Iran Newspaper

حرکت در مسیر صلح

- فريدون فربود دبیر جشنواره بینالمللی هنر برای صلح

هفتمین دوره جشــنواره بینالمللى «هنر برای صلح» روز جمعه افتتاح مىشود؛ جشنوارهای که با توجه به شیوه برگزاریاش بزرگترین جشنواره هنر برای صلح دنیا به شــمار مىرود. چون به تمام رشتههای هنری مانند عکاسى، نقاشى، مجسمهســاز­ی، ویدئوآرت، ســینما، تئاتر و موسیقى در آن پرداخته مىشود.

جشــنواره بينالمللــ­ى هنــر بــرای صلــح يــک جشــنواره غير رقابتى اســت كه آثار شركت كننده در آن در قالــب تعريــف جهانــى صلــح قــرار مىگيرند. ما معموالً صلح و جنگ را در تقابل با يکديگر قرار مىدهيم، اما صلح براساس تعريف ســازمان ملــل يــک مســير اســت و برای رســيدن بــه آن بايــد بــه مــواردی ماننــد حقوق كــودكان، حقوق زنان، محيط زيســت، بيماریهای خاص، بحرانهای محيط زيســتى مانند گرمايش زمين، گفتوگو، مدارا، صلح درونى، پرهيز از خشونت و عدم جنگ توجه كرد. اينها سلسله مواردی است كه اگر پيوسته انجام شود به مرور زمان مىتواند منتهى به صلح شود.

رويکرد جمعآوری آثار هم در اين جشنواره براساس همين تعاريف از صلــح اســت. از دوره چهارم به بعد تالش كرديــم روی تک تک اين موارد تمركز كنيم. شعار اصلى جشنواره يک شعار جهانى است يعنى «صلح را تصور كن»، اما هر ســال بســته به رويکــردی كه برای آن دوره داريم شــعارها متفاوت خواهد شــد. امســال با توجه به نامگذاری سال 2019 بهنــام ســال زبانهــای بومى شــعار جشــنواره «جهــان رنگارنگ است» انتخاب شده است.

رويکــرد اصلى دريافت آثار هم احترام بــه اقوام، مذاهب، مليتها و بحث مدارا و گفتوگوســت. 2300 اثر به دبيرخانه جشــنواره رســيده بود و هيأتهای انتخاب جشــنواره در بخش ســينما شــامل انيميشــن، داســتانى، مستند و كارگردان جوان، در بخش موشن پوستر و در بخش نمايشــگاه­ى شــامل عکس، نقاشــى، مجسمهســاز­ی و ويدئــوآرت آثار را بررســى كردنــد و حــدود 200 اثــر در بخش نمايشــگاه­ى و ســينما در جشنواره به نمايش درمىآيند.

امسال از 20 كشــور دنيا مانند امريکا، فرانسه، ايتاليا، آلمان، برزيل، افغانســتا­ن، عراق، چيــن، كره جنوبى، ايرلند، لوكزامبورگ و اســتراليا در جشــنواره شــركت كردهاند. مانند دورههای قبل امســال هم نشــان عالــى هنــر برای صلــح از بخشهای اصلــى جشــنواره و ادای دينى از سوی هنرمندان جوان به هنرمندان پيشکسوت است.

تــا 10 يــا 12 مهــر كــه قــرار اســت اختتاميــه جشــنواره بينالمللــ­ى هنــر بــرای صلح برگزار شــود بازديد از آثــار برای عمــوم آزاد و رايگان اســت.عالقهمندان مىتواننــد از آثــار بخش نمايشــگاه­ى مــا در خانه فرهنگ ديهيم، گالری باروک ديدن كنند و فيلمهای شركتكننده در جشنواره را هم در سينما فرهنگ در روزهای ‪6 3، 1،‬ و 8 مهر ببينند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran