Iran Newspaper

احیای‌گردشگری‌سالمت‌در‌دست‌دول‌تها

چرا ترکمنســتا­ن دوست ندارد گردشگرانش به ایران بیایند؟

-

ترکیه و هندوستان در کمین گردشگران سالمت ترکمنستان نشســـتهان­د.ترکیه در «عشق آباد» بیمارستان ساخت و از ایران جلـــو افتاد. «عبدالرضا عزیـــزی» نماینده شـــیروان در مجلـــس شـــورای اســـالمی هـــم به «ایـــران» میگوید: «حاضر اســـت بیمارســـت­انی را برای گردشـــگرا­ن سالمت ترکمنســـت­ان در مرز باجگیـــرا­ن دایر کند.» امـــا دولت ترکمنســـت­ان ترجیـــح میدهد گردشگران سالمتش به جای ایران به هند و ترکیه بروند. چرا؟ «دکتر یاشا مخدومی» متخصـــص پرتودرمانی بیمارســـت­ان امام رضـــا(ع) در مشـــهد و «حســـین نیکونام» رئیـــس انجمـــن حرفـــهای گردشـــگری سالمت استان خراسان رضوی به «ایران» میگویند:«عدم خدماترســـ­انی کیفی به گردشـــگرا­ن این کشـــور و حضور دالالن در این بازار دولت ترکمنســـت­ان را به سیستم سالمت ایران بدبین کرده است.»

حضـــور دالالن و عدم خدماترســـ­انی کیفـــی تـــا جایـــی پیـــش مـــیرود کـــه بـــه گفتـــه نیکونام حتـــی خدمات درســـتی به ترکمنســـت­انیهایی هـــم که به ایران ســـفر کـــرده بودنـــد ارائه نمیشـــود. اینجاســـت کـــه دولـــت ترکمنســـت­ان چندســـالی از شـــهروندا­نش میخواهد تا از سفر به ایران خودداری کنند. ترکمنها ســـفت و سخت مراقبنـــد تا هیـــچ مریضـــی از منطقه صفر مرزی عبور نکند و به ایران وارد نشود. البته برخی از گردشـــگرا­ن ســـالمت این کشور با وجود ســـختگیری دولتهایشان همچنان با ویزای توریستی به ایران میآیند، آنها در این سفر مدارکشـــا­ن را پنهان میکنند تا از دید مأموران مرزی دور باشد. اینجاست که «یاشـــا مخدومی» متخصص پرتودرمانی از ترکمنهـــا­ی ایرانـــی کـــه یکـــی از مفاخر ترکمنها در ترکمنستان محسوب میشود ســـعی میکند تا بـــا رایزنیها روابـــط را به سمت بهبود ببرد.

«یاشا مخدومی» بیتوجهی به پزشکی در ترکمنســـت­ان را مهمتریـــن دلیل توجه گردشـــگرا­ن ســـالمت این کشـــور بـــه بازار ایران و دو کشـــور رقیـــب میداند. به گفته او ترکمنســـت­ان در ســـالهای اخیـــر از نظر پزشـــکی پیشـــرفت داشـــته امـــا همچنان در درمـــان بیمـــاران مبتـــال بـــه ســـرطان وجراحیهای پیچیده وابسته به کشورهای دیگر است.

او امکانات کیفی پزشـــکی ایران و ارزان بـــودن ایـــران برای گردشـــگرا­ن ســـالمت ایـــن کشـــور را مهمترین دلیـــل رویآوری ترکمنهـــا به ایـــران بـــا وجـــود مخالفت دولتشـــان میدانـــد. او هنـــد را هـــم یـــک کشـــور ارزان بـــرای ترکمنهـــا میداند اما یادآوری میکند که ایران به لحاظ دارویی ارزانتر از دیگر کشورهاســـ­ت. شـــهروندا­ن این همســـایه شـــمالی بـــه گفتـــه او دالیل دیگـــری هم بـــرای عالقهمندی بـــه ایران دارند؛ نزدیکی فرهنگی، اشـــتراکا­ت زبانی و مذهب.

البتـــه ایـــن تنهـــا ترکمنهـــا نبودند که به ســـمت ایـــران آمدند. یاشـــا مخدومی میگوید به یکباره ایـــران با خیل عظیمی از گردشـــگرا­ن سالمت کشـــورهای عربی و آســـیای میانه رو به رو شد. او میگوید:«ما آمادگی پذیرایی از آنها را نداشـــتیم. مثالً بیماری که از کشـــور دیگـــر حرکت میکند نمیداند که آیا خدماتی که میخواهد، در دسترس او قرار میگیرد یا خیر! نمیداند چقـــدر باید هزینـــه کند؟ چنـــد روز یا چند ماه باید در ایران اقامت داشـــته باشـــد! به ویـــزای چنـــد روزه نیاز دارد. هیچ ســـایتی که بخواهد گردشگر ســـالمت را راهنمایی کند، ثبت نشـــده اســـت.» به گفته فعاالن ایـــن حوزه همین مســـأله باعث میشـــود تا گردشـــگری ســـالمت ایران زخم بخورد و گردشـــگرا­ن عالقهمنـــ­د از آن رویگردانی کنند. مخدومـــی میگوید: «خوشـــبختا­نه وزارت بهداشـــت و اســـتاندا­ری بـــه فکـــر افتادهانــ­ـد و جلســـاتی در نظـــام پزشـــکی برگزار شـــده تا گردشگر سالمت نظاممند وارد ایران شود.» ■ راهنمای آشنا به زبان روسی و ترکمنی

یاشـــا مخدومـــی معتقـــد اســـت گردشـــگرا­ن عراقی در مشهد برای درمان با مشـــکالت کمتری مواجهنـــد. به خاطر وجود عربزبانها در مشهد آنها راحتتر درخواســـت­های خودشـــان را میگوینـــد و بهتـــر به نتیجه میرســـند امـــا وضعیت بـــرای ترکمنهـــا جـــور دیگری اســـت. او میگوید:«گاهـــی سوءاســـتف­ادههایی پیش میآید. مترجمان و دالالنی که گردشگران را هدایـــت میکننـــد آنهـــا را بهســـمتی میبرنـــد کـــه خدمـــات درســـتی دریافت نمیکننـــد.» بـــه گفتـــه مخدومـــی گاهـــی خواســـته یا ناخواســـت­ه در حق گردشگران ســـالمت ترکمنســـت­ان اجحـــاف میشـــود کـــه روی سیاســـتگذ­اریهای دولـــت آن تأثیـــر میگذارد. او به مشـــکالتی که ســـال 2011 برای گردشـــگرا­ن ترکمنستان اتفاق میافتـــد گریز میزنـــد و میگوید: «دولت ترکمنســـت­ان ترجیح داد که بیمـــاران این کشـــور به ایران مراجعه نکنند.» او اعتقاد دارد ایـــن ممانعـــت بهخاطـــر ایـــن بـــود که زیرســـاخت­ها در کشـــور فراهـــم نبود. مخدومی اعتقاد دارد کـــه باید راهنمایان گردشگری به زبان ترکمنی و روسی تربیت شـــود و در منطقه صفر مرزی مسافران را به آنها تحویل داد تا راه سوءاستفاده بسته شـــود. افکارعمومی هم میپرســـند وقتی ترکمنهـــا­ی گلســـتان براحتـــی میتوانند بـــا بیمـــاران ترکمنســـت­انی ارتبـــاط برقرار کنند چرا ســـازمان میراث فرهنگی ســـازو کاری برای اســـتفاده از آنها نمیاندیشد؟ البته به گفتـــه مخدومی بخش خصوصی برنامههایـ­ــی را برای اســـتفاده از راهنمای آشـــنا بـــه زبـــان روســـی و ترکمنـــی را در خراســـان رضـــوی آغـــاز کـــرده اســـت که میتواند تا حدودی زخمهای این مســـیر را درمان کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran