Iran Newspaper

ورود نقدینگیهای سرگردان به بازار سرمایه؛ فرصتها و تهدیدها

- علی صالح آبادی رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران

افزایــش نرخ ارز و رشــد نقدینگی در چند ســال گذشــته مهمتریــن عوامــل کوتــاه مــدت و بلندمــدت افزایــش تــورم بودند؛ به گونهای که شــاهد برخی آشــفتگیها در بازارهای مالی و فضای اقتصادی کشور بودهایم.

در ایــن میان مدتی اســت که شــاهد اســتقبال مردم از بازار ســرمایه هســتیم و نقدیندگیها­ی ســرگردانی که در حال ورود به بازار ســرمایه هســتند. در این یادداشت به این ســؤاالت پاســخ خواهیم داد که این اســتقبال چه فرصتهــا و تهدیدهایــ­ی را میتوانــد بــه همراه داشــته باشــد. چه عواملی باعث این رشــد در بازار سرمایه شده است و تا کجا پیش خواهد رفت؟

یکی از راهکارها بهمنظور رفع آشفتگیهای بازار مالی و ایجاد جریان صحیح اقتصادی برای ســرمایهگذ­اران و مردم عادی که بهدنبال حفظ ارزش پولشان هستند، فعالیت در بازار سرمایه است که البته نتیجه آن در ابعاد کان اقتصادی منجر به تولید و اشتغال هم خواهد شد.

بررســیها نشــان میدهد، تعداد ســرمایهگذ­اران در ماههــای اخیر به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده و نگاه مردم به ســمت بازار سرمایه معطوف شده است که نشانگر ضریب نفوذ بیشتر این بازار است.

بهنظــر میرســد مهمتریــن عاملــی کــه در چندمــاه اخیــر باعــث آرامش بازارهــای موازی شــده و توانســته جریــان نقدینگی را از حالــت مخرب خارج کــرده و به ســمت کنترل شــدگی پیــش ببــرد، ورود نقدینگی به بازار ســرمایه اســت. این وضعیت زمانی ثبات خواهد داشــت که سیاســتهای بازار پولی، ارزی و بازار سرمایه هماهنگ با هم باشد.

همــه اینهــا فرصتی اســت که امــکان تأمین مالــی در حوزه تولیــد افزایش یافتــه و ســرمایهگذ­اری در بخش مولد انجام شــود که طبیعتــاً چنین جریانی نتیجه چندین ســال زیرساختســ­ازی برای بازار سرمایه و ایجاد صندوقهای سرمایهگذار­ی و دسترسیهای برخط بوده است.

بــرای تــداوم حضــور ســرمایهگذ­اران و مــردم دربــازار ســرمایه بایــد بــه تهدیدهای این فضا نیز توجه شود. آن دسته از سرمایهگذار­ان که بهطور کوتاه مدت وارد این بازار شــوند و به فکر ســود حاصل از ســرمایه باشند و به حضور میان مدت و بلندمدت خود نیندیشند این عامل باعث افزایش قیمت سهام شرکتها میشود. نبود بسترهای تحلیلی و مشاورههای ناصحیح نیز موجب بیش ارزشی شدن ‪)Over Value(‬ داراییها، موقتی بودن آن و خروج سرمایه از بازار با کوچکترین رخداد خواهد شد.

بنابراین تهدید اصلی در جریان ورود نقدینگی، سرمایهگذار­ی کوتاه مدت است. دارندگان نگاه کوتاه مدت به سود بازار سرمایه، فقط از افزایش قیمت سهام بهره میبرند، نه از نتیجه سرمایه در فرآیند تولید و اشتغال.

لذا سرمایهگذار­ی در بلندمدت و بازدهی آن در گرو فرآیندی بلندمدتتر است که میتواند به افزایش رشد در بازار سرمایه کمک کند.

بیتردیــد افزایــش ســرمایه شــرکتها، ایجــاد طرحهــای توســعهای و ســرمایهگذ­اریهای زیرســاختی، عرضه اولیه شــرکتهای جدیــد در بورس و فــروش ســهام، تأمین مالــی برای شــرکتهای بزرگ از طریق فروش ســهام در بــازار ســرمایه و هلدینگهــا و ســرمایهگذ­اریهای مجــدد در ایــن زمینــه نقــش کلیدی و مهمی را در رشــد بازار ســرمایه ایفا میکند کــه این امر نیاز به برنامهریزی دارد.

اگــر ایــن فرآیندهــا و ساختارســا­زیها بهســمت تولیــد پیش برونــد و گذرا نباشــد، بهــره بردن شــرکتهای هلدینــگ در این فضــا برای ســرمایهگذ­اری بیشتر از طریق فروش مازاد سهام از یکسو و سرمایهگذار­ی آنها در پروژههای جدیــد و رفــع نیازهای نقدینگی برای چندین ســال باعث میشــود که ضمن انتفاع بازار ســرمایه از بازده تولید ثروت ناشــی از ســرمایهگذ­اری جدید، خود شــرکتها نیز منتفع بشــوند و این یک نمود پیشــرو و یک فرآیند توسعه بلند مدت و میان مدت در زمینه سرمایهگذار­ی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran