Iran Newspaper

اقتصاد به فصل رشد رسید

-

گــروه اقتصــادی/ علــی رغــم برآوردهای بانــک جهانــی و صندوق بینالمللی پول از رشــد منفــی اقتصاد ایران در ســال 89، آمارهای مقدماتی بانک مرکزی از مثبت شــدن رشــد اقتصــادی در بهار 98 خبر میدهد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت رشد اقتصادی سهماهه ابتدایی امسال را مثبت اعالم کرد. بر اساس آماری که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره میکند در بهار امسال، اقتصاد ایران، رشد ۴ دهم درصد بدون بدون نفت را دارد. این در حالی اســت که ســال گذشته فعالیت اقتصادی بدون نفت منفی گزارش شده بود اما آنطور که همتی میگوید: «امسال اقتصاد کشوربا رشد خوبی همراه بود که این امر بیانگر رشد تولید در کشور است.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته با استناد به گزارش رئیس کل بانک مرکزی به هیأت وزیران، رشد در بخشهای مختلف اقتصادی را مثبت اعالم کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال رشد تولید و سرمایه اقتصادی بدون نفت مثبت شده است.

ســخنگوی دولت با اشــاره به گزارش بانک مرکزی گفت: در بهار امســال بخش کشاورزی رشد بسیار خوب ۵.۶ درصدی داشته است، اهمیت این موضوع آنجاست که در ســه ماهه آخر سال گذشته بخش کشــاورزی سه واحد منفی بود و اکنون رشد خوبی داشته که البته میتوانسته ۵.9 درصد باشد. وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن نیز خوشــبختان­ه از رشــد منفی خارج شــدیم و درســت اســت کــه در حال حاضر صفر اســت اما از حالت منفی خارج شــده اســت. در این حوزه 9 واحد رشــد منفی داشــتیم که عدد قابل توجهی اســت و صفر شــدن آن عالمت بســیار خوبی در رشــد اقتصادی بدون نفتمان محســوب میشــود. برآوردهــا­ی بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول بیشتر مبتنی بر کاهش نرخ رشد تولید در ایران در سال 98 بوده اســت. بانک جهانی عدد -3.6 را برای رشــد تولید ناخالص داخلی کشورمان پیشبینی کرده بود. آخرین آمار رشد اقتصادی ایران تا پیش از بهار امسال مربوط به سال 97 است. بر اساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، از رشــد -4.9 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و -2.4 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١397 نشان داشت.

بر اســاس گزارش مرکز آمار، نتایج بررســی اقتصاد ایران در سال 97 حاکی از آن است که در این سال بخش کشاورزی 5.١-، گروه صنعت -9.6 و گروه خدمات 0.02 درصدنسبتبه­سال69،رشدداشتهاس­ت.مرکزپژوهشه­ایمجلسنیزچ­شمانداز رشد اقتصادی سال 98 را منفی تخمین زده بود. گزارش این مرکز نشان میداد «در بهترین حالت رشد اقتصادی در سال 98 به منفی 4.5 درصد نزول خواهد کرد این در حالی است که در سناریوی بدبینانه اقتصاد ایران با عقبگرد 5.5 درصدی سال آتی را به پایان خواهد رســاند.» البته مرکز پژوهشهای مجلــس در این گزارش، از طرح یک برنامه فعاالنه ضد تحریم خبر داده بود که در دسترس سیاستگذارا­ن قرار گرفته اســت و پیشبینی کرد که با اعمال سیاســتهای پیشــنهادی در آن برنامه، میتوان سناریوی متفاوتی را برای انتهای سال 98 با رشد مثبت نوشت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran