Iran Newspaper

منشور انتخاباتی دولت به روایت روحانی

باید به همه فرصت شرکت در انتخابات را بدهیم سخت گیری نکنیم مردم خوب می فهمند و بهترین انتخاب را می کنند

-

گروهسیاسی/رئیس جمهوری در جلسه دیــروز هیأت دولت با اســتناد بــه آمار و ارقامــی از وضعیــت موجــود اقتصادی کشــور، آنها را هم نشــانهای از شکســت سیاست فشار حداکثری امریکا دانست و هم مؤید کارآمدی دولت. او همچنین با اشاره به آمادگی ترکیه برای حمله به مناطقیازکش­ورسوریه،باواقعیدان­ستن نگرانیهای آنکار اما تأکید کرد شــیوهای که در پیش گرفته شــده، به نفع منطقه نیستوازمقا­ماتدولتترک­یهخواست تــا در رویکــرد جدیــد خــود تجدیدنظــر کنند. حجتاالسالم والمسلمین حسن روحانی رویکرد دولت خود معطوف به برگــزاری انتخابات پیــش روی مجلس در اســفندماه را نیز اعالم کرد. از سخنان رئیس جمهوری این گونــه برمیآید که وی بــر برگــزاری یــک انتخابات پرشــور، رقابتی و با مشــارکت باال تأکیــد و اصرار دارد کــه زمینههــای برگــزاری چنیــن انتخاباتیب­ایدفراهمشو­د.

به گزارش پایگاه اطالعرسانی ریاست جمهــوری، روحانی با اشــاره به ضرورت هوشــیاری نســبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسالمی در ماههای آینده بهعنوان یــک حرکت بزرگ سیاســی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا ونظارتهستن­د،بایدکاریکن­ندکهنشاط سیاســی مــردم افزایش پیــدا کند.رئیس جمهوری با بیان اینکه پیروزی این جناح یا آن جناح مهم نبــوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شــود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناحها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماعشرکت­کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طــول تاریخ انقالب اســالمی مجلس اول بــود، اظهار داشــت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجــود نداشــت و همــه از جناحهــای مختلــف آمدند و ثبتنــام کردند؛ حتی منافقیــن هــم در آن انتخابــات ثبتنام کردنــد. همچنین گروههایــی مانند دفتر هماهنگی، نهضــت آزادی و جبهه ملی نیز ثبتنــام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکرکنیمهرچ­هاینفیلترر­اتنگترکنیم، نتیجــه مثبتتــری خواهــد داشــت.وی افزود: مردم خودشان خوب میفهمند و بهترینهــا را انتخــاب میکننــد. بویژه در انتخابــات مجلس شــورای اســالمی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتــر میشناســند و انتخاب میکنند. رئیس جمهــوری اظهار امیــدواری کرد، درانتخابات­آیندههمهبه­نشاطسیاسی رســیده و با برگــزاری انتخابات خوب بار دیگــر امریــکا و دشــمنان ملت ایــران را شکستحتمیبد­هیم. ■ ترکیهتجدید­نظرکند

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحوالت منطقه پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه هنوز در گوشه و کنار منطقه شعلههایی دیده میشــود که گاهی این شــعله در یمن و گاهــی در نزدیکــی مدیترانــه و مرزهای ترکیه و ســوریه اســت. وی بــا بیان اینکه دولت ترکیه نســبت به مرزهای جنوبی خــود نگرانیهایی دارد و حق آنهاســت که این نگرانیشان برطرف شود، گفت: معتقدیم باید راه و شیوه درست در این مسیرانتخاب­شود.

روحانی افزود: در اجالس ســران سه کشــور ایران، روســیه و ترکیه به صراحت اعــالم کردیــم کــه راهحــل امنیــت در مرزهای شــمالی ســوریه و جنــوب ترکیه تنها با حضــور ارتش ســوریه امکانپذیر اســت و مــا بایــد همــه زمینههــا را برای حضــور ارتــش ســوریه در ایــن مناطــق فراهــم کنیــم و دیگــر کشــورها نیــز باید کمک کــرده و امریکاییها از این منطقه خارج شوند و کردها نیز در این منطقه که در حقیقت کشور خودشان است در کنار ارتش سوریه قرار بگیرند.

رئیسجمهوری­تصریحکرد:شیوهای که امروز انتخاب شده و توافقهایی که در پشت پرده صورت گرفته به نفع منطقه نخواهد بود و ما از کشــور دوســت و برادر خود ترکیه و دولت این کشور میخواهیم کــه در ایــن گونــه امــور دقــت و حوصله بیشــتری به خــرج داده و در مســیری که انتخاب شده، تجدیدنظر کند. وی تأکید کرد:معتقدیماین­راهیکهانتخ­ابشده برای منطقه راهی مناسب و خیر نیست، چــرا کــه امــروز در شــرایطی قــرار داریم که بایــد در منطقــه آرامش برقــرار بوده و آوارگان ســوری، ســریعتر به کشورشان بازگردنــد .رئیس جمهــوری ادامــه داد: امــروز موضــوع اصلی، شــمال ســوریه و شرق فرات نیســت، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریستها در آن منطقه جمع شدهاند و امیدواریم کشــورهای منطقــه در ایــن زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشــتری را داشــته باشــد که با مشــکلی جدیددرمنطق­همواجهنشوی­م. ■ کارآمــدی دولــت شکســت فشــار حداکثری

روحانیهمچن­یندربخشدیگ­ریاز سخنانخودبا­بیاناینکها­مروزهمهآما­ر

و ارقــام و عالمتهــا نشــان میدهد که مردم حتی در مشــکالت اقتصادی هم قادر به حل مســائل و کاهش مشکالت هســتند، گفــت: اینکــه بانــک مرکــزی اعــالم میکند، تولید صنایع بورســی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل میدهد در شــهریور مــاه ۲.۱ درصد رشــد مثبت داشــته اســت، موضوعی بســیار مهم و به معنای آن اســت که فشــار حداکثری در هم شکسته اســت.رئیس جمهوری ادامــه داد: اینکه بانک مرکــزی در 6 ماه نخســت ســال قادر بوده 9۱ میلیارد دالر بــرای واردات اجنــاس و کاالهــای مــورد نیازکشوراخ­تصاصدادهکه­۲.۸میلیارد دالر آن مربوط به کاالهای اساسی بوده، آماریمثبتو­قابلتوجهاس­ت.روحانی اظهــار داشــت: امــروز در شــرایطی قرار داریم کــه انبارهــا در بندرگاههــ­ا پر بوده و ایــن تحــرک و جنــب و جــوش بنــادر و گمــرکات کشــور بزرگتریــن عالمــت شکست امریکا در این فشار بیرحمانه و غلط نسبت به ملت ایران است و امروز در شــرایطی قــرار داریــم کــه میتوانیم در بخــش اقتصــادی گامهــای مثبتــی برداریــم. رئیس جمهوری با بیان اینکه امســال پــول خریــد تضمینــی گنــدم را زودتر از ســالهای گذشــته به کشاورزان پرداخت کردیم، تصریح کرد: اگر دولت کارآمــد نیســت و وضــع خوبــی نــدارد،

باید امســال در شــرایط فشــار این پول را دیرتر به کشــاورزان میدادیم اما امسال زودتــر از هر زمــان دیگــر آن را پرداخت کردیــم .روحانی افــزود: اینکه در بخش عمرانــی توانســتیم در 6 ماهه نخســت امســال 9۲ هزار میلیارد تومان، هزینه و ســرمایهگذ­اری کنیم به معنــای قدرت جمهوری اســالمی ایران و پیــروزی این ملت در مسیری است که در آن حرکت میکند.

رئیس جمهوری ادامه داد: براساس آماری که وزارت نیــرو ارائه کرده تا پایان ســالجاری هــر هفتــه یک پــروژه مهم، آب یا برق در سطح کشور افتتاح خواهد شــد که جمعاً ۷۲۲ پروژه با ارزش بیش از ۳۳ هــزار میلیارد تومان اســت؛ یعنی در هر استان بیش از هزار میلیارد تومان طــرح تنها در بخــش آب و بــرق افتتاح خواهد شــد که این بــه معنای موفقیت ملت و کارآمدی دولت و نظام است.

روحانی اظهار داشــت: تا پایان ســال عــالوه بــر ســدهایی کــه در 6 ماهــه اول امســال افتتــاح شــده، 0۱ ســد دیگــر نیز در کشــور بــه بهرهبرداری خواهد رســید؛ همچنیــن 6۲ هزار هکتار شــبکه آبیاری و زهکشــی در کشــور تا پایان ســال انجام میشــود و بــه 4۲۱۱ روســتا آبرســانی بهداشتیصور­تگرفتهو9۲ت­صفیهخانه فاضــالب و ۲۱ تصفیهخانــ­ه آب شــرب

افتتــاح شــده و ۳ هزار مــگاوات به تولید بــرق نیروگاهــی کشــور اضافه میشــود. رئیس جمهوری ادامه داد: این در حالی اســت که ســاالنه حــدود 00۷۱ مــگاوات به تولید برق کشــور اضافه میشــده و در دولتًیازدهــم و اوایل دولــت دوازدهم تقریبــا بــه طــور متوســط حــدود ۲ هزار مــگاوات بــوده اســت و اینکــه ۳ هــزار مگاوات بــرق تولید میشــود به معنای توسعه و قدرت ما است. روحانی با بیان اینکهآماره­اوشاخصهایی­کهمرکزآمار ایــران در موضــوع اشــتغال در تابســتان امســال نســبت بــه ســال گذشــته اعالم کــرده ارزشــمند و حائزاهمیــ­ت اســت، گفت: براساس این آمار مشارکت مردم افزایش و نرخ بیکاری ۸.۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

رئیــس جمهــوری ادامــه داد: در تابســتان ســال گذشــته افــراد شــاغل در کشــور ۳۲ میلیون و 900 هــزار نفر بودند کــه این رقم در تابســتان ‪4۲ ۸9،‬ میلیون و 05۷ هــزار نفــر اســت کــه ایــن آمــاری افتخارآمیـ­ـز اســت. یعنــی در طــول این یکسال ۳4۸ هزار اشتغال در کشور ایجاد شــده و ایــن آمــار براســاس معیارهــای جهانی در زمینه اشتغال است.

روحانــی افــزود: براســاس همیــن آمار نرخ بیکاری در تابســتان گذشــته ۳ میلیون و 05۳ هزار نفر بوده که امســال ۲ میلیون و 900 هزار نفر اســت و نشــان میدهــد کــه 450 هــزار نفــر از بیــکاری باقیمانده از گذشته از بین رفته است.

روحانــی در ابتــدای ســخنان خــود در جلســه هیــأت دولت با گرامیداشــ­ت ایــام اربعیــن حســینی، گفــت: ایــن ایام روزهــای بیــان عشــق و ارادت و اظهــار شــیفتگی در برابر خاندان رسالت است. رئیــس جمهــوری اظهــار داشــت: امروز خوشبختانه فضایی ایجاد شده که مردم این حرکت عظیم معنوی را با هوشیاری و بیداری انجام میدهند و عالوه بر شــور و حرکت عظیم مردمی از لحاظ معنوی یــک ترکیبــی میــان ملتهــای عاشــق خاندان رســالت ایجــاد کرده، بویــژه این حرکت قرابت نزدیکــی را میان دو ملت ایرانوعراق­بهوجودآورد­هاستواتفاق­ی مانند آنچه میان مهاجــران و انصار روی داد در ایــن حرکــت به چشــم میخورد. رئیــس جمهوری تأکید کرد: این اجتماع بزرگ دل امریکاییها و صهیونیســت­ها را میلرزانــد و آنهــا را مرعــوب میکنــد؛ حضور میلیونی مردم با عشق و عالقه در هر شــرایطی در این اجتماع عظیم، یک قدرتنمایی بزرگ سیاســی، فرهنگی و معنویبهشما­رمیرود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran