Iran Newspaper

170 هزار گردشگر سالمت ترکمنستان وارد ایران شدند

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات ســازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با «ایران»:

-

مدیـــرکل دفتـــر بازاریابــ­ـی و تبلیغات ســـازمان میـــراث فرهنگـــی، تبـــادالت گردشـــگری بیـــن ایـــران و ترکمنســـت­ان را در حـــوزه گردشـــگری ســـالمت، دریایی و تجاری میدانـــد و اعتقـــاد دارد که موانع بین گردشـــگری ایران و این کشور شمالی در جلســـات مشـــترک بین مســـئوالن دو کشور قابل حل است.

«محمـــد ابراهیـــم الریجانـــ­ی» در گفتوگـــو با «ایـــران» تعداد گردشـــگرا­ن ورودی از ترکمنســـت­ان را 170 هـــزار نفـــر اعالم میکند و از رشد 15 درصدی ورودی گردشگران این کشور به ایران در سال 97 نســـبت به 96 خبر میدهد. او مرز زمینی با ترکمنستان را باعث تسهیل گردشگری و افزایش توریســـت میداند. به اعتقاد او ارزان تمام شدن رفت و آمد در مسیرهای زمینی باعث میشـــود تا ایران گردشگران بیشتری از ترکمنســـت­ان نسبت به کشوری چون تاجیکستان داشته باشد.

الریجانـــ­ی میگوید:«مـــا تفاهمنامــ­ـه همـــکاری بـــا کشـــور ترکمنســـت­ان در گردشـــگری ســـالمت و اعیـــاد مشـــترک داریم.» او گردشـــگری دریایـــی در دریای خـــزر و گردشـــگری تجـــاری را از دیگـــر همکاری مشترک دو کشور عنوان میکند و میگوید:«بـــا توجـــه بـــه تردد تجـــار دو کشـــور در بازارچههای مرزی مشـــترک در مرز خراســـان و گلســـتان، روی گردشگری تجاری هم تمرکز کردهایم.» او گردشگری تجاری را یکی از محورهای مهم همکاری با کشـــورهای شـــمال ایـــران میدانـــد و از رشـــد بـــاالی گردشـــگرا­ن تجـــاری کشـــور ترکیـــه در ســـال 2017 خبـــر میدهـــد. به گفته الریجانی تعداد گردشـــگرا­ن تجاری ورودی از ترکیـــه در این ســـال از 400 هزار نفر به 900 هزار نفر رســـیده است. او یکی از موضوعـــات مطـــرح شـــده در نشســـت گردشـــگری خزر که توسط 5 کشور خزری برگـــزار شـــد را هـــم توســـعه گردشـــگری دریایی بـــر میشـــمرد و میگویـــد: «قرار شـــده که ما از تجربه بعضی از کشورها که بیشـــتر از ما تجربه دارند، استفاده کنیم و بعضی از کشور ما و از تجربه ما.» به گفته الریجانی قرار اســـت کارشناســـ­ان 5 کشور خزری از جمله ترکمنستان جلسه تشکیل دهند و موضوعات گردشـــگری ســـالمت، دریایی و تجاری راعملیاتی کنند.

او ترکمنســـت­ان را یـــک کشـــور خـــاص میدانـــد که سیاســـتگذ­اری در آن توســـط باالتریـــ­ن مقـــام انجـــام میشـــود. ایـــن مســـئول به برنامههای نوروزی مشـــترک دو کشـــور در خراسان رضوی نقبی میزند ومی گوید: «ترکمنها بســـیار ســـختگیری میکردند. هر برنامهای کـــه قرار بود اجرا شود حتماً نظر رئیس جمهورشان را جویا میشدند.» او این مثال را میزند تا بگوید که حل مشـــکالت گردشـــگری بیـــن ایران و ترکمنســـت­ان دســـت بخـــش خصوصی نیست و نیاز است که دولتها وارد شوند.

او راه حـــل را هم در نشســـتهای فنی بین کشـــورها عنـــوان میکنـــد و میگوید: «ســـال گذشـــته بـــا اتریـــش و آلمـــان و افغانســـت­ان نشســـت فنـــی برگزار شـــد تا مشـــکالت فـــی مابین بررســـی شـــود.» او برگـــزاری نشســـتهای فنـــی را بســـته به اهمیـــت بازارهـــا­ی هدف اعـــالم میکند و میگویـــد: «کشـــورها از نـــگاه تعـــداد گردشـــگرا­نی کـــه میفرســـتن­د، بـــرای ما اهمیـــت دارنـــد.» الریجانـــ­ی از برگـــزاری نشست فنی با کشورهای شمالی از جمله ترکمنســـت­ان خبـــر میدهـــد و میگویـــد: «مشکالت فی مابین را احصا و استخراج کردیم البته این مشـــکالت توســـط بخش خصوصـــی بـــه مـــا اعـــالم میشـــود.» او حـــل مشـــکالت بیـــن گردشـــگری ایـــران و ترکمنســـت­ان را هـــم در نشســـت فنـــی میدانـــد و میگویـــد: «مثـــ ًال صحبـــت با ســـفیر ترکمنستان در ایران به راه حل این مشـــکالت منجر نمیشـــود.» او مشکالت فیمابین را شامل تردد تجار و گردشگری ســـالمت اعالم میکند که در نشست فنی بررســـی خواهـــد شـــد. او از حســـن نیت و برخورد کارشناســـ­ان در نشستهای فنی حرف میزند و میگویـــد: «برای مثال در همین نشست فنی کارشناسان افغانستان اعالم کردند که لیســـت بیمارســـت­انهای ایـــران را بـــه آنها بدهیـــم تا بیمارانشــ­ـان ســـرگردان نشـــوند. ما هـــم همیـــن کار را کردیم و مشـــکل حل شد.» به گفته او این نشست سالی یک یا دوبار برگزار میشود.

او اعتقـــاد دارد بایـــد مشـــکالت را ریشهیابی کرد و با کشور طرف به گفتوگو نشست.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran