Iran Newspaper

صندلی‌خالی‌یک‌لیبرال‌قدیم ‌ی

ژاک شيراک سياستمدار فرانسوی در ۶۸ سالگى درگذشت

- فريدون مجلسی ديپلمات پیشین

ژاکرنهشــي­راک9۲ نوامبر۲391 درپاریسبهد­نياآمدواز۷­1 مهســال۵99­1 تا ۶1 مه۷00۲ عهدهدار مقام ریاســت جمهوری فرانســه بود. او از ســال۴۷91 تا ۶۷91 واز۶۸91 تا۸۸91 نخســتوزیر­همبودوباید­اوراتنهاکس­ىدانستکه در جمهوری پنجم فرانســه دو بار به پست نخســتوزیر­ی رسيده. شيراک از ســال۷۷91 تا۵991 شهردار پاریس هم بود و در11 مارس۷00۲ اعالم کرد که در سومين دوره انتخابات ریاستجمهور­ی شرکت نخواهد کرد. شيراک نيمه شــب۶1 مه۷00۲ سمت خود را به نيکال سارکوزی واگذار کرد و در انتخابات از اوحمایتکرد.ژاکشيراک،سياستمدارک­هنهکارليبر­الدرنهایت۶­۲سپتامبر ۲019 براثرعفونت­ریهدرسن۶۸ سالگىدرگذش­ت.

شيراک، مدتها نخســتوزیر والری ژیسکار دستن و از پيــروان راه دوگل بــود و ژیســکار دســتن هــم در ســطحى متفاوتتر خط دوگل را که وطنپرســتى و ترجيح منافع ملى فرانسه بر منافع بينالمللى بود برگزیدوحتى­ليبرالتراز­شارلدوگلعم­لکرد.نکته مهمىکهدرفر­هنگسياسىاج­تماعىفرانس­هوجود دارد ایــن اســت که فرانســویه­ا در عين مخالفت با مشى سياسى احزاب و گروههای دیگر، هرگز یکدیگر را خائــن خطاب نمىکنند و این مســأله زمان مرگ شيراک یک بار دیگر اثبات و آشکار شد. حتى کسانى که در جناح چپ سياسى فرانسه قرار داشتند به او احترام گذاشتند. شيراک در عمر سياسى خود حاضر نشد در جنگ عراق با امریکایىها همکاری کند و این تصميم در راستای منافع ملى کشورش بود. وی نخواست در جنگى پرهزینهبات­لفاتانسانى­سهمىداشتهب­اشد.

منافــع ملى هميشــه بــا منافع اقتصــادی همپوشــانى دارد و شــيراک مىدانســت کشــورش به عــراق و بــازار خاورميانــ­ه نزدیک اســت و روابط بازرگانــى بســياری با ایران و عــراق دارد. او مایل بود ایــن ارتباط ادامه پيدا کند و ســایه یک دخالت خشونتآميز بر آن سوابق سایه نيندازد. پایبندی بــه اصولــى که فرانســویه­ا به آن مىبالنــد هم برایش مهم بــود. واکنش مردم فرانسه هنگام شنيدن خبر درگذشت او نشان داد این مردم هستند کــه یک سياســتمدا­ر را داوری مىکنند و داوری در غياب یک سياســتمدا­ر، ارزیابــى دقيقتری اســت تــا ارزیابىهای­ــى چاپلوســان­ه در دوران حيات و برمسند قدرت بودن او. شيراک سالها در قدرت نبود و در زمانهایى که بود با وجود اهميتى که داشــت یک بار متهمش کردند که از منابع مالى شــهرداری به نفع حزبش اســتفادهه­ایى کرده یا کســانى را به کار گمارده است. اما اینها باعث نشد به اعتبار سياسى او لطمه وارد شود. او بازمانده نسلى از رهبران جهان بود که پایبند به یک اصول رفتاری سطحباال بودند و این شوریدگىهای­ى که در رجال سياسى امروز مىبينيم در امثال او قابل مشاهده نبود. او به نظم و انضباط و احترام نسبت به خود فرانسویها و دیگران قائل بود و به همين دليل فرانسویها بعد از درگذشت او یادش را با احترام گرامى داشتند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran