Iran Newspaper

انفجاردرکم­پینانتخابا­تیرئیسجمهو­ریافغانستا­ن

طالبان با پذیرش مسئولیت این حمله، دیگر بار مخالفت خود با برپایی انتخابات 10 روز آینده را اعالم کرد

- ندا آکیش خبرنگار

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیــروز سهشــنبه از حملــه طالبــان بــه کمپیــن انتخاباتــ­ی خــود جــان ســالم بــه در بــرد امــا جماعتــی که برای شــرکت در تجمــع انتخاباتی او به شــهر چاریکار، مرکز ایالت پروان در شمال کابــل آمــده بودنــد، به انــدازه او خوش شــانس نبودند زیرا دســتکم 26 نفر از حاضران کشــته و بیش از 2۳ نفر دیگر زخمی شــدند. کمی قبل از وقوع این ســوء قصد، در منطقه ســبز کابل که ســفارت امریکا نیز در آنجا واقع شده است یک انفجــار رخ داد. گــروه طالبــان مســئولیت هر دو حمله را برعهده گرفت.

بــه گــزارش الجزیــره، حوالــی ســاعت ۰4:۱۱ ظهر دیروز ســه شــنبه به وقت محلی بود که یک موتور حامل مواد منفجره در شهر چاریکار، مرکز والیت پــروان در نزدیکی محل تجمع انتخاباتی رئیس جمهوری افغانستان و در حالی که اشرف غنــی در محــل حضور داشــت، منفجر شــد و در پی آن دســت کم 26 نفر کشــته و بیش از 2۳ نفر زخمــی شــدند. در بیــن کشــته و زخمیهــا زنان و کــودکان دیــده میشــد و منابع بیمارســتا­نی از احتمال افزایش شمار کشتهها خبر دادند. حامد عزیز، ســخنگوی فراخوان انتخاباتی اشرف غنی نیــز در مصاحبه با آسوشــیتدپ­رس وقــوع انفجار در نزدیکــی تجمــع انتخاباتی رئیــس جمهوری افغانستان را تأیید و اعالم کرد، در لحظه انفجار اشــرف غنــی در محــل حادثه حضور داشــت اما آســیبی به وی نرسید. وحیده شاهکار، سخنگوی فرمانــدار والیت پروان نیز اعالم کــرد، انفجار در ورودی سالنی رخ داد که تجمع انتخاباتی اشرف غنی در آن در حال برگزاری بود.

گروه طالبان که از هفته گذشته به خاطر پایان بی نتیجه مذاکراتش با امریکا خشــمگین است، مســئولیت حمله بــه کمپیــن انتخاباتــ­ی رئیس جمهوری افغانســتا­ن و همچنین مسئولیت یک انفجــار دیگــر در منطقــه ســبز کابل، محــل قرار گرفتن ســفارت امریــکا را برعهــده گرفت. ذبیح اهلل مجاهد، ســخنگوی طالبان در سخنانی تأکید کرد، هدف طالبان از این حمله نیروهای امنیتی حاضــر در کمپیــن انتخاباتــ­ی اشــرف غنــی بوده است. انفجار در منطقه سبز کابل با فاصله کمی قبل از انفجار در کمپین انتخاباتی اشرف غنی رخ داده بود اما رسانهها از شمار کشته یا زخمیهای احتمالی این حادثه اخباری منتشر نکردند.

گروه طالبان در یک ســال گذشته که مشغول مذاکــره با امریکا بود حمــالت و انفجارهای خود را هــم بــه صــورت همزمــان پیش میبــرد. حاال هــم که یک هفته اســت با اعــالم دونالد ترامپ، رئیــس جمهــوری امریــکا مذاکــره واشــنگتن بــا طالبــان به پایان رســیده، بر شــمار حمالت خود افــزوده اســت. ایــن حمــالت در حالی اســت که ۰۱ روز دیگــر قرار اســت در افغانســتا­ن انتخابات برگزار شــود؛ انتخاباتی که از نظر طالبان مشروع نیست زیرا دولت فعلی کابل را یک دولت دست نشانده امریکا میداند که شایستگی هیچ کاری از جملــه برگــزاری انتخابات را نــدارد. از همین رو، طالبــان پیشتــر هم هشــدار داده بــود که هرچه به انتخابات نزدیک میشــوند بر شــمار حمالت خود علیه دولت کابل و نیروهای نظامی خارجی میافزایــد تــا مانــع مشــارکت بــاالی مــردم در انتخابات 6 مهر 28( سپتامبر) شود.

طالبــان اگرچــه به خاطــر بی نتیجــه ماندن تالشهایش برای رســیدن به توافــق با امریکا و خروج نیروهای امریکایی و همچنین به تعویق نیفتادن زمان انتخابات افغانســتا­ن خشــمگین اســت از ایــن روی از یــک ســو حمــالت خــود را پــی مــی گیرد و از ســوی دیگــر - به ظــن خود - تالشهای دیپلماتیک خود را به ســوی روسیه، چین و کشــورهای منطقه ســوق داده تا شــاید با ایــن ترفنــد امریــکا را یک بــار دیگــر وادار کند تا مذاکرات را از سر بگیرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran