Iran Newspaper

بررسی شرایط سرخابیها برای دربی 90

- جالل چراغپور کارشناس فوتبال

دربــی 90 در حالــی برگزار میشــود کــه شــرایط تیمهــا در مــواردی بــه همدیگــر شــباهت دارد امــا برخــی فاکتورهــا باعــث میشــود تــا تیــم پرسپولیس برتر از رقیب سنتی خود باشــد. در ادامــه بــه برخــی آیتمها میپــردازم، امــا پیــش از آن بایــد بگویــم قبــول نــدارم کــه میگوینــد دربــی ویتریــن فوتبال ایران اســت، این اشــتباهی اســت که متأســفانه مصطلح شده است. دربــی ما بســرعت از شــکل فوتبــال خارج میشــود و به ســمت تمارض، خطا و موارد حاشیهای دیگر میرود در حالــی که در فوتبال دنیــا و حتی فوتبال ملی ما این گونه نیســت. دربی بازی زیبایی نیســت به این دلیل که هر دو تیــم از باخــت میترســند و ترجیح میدهند کــه نتیجه بازی مساوی شود.

1-بار روانی / هفته ســوم مســابقات لیگ در حالی به پایان رســید که اســتقالل از نظر روحی- روانی به شــرایط مورد نظر خود نرســید. این تیم در ســه هفتــه ابتدایی به نتایج خوبی دســت نیافته و از نظر روحی - روانی شرایط مناســبی ندارد و قطعــاً بازیکنان این تیم بــرای دربی بار روانــی ســنگینی به دوش خواهند کشــید. در ســوی دیگر پرسپولیس با برد لیگ را آغاز کرد اما باخت مقابل تراکتور در هفته دوم ترمز این تیم را کشــید و با وجود پیروزی در هفته ســوم مقابل صنعت نفت این تیم هم در دیدار با رقیب دیرینهاش شــرایط روحی- روانی چندان مناسبی ندارد. پرسپولیس در سالهای اخیر در هفتههای ابتدایی از رقبــای خــود فاصله میگرفت اما در فصــل جاری این اتفــاق نیفتــاد و ایــن تیــم با 3 امتیــاز اختالف نســبت به صدرنشین لیگ (شهرخودرو) در رده ششم قرار دارد.

2-تغییر سبک / با تغییر دو مربی سرخابی ما منتظر تغییر اســتایل ســرخابیها بودیم. ما میخواهیم از تیم استقالل با آمدن اســتراماچ­ونی فوتبالی به سبک ایتالیا ببینیم. فوتبالی که بر اســتایل فرارها، دریبل نخوردنها، دفاع مســتحکم ...و اســتوار اســت که البته در ســه هفته اخیــر از تیــم اســتقالل ایــن ســبک فوتبــال را ندیدیــم. برانکــو، پرســپولیس را متحــول کــرده بــود و مــا در زمان حضور او شاهد تغییر سبک این تیم بودیم. پرسپولیس اســکلتبند­ی سالهای گذشــته خود را حفظ کرده اما با جدایی برانکو و حضور کالدرون ما منتظر این هســتیم تا استایل پرســپولیس تغییر کند و شــاهد فوتبال امریکای التیــن در ایــن تیــم باشــیم. فوتبالــی کــه بــر پایــه بــازی هجومی اســتوار است و با گذشــت سه هفته این مورد در پرسپولیس دیده نشد.

-3 هماهنگــی بازیکنــان / اســتقالل در فصل جاری بازیکنــان جدید زیادی جــذب کرده که برای رســیدن به هماهنگی نیازمند زمان بیشتری است. استقالل هافبک طــراح خوبی نــدارد بنابرایــن مهاجم ایــن تیم مرتضی تبریــزی نمیتوانــد کارایــی الزم را داشــته باشــد. علــی کریمــی، هافبــک طــراح این تیــم تمایل دارد که بیشــتر عقبتــر بــازی کنــد و در کل کریمــی جــزو هافبکهــای طراح خوب نیســت و استقالل از این نقص رنج میبرد. از ســویی هماهنگی الزم بین بازیکنان استقالل به وجود نیامــده اســت.در ســوی مقابــل شــرایط پرســپولیس تــا حدودی متفاوتتر اســت. پرســپولیس تغییرات زیادی نداشته و هماهنگی خوبی میان برخی بازیکنان قدیمی و جدیــد ایــن تیم به وجود آمده که یکــی از این بازیکنان حســین کنعانی زادگان اســت. کنعانی زادگان بخوبی با شــجاع خلیلزاده َمچ شــده و قطعــاً در بازیهای آینده این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد.

-4 پســا دربــی / باخــت اســتقالل در دربــی باعــث میشــود تــا ایــن تیــم هفتههــا در نیمــه پایینــی جدول دســت و پا بزند. اســتقالل در جایگاه پانزدهــم قرار دارد و در صــورت شکســت برای ریــکاوری روحی هفت هفته را از دســت خواهــد داد امــا در صورت برد شــرایط برای آبیهــا کامالً متفاوت میشــود و این تیم بعد از دو، ســه هفته با توجه به شرایط خوب روحی پس از برد در دربی میتوانــد به باالی جدول برســد. پرســپولیس هماکنون در رده ششــم جدول قرار دارد و در صورت شکســت این تیم در دربی این تیم به انتهای جدول نزدیک میشــود و بــرای نجات از این شــرایط حداقل بــه پنج هفته زمان نیاز دارد. اما در صورت پیروزی در دربی شــرایط سرخها خوب میشود و این تیم به جمع مدعیان میپیوندد. ■ شانس باالی پرسپولیس برای پیروزی

شرایط دو تیم را میتوان در آیتمهای دیگری بررسی کرد که یکی از این آیتمها نمره به خطوط دفاع، هافبک و مهاجم دو تیم است که پرسپولیس در تمامی خطوط حــدود یــک نمــره از رقیبش جلوتر اســت به ایــن دلیل شانس برد پرسپولیس را با توجه به آیتمهای باال و نمره خطوط مختلف بیشتر میبینم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran