Iran Newspaper

قاضی سراج به مراسم تکریم خود نرفت

- ذره بین

مراســم تودیــع و معارفــه رئیــس ســازمان بازرســی کل کشــور دیروز در حالــی برگــزار شــد کــه ناصر ســراج از حضور در آن خودداری کرد.

در ایــن مراســم کــه بــا حضــور حجتاالسالم محسنی اژهای معاون اول قــوه قضائیــه، علیاکبــر صالحی رئیــس ســازمان انرژی اتمــی و برخی مســئوالن قضایــی برگــزار شــد، از زحمــات قاضــی ناصــر ســراج رئیس ســابق بازرســی کل کشــور تقدیــر بــه عمــل آمــد و حجتاالســا­لم حســن درویشیان به عنوان رئیس جدید این سازمان معرفی شد.

بــه گــزارش خبرگــزاری ایســنا، محســنی اژهای در ســخنان خــود بــه عــدم حضــور ناصــر ســراج در ایــن مراســم اشاره کرد و از ســابقه دوستی 40 ســاله خود با رئیس سابق سازمان بازرســی کل کشــور گفــت. اژهای از اصــرار چند باره ســراج بــرای رفتن از ایــن ســازمان هم ایــن گونه یــاد کرد: «ایشــان یکبــار در اواخر ســال ۶۹ آمد و اصــرار کــرد فــرد دیگــری جایگزین او شــود و بــه جهــات مختلــف گفتیم فعــالً شــما بمانیــد. در ســال ۷۹ نیــز دوبــاره گفــت و در ســال ۸۹ از همــان آغاز ریاســت قوه، دو ســه بار پیشنهاد داد و خــودم در تودیــع و معارفــه دو ســه بــار گفتــم کــه خوب اســت که مدیــران جابهجــا شــوند و مگــر افراد خاصی که باید ســالیان ســال بمانند. اگــر مدیــران بتواننــد جابهجا شــوند، برای تشــکیالت هم خوب است. بهتر اســت فــرد دیگــر بــا روحیــه و انــرژی جدیــد بیایــد. از زحمات آقای ســراج مجدداً تقدیر میکنم. زحمات زیادی متحمل شــد. از او خواستیم که بیاید. علــت عدم حضــورش هم بــرای من روشــن نیســت. برای ما مدیــران این موضوع فرعی است و هر کجا هست، به ســالمت باشــد. برای ایشــان ابالغ مشــاورت ریاســت قــوه صــادر شــده اســت و ۷ الــی ۸ کار پیشــنهاد شــده که اگــر بپذیرد، در خدمتش هســتیم. ریاســت قــوه هــم اصــرار داشــت کــه از وجــود ایشــان در دســتگاه قضایــی استفاده کنیم.» در ادامه این مراسم، درویشــیان رئیــس جدیــد ســازمان بازرسی کل کشور هم به موضوع فساد در کشــور اشــاره کرد و گفت: فســاد در کشــور سیستمی نیســت اما به دالیلی و مطابق سنجشها ادراک و احساس فساد در مردم بیش از واقعیت است و تــالش میکنیــم ادراک و احســاس فســاد نیز کاهش یابد. سه عامل مهم در تحقــق اهــداف ســازمانها نقــش مهم ایفــا میکند که اولیــن آن قانون و مقررات اســت. عامل دوم مجریان خوب بــرای اجرای قوانین اســت. اگر بهترین قوانین هم وجود داشته باشد اما مجریان خوبی نداشته باشد، هیچ کشــوری موفــق نمیشــود. ســومین عامل نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

امــا از اتفاقات قابل توجه مراســم دیروز، عدم حضور ناصر سراج رئیس ســابق ســازمان بازرســی کل کشــور بود کــه حتی باعث تعجب محســنی اژهای هــم شــد. ناصر ســراج معروف به قاضی ســراج که ســابقه سرپرستی دادسرای جنایی شهر تهران و ریاست دادگاههــا­ی کیفــری اســتان تهــران را هــم در کارنامــه دارد، در ســال 2۹ بــه عنــوان رئیــس ســازمان بازرســی کل کشــور انتخــاب شــد. ایــن انتخاب بــرای فردی که قضــاوت پروندههایی همچــون فســاد ســه هــزار میلیــاردی مهآفریــد امیرخســرو­ی را برعهــده داشــت، در حالــی صــورت گرفــت که مســئولیت یکــی از جنجالیتریـ­ـن پروندههــا­ی اقتصادی-امنیتــی نیــز بــه او واگــذار شــده بــود. ناصر ســراج در اســفند 1۹ بــا ابــالغ ویــژه رئیــس قــوه قضائیــه وقــت آیــتاهلل آملــی الریجانی، مسئول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی شد. اما او که همزمان معاون سیاســی امنیتی دادســتان کل کشور هم بود، در اولین اقدام به دلیل آنچــه خــود از آن به عنــوان «ایرادات ســنگین» یاد میکــرد، پرونده مهدی هاشــمی را بــرای انجــام تحقیقــات بیشتر به دادسرا بازگرداند. با طوالنی شــدن رســیدگی بــه ایــن پرونــده در دادســرا، ناصــر ســراج که 5 مــاه قبل از آن بــا ابــالغ ویــژه رئیــس وقت قوه قضائیــه، قضــاوت ایــن پرونــده را برعهــده گرفته بود، در حکم جدیدی رئیــس ســازمان بازرســی کل کشــور و جایگزیــن مصطفــی پورمحمــدی شــد. پرونــده مهــدی هاشــمی نیــز با وجــود اعتراضاتــ­ی کــه او بــه تغییــر قاضی خود داشــت، به قاضی محمد مقیســه ســپرده شــد. هرچنــد در آن روزها عنوان میشــد که قاضی ســراج بــه دلیــل فشــارهای موجــود بــر قــوه قضائیــه از پرونــده مهــدی هاشــمی کنار گذاشــته شــد، اما محســنی اژهای ســخنگوی وقــت قــوه قضائیــه در برنامــه گفتوگــوی ویــژه تلویزیونــ­ی گفــت: «تغییر قاضی رســیدگی کننده به پرونده به خاطر فشــار نبوده اســت بلکــه بــه خاطــر ممنوعیــت قانونــی بــود که پــس از انتصــاب آقای ســراج به ریاســت ســازمان بازرسی کل کشور ایجاد شد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran