Iran Newspaper

هنرمند خالق و منحصر به فرد

- فخرالدين پورنصرینژا­د (پورنصر) شاعر، خواننده و نوازنده فلوت

فردا یکم مهرماه زادروز ميالد کيایى آهنگساز و نوازنده پيشکسوت ساز سنتور است.عالقهمندیا­وبهموسيقىب­هدورانکودک­ىبرمىگرددو­از۸ سالگىنزد پدرش «تار» و «ســنتور» مىنواخت . کيایى در ســال0۸3۱ گواهينامه درجه یکهنریرااز­وزارتفرهنگ­دریافتکردو­طىمراسمىلو­حافتخاربهد­ليل 0۴سالفعالي­تهنری،توسط«علىتجویدی»بهاواهداشد.

دردور دســت نوجوانی و جوانی و سالهای دوران تحصیل دبیرســتان که درشــهر رشت سپری شد؛ آن زمــان کــه ابزارپخــش صوتــی از راديــو و گــرام فراتــر نرفته بــود و تنها شــناخت مــا ازهنرمندان شــهر، بــه خواننــدگا­ن و فلــوت نوازانــی منحصــر میشــد که عصرگاهان برای تمرين ســاز و آواز به بــاغ معروف شــهر(باغ محتشــم گذشــته و پارک قدس امروز) میآمدند.

آن دوران هنــوز خوانندگانـ­ـی چــون ناصــر مســعودی و نــادر گلچیــن رســماً پــا بــه میــدان خوانندگی نگذاشته بودند و از میان اين هنرمندان شهردرآهنگس­ــازی و نوازندگی، فلــوت نوازی بود بهنــام غالمرضا امانی و اثرگــذار در ذوق و شــوق جوانــان بــه اين ســاز که درصدر نــام تمام اين نوازندگان، بیشترين حجم آثار را با ناصر مسعودی و خوانندگان ديگراين شهر درکارنامه خود ثبت کرده است.

شــبها باغ شهر از هر طرف جوالنگاه نفیر سرکش اين ساز بود و من که شور و شوق جنون آمیزی به نواختن ويولون داشتم از اين تأثیر دور نماندم و بیراه نیست اگر نام اين باغ را درآن زمان به باغ فلوت نوازان تشبیه کنم.

عــالوه براين ســاز که محبوبیتی درمیان جوانان داشــت، دوســتدارا­ن وعالقهمندا­ن ساز سنتور هم کم نبودند. آن سالها همزمان بود با اکران داغ فیلمهای ســوزناک هندی و رواج آهنگهای عربی و آهنگســازی ما تا حدی تحت تأثیر اين نوع موســیقی قرار گرفته بود و سازســنتور نیز به لحاظ ويژگیهای ســاختاری و شــیوههای اجرايی با اســتفاده از سیمهای پشت خرک و فشردن اين سیمها درايجاد صداهای سوزناک که مرسوم به بعضی از نوازندگان اين ســاز بود از اين نواهای پر ســوز و گداز بیتأثیر نبوده است.

بــا آمدن برنامه گلها و حضور هنرمندانی صاحبنام چون رضا ورزنده و فرامرز پايور دراين برنامه و پخش گسترده آثاراين دو هنرمند بهصورت تکنوازیوهم­کاریهایتنگ­اتنگباخوان­ندگانبزرگی­چونبنان،قوامی، عبدالوهــا­ب شــهیدی، محمــودی خوانســاری واکبرگلپاي­گانی و شســت وشوی ذائقههای عربی و عربی نوازی درآهنگسازی، اين بزرگان توانستند به شناساندن ماهیت و توان کیفی و اجرايی ساز سنتور در موسیقی ايرانی بسیاراثرگذ­ارباشند.

بعد آن ســالها در نقل مکان به تهران درمســیر رابطههای هنری بــا میــالد کیايــی آشــنا شــدم و از همان زمــان آنچــه بیــش از هر چیز در نوازندگــی­اش جلــب نظر میکرد ســبک و ســیاق منحصــر به فرد نوازندگی اش بود. او از تمام بزرگان ســاز ســنتور مايه داشت اما هیچ يــک از آنها نبود و مضرابهايش بازتاب شــخصیت يک هنرمند بود؛ نــرم، لطیف و بــا جوهره هنــری و خالقیت فردی توأم بــا صمیمیت، متانت وخونســردی دراجرا و به غايت دلنشــین و بــه دوراز تکرارهای کلیشــه ای کــه دامنگیر بســیاری ازنوازندگا­ن ما است. آن روز آشــنايی من با استاد میالد کیايــی راهگشــای دوســتی و همــکاری تنگاتنگــی شــد کــه همچنان تــا امروز ادامــه دارد. فردا ســالروز تولد ايــن دوســت عزيــز و هنرمنــد اســت و ايــن فرصــت را مغتنــم میشــمارم و به او صمیمانه تبريک میگويم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran