Iran Newspaper

تجاوز به خاک سوریه

اردوغان فرمان حمله نظامی در مناطق کردنشین شمال سوریه را صادر کرد

-

بنفشــه غالمــی/ عصــر دیــروز «رجــب طیــب اردوغــان» به نام «صلح» وارد «جنگ» شــد تا با ایجــاد ناامنی، منطقــه امن دلخواهش رابســازد؛ جنگــی که از آن بــه عنوان بزرگتریــن قمار حیات سیاســیاش یــاد شدهاســت و بــه بــاور ناظــران میتوانــد ترکیــه را بــه باتــاق جنگــی نافرجــام بکشاند.

«ارتــش ترکیه بــا همراهی ارتش آزاد ســوریه، نبــرد علیــه ســازمانها­ی تروریســتی پکک، نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش را در شمال ســوریه آغاز کردهاســت.» این توئیت عصرگاهی «رجــب طیب اردوغــان» بود. تویئتی کــه درواقع صــدور فرمــان عملیــات «چشــمه صلــح» در مناطق کرد نشــین شمال ســوریه بود. به گزارش سایت روزنامه ترکیهای «ینی شفق»، اردوغان در توئیت خود درباره آغاز عملیات «چشمه صلح»، مدعی شــد، هدف از آغاز نبرد در شــمال ســوریه جلوگیــری از شــکلگیری یک کریدور تروریســتی در مرزهای جنوبی ترکیه اســت. او معتقد اســت ایــن کار صلــح و آرامــش را برای ســاکنان منطقه بــه همــراه مــیآورد. ادعایــی که کردهای شــمال ســوریه آن را رد میکننــد. آنهــا پــس از اعــام رســمی آغاز عملیات «چشــمه صلــح»، با وجود آنکه هنــوز بابت خارج شــدن نیروهای امریکایی از شــمال سوریه، دشــنه ترامپ را در پهلوی خود احســاس میکننــد، با تأکید بــر اینکه مــردم آنها بیدفــاع ماندهانــد، از امریکا خواســتند بــا اعام منطقه پــرواز ممنــوع اجازه ندهــد، غیرنظامیان کرد شــمال ســوریه به خاک و خون کشیده شوند. درســت پیش از توئیــت «اردوغــان»، «مصطفی بالــی»، ســخنگوی نیروهــای دموکراتیک ســوریه خبر داده بود، جنگندههای ترکیه بمباران مناطق غیرنظامــی را آغــاز کردهاند و وحشــت بــر مردم منطقه مســتولی شدهاســت. این در حالی بود که از صبح دیروز، خبرنگار آسوشیتدپرس در شمال ســوریه خبــر دادهبــود کــه نظامیــان ترکیــه از مرز سوریه عبور کرده و وارد شهر تل ابیض شدهاند.

بــه گزارش ســایت شــبکه خبــری «الجزیره»، به محض دمیده شــدن آتش جنگ در شــهر تل ابیض، ســاکنان این شــهر با شــنیده شدن صدای بمبارانهــ­ا از خانــه و کاشــانه خــود گریختنــد. نیروهای دموکراتیک ســوریه در نخستین ساعت عملیــات ترکیــه، از کشــته شــدن 2 نفــر در راس العین خبر دادند. این در حالی بود که شورشــیان ارتش آزاد اعام داشــتند، به مبارزان کرد ســوریه اندکــی رحم نخواهند کــرد. آنها گفتند: «آنها را با مشت آهنین میزنیم و با آتش خود، جهنم را به پیش روی آنان میکشیم.»

بــه گــزارش ســایت شــبکه خبــری امریکایــی «ســیانان»، ترکیــه در پــی چــراغ ســبز «دونالد ترامــپ» بــه «اردوغان» و اعام خــروج نیروهای امریکایــی از شــمال ســوریه، وارد جنــگ در ایــن منطقــه شدهاســت. ترکیــه مدعــی اســت، قصد دارد بــا ایجــاد منطقه امنی با عمــق 32 کیلومتر در شــمال سوریه که در مرزهای جنوبی این کشور واقع اســت، زمینه بازگشــت آوارگان ســوری را که در اروپــا، امریکا و ترکیه هســتند، فراهم آورد. این کشــور مدعــی اســت هماکنــون تروریســته­ا در شمال سوریه النه کردهاند و ترکیه خود را ملزم به مبارزه با سه گروه تروریستی حاضر در این منطقه میدانــد. مقصــود ترکیه از ســه گروه تروریســتی، پکک، نیروهــای دموکراتیــ­ک ســوریه و داعش هســتند. ایــن در حالی اســت کــه اغلب کشــورها تنها داعش را گروه تروریستی میدانند. بنا براین گزارش عصر دیروز پس از آنکه اردوغان در شیپور جنــگ دمید، «ســانا» خبرگزاری رســمی ســوریه خبــر داد، دولت این کشــور «رفتار پرخاشــگرا­نه» و «اهــداف خصمانــه» ترکیــه در خــاک خــود را محکــوم کــرد. وزارت خارجه ســوریه در بیانیهای تأکید کرد: «رفتار پرخاشگرانه رژیم اردوغان پرده از امیــال کشورگشــای­ی ترکیــه در خــاک جمهوری عربی ســوریه برداشــت. اقدامی که بــه هیچ روی قابل توجیه نیســت.» این بیانیه همچنین برخی گروههــای کــردی را مســئول تکیه کــردن به طرح امریکا در سوریه دانسته بود. ■ دعوت روسیه به مذاکرات سهجانبه

«رجــب طیــب اردوغــان»، رئیسجمهــو­ری ترکیــه در حالــی دیــروز آغــاز عملیــات «چشــمه صلــح» را اعــام کــرد کــه پیــش از آن از ســوی بســیاری از کشورها هشــدارهای­ی را مبنی بر اینکه این نبرد میتواند ســرانجامی مصیبتبار داشته باشــد، دریافــت کــرده بــود. در ایــن میان روســیه کــه یکــی از بازیگــران اصلی در ســوریه محســوب میشــود، ضمن هشــدار به ترکیه بابت اینکه این نیروهای دموکراتیک سوریه: حملــه میتوانــد باعــث بیثباتــی منطقه شــود، به این کشــور پیشــنهاد کرد وارد مذاکره مســتقیم ســهجانبه با کردها و دولت سوریه شود. «سرگئی الوروف»، وزیــر خارجــه روســیه، با اعــام اینکه با گروههــای کرد شــمال ســوریه و دولت این کشــور مذاکره کردهاســت، تأکیــد کرد، در ایــن مذاکرات به توافق رســیدند، مذاکره تنهــا راه حل تضمین امنیت مرزهای دو کشور است. وی همچنین خبر داد هم گروههای کرد شــمال سوریه و هم دمشق آمادگی خود را برای برپایی مذاکراتی مستقیم با ترکیه اعام کردهاند. ترکیه:

در حالی که روســیه تــاش خود را بــرای پایان دادن زودهنــگام نبرد ترکیه در خاک ســوریه آغاز کرد، انگلیس و فرانســه نیز خواهان نشست فوری شــورای امنیت برای بررسی وضعیت ایجاد شده در شــمال ســوریه شــدند. ژان کلود یونکــر، رئیس کمیسیون اروپا هم از ترکیه خواست تا از عملیات نظامــی خود در ســوریه دســت بکشــد. آلمان نیز ترکیه را متهم کرد، با اقدامات خود، خطر بازگشت داعش را افزایش می دهد. «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز از ترکیه خواست خویشتندار باشد و بی ثباتی دیگری را در منطقه بنا ننهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran