Iran Newspaper

پلیسفقطقهر­ماناست؟

در حاشیه انتقاد مدیرعامل «ناجی هنر» از «متری شیش و نیم» و «بوی باران»، «ایران» بررسی میکند محمدعلی سجادی: وظیفه فیلمساز است که به واقعیتها بپردازد

- یگانه خدامی خبرنگار

«ســراغ هیچ کــس و هیچ شــغل و هیچ شــهری نمیشــود رفــت» ایــن گالیــه همیشــگی اهالــی ســینما و تلویزیون اســت. بس که با هر ســریال و فیلمی عدهای ناراحت شــدند و اعتراض کردند بــه آنچــه به نظرشــان ارائــه تصویر مخــدوش از خودشــان بــود. از پرســتاران­ی کــه بعــد از فیلــم «شــوکران» به بهــروز افخمی اعتــراض کردند تا پلیــس که برای «متری شــیش و نیم» از ســعید روستایی گالیه دارد.

دیــروز خبــری دربــاره انتقــاد بــه قــول خبرگزاریهـ­ـا صریــح مدیرعامــل «ناجــی هنر» از ایــن فیلم و البته ســریال «بوی باران» منتشــر شــد. مجتبــی رشــوند مدیرعامــل «ناجــی هنر» میگوید هر دو فیلم در زمینه ارائه تصویر پلیس مشکالت زیادی داشتهاند.

او دربــاره متــری شــیشونیم گفــت: «روایت این فیلم جوری پیش میرود که تا نیمه داستان قهرمــان پلیــس اســت و در نیمــه دوم همــان شخصیت ضدقهرمان میشود. نیروی انتظامی با فیلم مشکلی نداشت که نشود حلش کرد. اگر بخواهیــد از منظر نیروی انتظامــی ببینید، فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را منتقل میکــرد. مثالً زجــر دادن زن رضا مرادی وقتــی ســگ میآیــد ســراغش را مــا نمیدیدیم بهتــر بــود. یــا نباید بد شــدن حــال بچههــا را در همــان پالن میدیدیــم. مــا در آن صحنهها کنار خانــه رضــا مــرادی اســترس و عذاب یــک زن و بچــه را از حضور پلیس میبینیم که تصویر همه بچهها را درباره پلیس بهم میزند.»

او بــه تصویری کــه از رفتار پلیــس با مجرمان در ایــن فیلم نشــان داده میشــود انتقــاد دارد و میگویــد رفتارهایــ­ی مثــل هــول دادن مجرم به ســمت دســتگاه بادی اســکنر منع قانونی دارد و انجام نمیشود. «بوی باران» هم به نظر رشوند پلیس را کم هوش نشان داده و پلیس اینچنینی، بهنفع هیچ کس نیست.

پیــش از ایــن هــم انتقاداتــ­ی از ایــن دســت را شــنیده بودیــم. قضــات، وکال و پزشــکان از مشاغلی هستند که اصوالً فیلم و سریال ساختن درباره آنها بدون حاشیه نمیماند و پلیس البته ماجرایش پیچیدهتر و سختتر است.

کارگردانها­یــی کــه ســابقه ســاخت فیلــم و ســریالهای پلیســی را دارند خاطرات و گلههای زیادی از این مســأله دارند. محمدعلی سجادی کارگردانــ­ی اســت کــه او را بــا فیلمــی چــون «مخمصه» میشناســیم. فیلمی درباره پلیســی که درگیر سرقتهایی غیرمتعارف میشود.

او معتقد است که دلیل سخت بودن ساخت فیلــم دربــاره پلیس یا مشــاغل دیگر این اســت کــه براســاس آنچه در فرهنگ ماســت همه چیز یا ســیاه است یا ســفید. یا آدم خوب داریم یا بد. او میگویــد: «در دهــه 60 و 70 ایــن نــگاه وجــود داشــت( و هنــوز هــم دارد) کــه پلیــس احتمــاالً پاک و معصوم اســت یا باید باشــد و برای «رمز» مجبور شدم ســرهنگی را قانع کنم که پلیس هم انسان است و ممکن است دروغ بگوید و قهرمان باشــد یا نباشــد. آن «باشــد » جای آنچه هســت را آنقــدر گرفــت کــه ایــن فاصله بیــن واقعیت و آرمان هــای عقیدتی به اینجا رســید که گاه هیچ نســبتی با هم ندارند. ما مبارزه ســختی داشــتیم بــرای اینکــه ســعی کنیــم بــه واقعیتهایـ­ـی کــه وجود دارد بپردازیــم. البته در فیلم «مخمصه» بــا ایــن رویکرد کمــی منتقدانه با ناجــی هنر هم نظــر بودیــم ولــی بــرای آن فیلــم و نشــان دادن واقعیتهــا هــم خیلی جنگیــدم تا مثــالً یکی از شــخصیت های پلیس را در خیانت همدستی با دزد ها نشان بدهیم.»

او از قالبــی صحبــت میکنــد که اصــرار دارند همــه چیــز در آن قــرار بگیــرد: «الگویی درســت میکنند و اصرار دارند همه آدمها را در آن قالب و الگــو بگذارنــد به همیــن دلیل اســت که مردم قهرمانهــا­ی پلیس را که در فیلم و ســریالها به تصویر کشیده میشود دوست ندارند.»

او مــی گوید رشــوند حــق دارد از منظر پســت اداری اش انتقــاد کنــد امــا از جهتــی هــم حــق ساخت فیلم را متعلق به همصنفانش میداند: «او میتواند از موضع اداری و مسئولیت خودش برخــورد کنــد امــا نبایــد بگویــد چــرا نویســنده و کارگردانــ­ی به موضوعی به این شــکل نگاه کرده اســت. هرکســی در حــوزه هنــر حــق دارد بــه هر پدیدهای هر طور که میخواهد نگاه کند.»

مدیرعامــل ناجــی هنــر گفتــه که بــا معصوم نشــان دادن پلیــس مخالف اســت اما ســجادی میگویــد فیلمنامهها­یــی کــه به ناجی هنــر ارائه میشــوند تــا تأییــد شــوند دچــار ممیزیهــای اینچنینی میشــوند: «مثــالً میگویند چرا پلیس بددهــن اســت؟ چــرا همســرش میخواهــد از او جــدا شــود؟ چرا رشــوه میگیــرد؟ امــا این کار برعکس دارد جواب میدهد.»

البته بهگفته ســجادی این فقط پلیس نیست کــه از تصویــرش در ســینما و تلویزیون شــکایت دارد و هیــچ صنفــی اجــازه نمیدهــد مــورد نقد قرار بگیرد. ■ رئیــسســا­زمانســینم­اییدرحکمــ­ی محمدمهدی طباطبایینـ­ـژاد را بهعنوان دبیر کل جدید ســتاد صیانت و مبــارزه با تکثیر و عرضــه غیرمجاز آثار ســینمایی و سمعیوبصری منصوبکرد. ■ حمید جبلی نمایشگاه عکس «رستم و دیو و آشــنایان» را در شیراز برگزار میکند. افتتاحیــه این نمایشــگاه امــروز در گالری «سروناز»برگزارمیشو­د. ■ بهنــاز جعفری بهعنوان یکــی از داوران بیستمین جشنواره «توکیو فیلمکس» در کشورژاپنان­تخابشد. ■ فهرســت نامزدهــای نهایــی جایــزه ملی کتاب امریــکا در بخشهــای ادبیات داستانی، غیرداســتا­نی، شعر، آثار ترجمه شدهوادبیات­کودکونوجوا­نمنتشرشد. ■ قراردادتحق­یقونگارشفی­لمنامهفیلم «یعقوب لیث صفــاری» در حوزه تاریخ و تمدن ایرانی، بین بنیاد سینمایی فارابی و مسعودجعفری­جوزانیمنعق­دشد. ■اجــرای نمایــش «فرونشســت» بهکارگردان­ی و نویسندگی سعید زارعی در تماشاخانهش­انوآغازشد. ■ ســیماتیرا­ندازبــهگـ­ـروهبازیگـ­ـرانفیلم سینمایی«سلفیبادموک­راسی»بهکارگردان­ی وتهیهکنندگ­یعلیعطشانی­پیوست. ■ معاون امور اســتانها با صدور حکمی «محمــد کاویانی» را بهســمت مدیریت شبکه«شما»منصوبکرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran