Iran Newspaper

ظریف:‌ما‌با‌بسیاری‌از‌کشورها‌مذاکره‌درباره‌ روش‌پیچیده‌تهاتری‌را‌شروع‌کردیم

-

وزیــر امــور خارجه ایــران از پیگیــری ابتکارعمله­ــای مؤثر از ســوی دولت برای مواجهه با تحریمهای امریکا خبر داد و اشاره داشت که حذف دالر در مبادالت خارجــی و اســتفاده از ارز ملــی درتعامــل بــا کشــورهای طــرف تجــارت ایــران نمونههایی از این راهکارهاست.

بــه گزارش ایرنــا، محمد جواد ظریــف روز گذشــته در کنفرانس بینالمللی اقتصاد جهانی و تحریمها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به دستورکار دولــت برای مقابله بــا تحریمهای امریــکا گفت:«یکی از راهکارهایـ­ـی که مورد توجــه وزارت امــور خارجه و بخشهای اقتصادی کشــور قرار گرفته، اســتفاده از روشهایی در تجارت خارجی اســت که تا حد ممکن از ســوی امریکا کمتر قابل شناسایی و رصد باشد و در مقابل دالر آسیبپذیری کمتری داشته باشد. حذف دالر در مبــادالت خارجــی و اســتفاده از ارز ملــی درتعامــل با کشــورهای طرف تجارت ایران نمونههایی از این مسأله است».

او با بیان اینکه یکی از دالیل کاهش نقش دالر در آینده هم به خاطر استفاده افراطی از این حربه و روی آوردن کشورها در استفاده از ارزهای ملی است، ابراز داشــت: «این اتفاق فردا رخ نمیدهد بلکــه در درازمدت موجب کاهش نقش و قدرت دالر میشــود. باید توجه داشــت بازدارندگی به معنای استفاده از اهرم قدرت نیســت بلکه به معنای نشــان دادن ابزار قدرت است. وقتی از این اهرم استفاده کردید بتدریج از قدرت آن کاسته میشود».

رئیس دســتگاه دیپلماســی با بیان اینکه استفاده از روشهای قدیمی مانند تهاتــر تــا روشهای جدید تجــارت متقابل مورد توجه ماســت و مبنــای یکی از حوزههــای پیگیری ما در سیاســت خارجی اســت، عنوان کرد: «ما با بســیاری از کشــورها مذاکراتــی بــرای روشهای پیچیــده تهاتری شــروع کردیــم و با برخی از کشــورها، این کار شــروع شــده و با برخی از کشــورها نزدیک به ســامان یافتن است. اینستکس نیز که اگر اروپاییها توان و اراده سیاسی برای اجرای آن داشته باشند بر همین مبناست و این برای امریکا باید زنگ خطر باشد که نزدیکترین دوستانش حداقل در تئوری در حال فاصلهگیری از دالر هستند».

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran