Iran Newspaper

تاجران ایرانی دست خالی از ترکمنستان برگشتند

-

ترکمنســــ­تان در اولیــــن همایــــش اقتصــــاد­ی خزر میزبان ســــه هــــزار نفر بود. 92 نفر از آنهــــا خبرنگاران بودند. 13 خبرنگار از روســــیه آمدنــــد. 13 خبرنگار هــــم برنامه را از ســــمت قزاقستان پوشش دادند. ســــهم خبرنگاران ترکیــــه که خارج از جغرافیای 5 کشــــور خــــزری قرار دارد 10 خبرنگار بود. از قرقیزســــ­تان هم 8 خبرنگار آمده بود. گفتوگوی اقتصادی تاجران و بازرگانان افغانســــ­تانی را هم 7 خبرنگار این کشــــور پوشش دادند. از ایران هم یک خبرنگار به دعوت دولت ترکمنستان آمده بود.

حضور کمرنگ ایران بهعنوان یکی از 5 کشــــور خزری در پوشــــش اخبــــار همایــــش و بررســــی فرصتهــــا، تنها فرصت ســــوزی ایرانیان در جزیره آوازه نیســــت. ســــهم محیط زیســــت ایران از برنامه خزر تنها دو معاون سابق و حال حاضر معاونت محیط دریایی اســــت. گردشگری خزر ســــرفصل مهمــــی در میــــان حرفهــــای دیمیتری ِمدِوِدف نخســــتوز­یر روســــیه اســــت. قرقیزها هم برای جذب گردشــــگر­ی روی خزر حســــاب کردهاند. کشورهای حــــوزه روی گردشــــگر­ی ســــالمت خــــزر حســــاب ویژهای بازکردهاند. اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری تنها اشاره کوتاهی به این بخش داشت. از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دســــتی و گردشــــگر­ی هم کســــی به این همایش نیامد.

در ایــــن همایــــش فقــــط کشــــورها­ی خــــزری حضــــور نداشــــتن­د. شــــرکت بــــرای همه کشــــورها آزاد بــــود؛ برای مثال ترکیه حضوری پررنگ داشــــت. آلمان و ســــوئیس هم آمده بودند. حضور هیأتهای تجاری افغانســــ­تانی و برگزاری جلســــات «بیتوبــــی» با کشــــورها­ی مختلف، رشــــک فعاالن اقتصادی ایــــران را برانگیخته بود. برنامه «بیتوبی» ایرانیها اصالً برگزار نشد.

صبــــح روز همایش اقتصادی خزر تاجران و بازرگانان آمده از ایران پشــــت درهای بســــته ماندنــــد. هیچ یک از 3هــــزار میهمانی که بــــرای این همایش آمــــده بودند تا درباره فعالیت اقتصادی چون حمل و نقل و گردشگری با کشــــورها­ی دیگر گفتوگو کنند جلســــهای بــــا ایرانیها نداشــــتن­د. هیــــچ نامــــی از ایرانیهـــ­ـا در میــــان دفترچــــه اطالعرسانی همایش که مشــــخص میکرد کدام تجار و بازرگانـــ­ـان و فعاالن اقتصادی و گردشــــگر­ی باید با کدام میز اقتصادی به گفتوگو بنشــــینن­د، نبود. تاجران ایرانی اســــمها را زیر و رو کردند. افغانستانی­ها جای ویژهای در جلســــات «بی تو بی» میان تجار دیگر کشــــورها داشتند. ترکهــــای ترکیه هم همینطور. همــــه اتاقها پر از تجار دو کشــــوری بود که ســــعی میکردند دســــت پر برگردند. تجــــار ایــــران روی صندلــــی خــــارج از اتاقهــــا کالفگی را در میکردنــــ­د و از خود میپرســــی­دند چرا باید 12 میلیون تومــــان ارز از کشــــور خارج کننــــد و در نهایت هم دســــت خالــــی بــــه کشــــور برگردند. هــــر کســــی دلیلی بــــرای این ســــردرگم­ی مــــیآورد. بعضیها پــــای تحریــــم و ترامپ را پیــــش میکشــــید­ند، برخی بیعالقگی ترکمنســــ­تان را مالک قرار میدادند اما بسیاری اعتقاد داشتند کم کاری اتاق بازرگانی، وقت و پول آنها را در جزیره آوازه هدر داد. اما «محمدرضا کرباســــی»، معاون امور بینالملل اتاق ایــــران در گفتوگو با «ایران» این انتقاد را قبول ندارد. او میگوید: «تمام لیست 75 تاجر و بازرگان ایرانی را برای جلسات رودررو با دیگر کشورها به ترکمنستان دادهاند.» رایزن اقتصادی ســــفارت ایران در ترکمنستان هم جواب دلگــــرم کنندهای برای تاجرانی که دســــت خالی به ایران بازمی گردند ندارد.

یکی از اعضــــای اتاق بازرگانی میگوید، ترکمنســــ­تان 7 ســــال برای اولین همایش اقتصادی خزر برنامهریزی کــــرد اما ایــــران در ابتدا قرار نبود اصالً در برنامه شــــرکت کند. ســــه ماه قبــــل از همایــــش ایران تصمیــــم میگیرد تیمی تجاری از بخش خصوصی را به همایش بفرســــتد. تیمــــی که به گفته خودشــــان تا لب چشــــمه قراردادهای کالن آمدند و تشــــنه برگشــــتن­د بدون اینکه کســــی به آنها بگویــــد چرا ایــــن فرصتهــــا در میان تحریمهای بســــیار ســــوخت! در میان این 75 تاجِر دســــ ِت خالی برگشته از سفر، کسانی بودند که در سالهای گذشته توانسته بودند قراردادهــ­ــای کالن ببندند. آنها حتــــی کارت ویزیتهای خودشــــان را کــــه متعلق به کشــــور ثالثی غیر ایــــران بود، آمــــاده کــــرده بودند تا به کشــــورها­یی بدهند کــــه بهدلیل تحریمها نمیتوانند با ایران کار بکنند اما آنها را به هیچ اتاقــــی راه ندادند. آنها میخواســــ­تند بدانند چرا باوجود هزینــــه 12 میلیون تومانی هیچ جلســــهای برای گفتوگو با تجار ســــایر کشــــورها­ی دیگر برای آنها هماهنگ نشده اســــت. نه اتــــاق بازرگانی برای آنها پاســــخی داشــــت نه سفارت ایران در ترکمنستان. تاجرانی که انگار تنها آمده بودند تا 800 یورو ارز از کشور خارج کنند و برگردند!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran