Iran Newspaper

بازار نمد گرمتر از طال

- محمدمعصومی­ان گزارشنویس

«االن مــردم طــال نمیخرنــد امــا نمــد میخرنــد، خــوب هــم میخرند.» چــرا ایــن همــه پرطرفدار اســت؟ عباس دارمحمــدی میگویــد: «به خاطــر اینکه درد و مــرض را از تــن آدم میگیــرد و رماتیســم و کمــردرد را خــوب میکنــد. مردم هم تــازه فهمیدهاند چه خاصیتی دارد.» حیاط خانه عباس دارمحمدی در روستای «ابرسج» شاهرود پر از نمدهای رنگارنگــی اســت کــه زیــر آفتــاب پهــن شــدهاند. 61 ساله است و به قول خودش از هفت سالگی شغلش نمد مالی است. شغلی آبا اجدادی در روستای ابرسج که حــاال معروف بــه قطب نمدمالی کشــور است و آنطور که محلیها میگویند حتی به کشورهایی مثل آذربایجان و ارمنستان هــم صــادرات دارد. برآوردهــا حاکــی از این اســت که تولید 70 درصد نمد کشــور متعلــق بــه ایــن روســتا اســت؛ 05کارگاه کوچــک و بــزرگ کــه اقتصاد روســتا را در کوران ســرمازدگی باغهــای زردآلو حفظ کرده و به آن رونق داده است.

تمام این 22 کیلومتر راه را از شــاهرود تا پای کوه «شاهوار» به سه خط برفی قله چشــم میدوزم تا برســم به دشــتهای فراخ روســتا با آن ابرهــای خامهای باالی ســرش. روســتا در آرامــش و ســکوت غوطهور اســت. از مسجد میگذرم و پای تکیه محل، پیرمردها و بچهها را میبینم که در صندلیهایــ­ی جداگانه در باالترین قســمت روســتا، مشــرف بــه دشــت و باغهای زردآلو مشغول وقت گذرانیاند. ســراغ نمدمالها را میگیرم. میخندند و میگوینــد اینجــا همه نمدمالند، شــما میخواهید از کدامشان خرید کنید؟

سید اسماعیل ذاکری اولین نمدمالی است که خســته و آفتاب سوخته با موتور از باغ کوچکش برگشــته و مــرا به خانه یا همــان کارگاهش دعــوت میکند. آدرس میدهــد و خــودش بــا موتور ســریعتر به خانــه مــیرود. من هــم راســت کوچهای تنــگ بــا دیوارهــای ســنگی را میگیرم تا برســم به خانه سید اسماعیل. بوی پشم گوســفند کــه از انبار بیــرون میزند حیاط خانــه را پر کــرده. انباری پر از کیســههای

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran