بــود و گفت: ســعی کــردم که بــه آنهــا خدمت کنــم من 3 هزار پرســنل مســتقل دارم و بــرای 10 هزار نفر زیرساخت ایجاد کردهام.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran