Iran Newspaper

روند استیضاح ترامپ رسمًا به جریان افتاد

رئیس جمهوری امریکا از پرونده «روس گیت» خالص و گرفتار پرونده «اوکراین گیت» شد

-

ندا آکیش – 45 ســال پس از رســوایی «واترگیت» و02 سال پس از رسوایی «بیل کلینتون»، مکانیزم اســتیضاح بار دیگر در واشــنگتن به جریان افتاده و دموکراتهــ­ا عزم خود را جزم کردهاند تا دونالد ترامــپ، رئیس جمهوری مظنــون را برکنار کنند. برخالف تصویر پیچیده و مبهمی که از تبانی تیم ترامــپ با روسها در انتخابات 2016 وجود دارد و همینمسألهب­اعثشدرئیسج­مهوریامریک­ااز اتهامات در این زمینه نجات یابد، تصویر مســأله اوکرایــن کامالً روشــن اســت به طوری که نانســی پلوسی، دموکرات کارکشته و با تجربه که تا همین چنــد روز پیــش اســتیضاح را بــه صــالح حزبش نمیدانســت، بــه جمــع دموکراتهــ­ای موافــق استیضاح پیوست و از آغاز رسمی روند استیضاح ترامپ خبر داد.

به گزارش سایت شبکه خبری سیانان، این روزهــا در امریکا همه دارند از خود میپرســند، آیــا ترامپ از قدرت خــود سوءاســتفا­ده کرده و 400 میلیــون دالر از پول مالیات دهندگان را در قالب کمک نظامی، به یک کشور خارجی داده تا در ازای آن اوکرایــن را تحت فشــار قرار دهد که به جو بایدن، رقیب سیاسیاش ضربه بزند؟ آیا کاخ سفید هم از این موضوع خبر داشته و حتی تالش کرده روی این اتفاق سرپوش بگذارد؟

آدام شــف، رئیــس کمیتــه اطالعات مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه در پاسخ به این دو سؤال که ذهن همه امریکاییها را مشغول کرده، بــه طعنه گفت: رئیس جمهــوری ایاالت متحده ســوگندی را که [در روز تحلیف خود] یاد کرده بود زیر پا گذاشــت، او ســوگندش را زیر پا گذاشت تا از امنیت ملــی ما دفاع کنــد، تا از قانون اساســی ما دفاعکند.

این مقــام امریکایی همچنین گفت، اســناد و مدارکی که از تماس تلفنــی 25 جوالی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین فاش شــده حاکی از آن اســت که چندین نفر از متحــدان نزدیک ترامپ از جملــه رودی جولیانــی، وکیــل او و ویلیــام بــار، دادســتان کل از خیانت رئیس جمهــوری امریکا به کشــورش اطــالع داشــتند و روی آن ســرپوش گذاشتند.

جــوزف مگوایــر، رئیــس موقــت اطالعــات ملی امریکا هم روز پنجشــنبه اعــالم کرد، ترامپ بــرای مداخلــه خارجــی در انتخابــات 2020 ریاستجمهور­یامریکاتال­شکردهاست.

از 435 عضــو مجلــس نماینــدگا­ن امریــکا 219 نفــر یعنی بیش از نیمی از آنها رســماً اعالم کردهاند که از اســتیضاح ترامپ حمایت میکنند زیرا آنها شــاهد هســتند که یک مأمور اطالعاتی ســیا که مدتی در کاخ سفید کار میکرده با اسناد و مــدارک محکــم فاش کــرده اســت، ترامپ در گفتوگوی تلفنــی با رئیس جمهوری اوکراین از او خواسته دربـــــــ­اره جوبایدن، رقیب دموکراتش تحقیق کند و فسادهای احتمالی او را به ترامپ لو دهد. در این افشــاگری متن فایل صوتی ترامپ و رئیــس جمهوری اوکراین هم در اختیار رســانهها قــرار گرفتــه و راهی بــرای ترامپ وجود نــدارد که بخواهد رسانهها را متهم به دروغپردازی کند. این مقام اطالعاتی سابق سیا با در دست داشتن این اسنادمهماز­ترامپشکایت­کردهاستومق­امات دموکرات از جمله خانم پلوسی، رئیس مجلس نمایندگانه­مبااستنادب­هاینشکایت،استیضاح ترامپرابهج­ریانانداخت­هاند.

ترامــپ در واکنــش بــه تمــام ایــن اتفاقهــا میکوشد خود را خونسرد نشان دهد و طوری رفتار کند که انگار اصالً چیز مهمی نیست. او خطاب به پلوســی گفته «دارد وقت خود را با این استیضاح تلف میکند» اما از سوی دیگر کارکنان کاخ سفید را بسیج کرده است که هویت افشاگر این مکالمه تلفنی را شناســایی کنند. رئیس جمهوری امریکا ایــن افشــاگر را «جاســوس» خطاب کــرده و اینها نشــان میدهــد که تا چــه انــدازه نگــران اتفاقات اســت. البته بعید نیســت کــه ترامپ بــه اکثریت جمهوریخواه در سنای امریکا دلخوش کرده باشد و بــا خود بگویــد، حتی اگر اســتیضاح در مجلس نمایندگان به نتیجه برســد نمیتواند از ســد سنا بگذرد و بیاثر میشود.

با وجــود این، حامیان ترامپ نگــران ادامهدار شدن روند استیضاح او برای هفتهها یا حتی ماهها هستندزیرام­عتقدند،اینموضوعمی­تواندامکان پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری را تحتتأثیرقر­اردهد.

کمیتههای روابط خارجی، نظارت و اطالعات مجلسنمایند­گانتادیروز­جمعهبهوقتم­حلی بــه دولت ترامــپ فرصــت داده بودند که اســناد مربــوط بــه گفتوگــوی تلفنی رئیــس جمهوری امریکا با رئیس جمهوری اوکراین را ارائه دهند در غیر اینصورت کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا بایددرانتظ­اردریافتاح­ضاریهباشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran