Iran Newspaper

20 درصد موارد خودکشی مربوط به افراد زیر 18 سال است

-

آخرین پیمایشهای ســالمت روان از ســوی وزارت بهداشــت نشان میدهد، تا سال 2۹ شیوع اختالالت روانی در کشور در بازه سنی ۵1 تا ۴۶ سال حدود ۶.۳2درصد بوده است که در این میان سهم شهر تهران ۸۸ درصد است. پژوهشگران در حالی از ابتــالی نزدیک به یک چهارم جمعیت 15 تا 64 ســال به یکــی از اختالالت روانی خبــر میدهنــد که پیش از ســال 2۹ (انجــام مطالعه) تنها یک ســوم بیماران مبتال بــه اختــالل روان از خدمات درمانی اســتفاده کرده بودند و ۹.2۶ درصــد افراد دارای اختالل روان برای درمان مراجعه نمیکنند. این افراد در پاسخ به سؤال عدم چرایی مراجعــه به متخصص، گفتــه بودند «فکــر میکردیم خودمان خوب میشــویم». این ســخن حکایت از این دارد که ســواد ســالمت جامعه در چه سطحی قرار دارد و وزارت بهداشت بهعنوان متولی سالمت مردم چه اقداماتی برای برخورداری مردم از خدمــات درمان ســالمت روان انجام داده اســت. بــه گزارش «ایران»، مســئوالن وزارت بهداشــت دیــروز همزمان با ۸1 مهــر ماه روز جهانی ســالمت روان آمارهای نگرانکننده­ای را از وضعیت سالمت روان مردم ارائه کردند. معاون بهداشت وزیردر همایش ســالمت روان از ارائه آمار خودکشــی در اثر ابتال به اختالالت روانی گرفته تا نقش شــبکههای اجتماعی در آسیب به روح و روان، انگ زدایی از بیماران مبتال به اختالالت روانی و خودداری افراد از مصرف داروهای روانپزشکی توضیحاتی را ارائه کرد و در ادامه موضوع بیمه را از چالشهای عمده بیماران اعصاب و روان دانست. دکتر علیرضا رئیسی با بیان اینکه ارتقای سالمت روان و پیشگیری از خودکشی شعار امســال سازمان بهداشت جهانی است، گفت: بیشترین موارد خودکشی گروه سنی ۵1 تا ۴2 ســال اســت و اقدام به خودکشی در زنان باالتر و خودکشی منجربه فوت در مردان بیشتر است. در سال ۷۹ در کشور ما ۰۷2۹۹ نفر معادل 121 در هر ۰۰1هزار نفر جمعیت عمومی اقدام به خودکشی کردند که ۰2 درصد زیر ۸1 سال بودهاند. اقدام به خودکشی 2۶ درصد بوده است که این رقم در مردان به ۸۳درصد میرسد. قرص برنج یکی از شایعترین روشهای خودکشی است.

رئیســی در خصوص آمار خودکشــی منجر به فوت نیز گفت: 1۰1۵ نفر در ســال گذشته جان خود را بهدلیل خودکشی از دست دادند؛ یعنی از هر ۰۰1هزار خودکشی شــش نفر جان خود را از دســت میدهند. او در خصوص عوامل محافظتکنند­ه از خودکشــی گفت: دسترسی به خدمات، ارتباط درمانی مداوم، مهارت حل مسأله و حمایت خانوادگی از جمله این عوامل هستند.

رئیســی تصریح کــرد: جداکــردن بیمارســتا­نهای روانپزشــک­ی نیــز باعث انگ میشــود و بار مراجعه برای درمان بیماری اعصاب و روان را کاهش میدهد. افراد باید قبول کنند که مثل هر بافت دیگر بدن که آسیب میبیند در حوزه بیماری روانی نیز میتوان فرد را با مصرف دارو درمان کرد. رئیســی گفت: تأهل نقش محافظتی برای مردان دارد و خودکشی در مردان متأهل کمتر است. اختالالت روانی و بیکاری نیز از جمله علل خودکشی هستند، ارتباط بیکاری با خودکشی بهدلیل بروز عواملی مانند فقر، محرومیت اجتماعی و خشونت خانوادگی است. ■ نگرانییکیا­زعواملابتا­لبهاختاللر­وانیاست

دکتر احمد نورباال _ مشاور وزیر در امور سالمت روان- گفت: از21 عاملی که سالمت مردم را متوجه خطراتی میکند، شش مورد مربوط به آسیبهای سالمت روان است که در این میان، اختالالت افســردگی در باالترین رتبه قرار میگیرد. نورباال با اشــاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه سالمت روان در سال۳۹ گفت:۸.۳2 درصد افراد در سال ۳۹ مورد خشونت خانگی قرار گرفته، 42.۸4درصد مورد خشونت کالمی، 2.۳2 درصد خشــونت بیعارضه، ۷۰.۸درصد خشــونت خــارج از خانه را تجربــه کردهاند. در این میان شــهر تهران نیز ســهمی 6.۹۳درصدی از تجربه اختالالت روانی دارد. او در ادامــه فــراز و فرودهای اقتصادی، اجتماعی ...و را در ســالمت روان مؤثر دانســت و افزود: غم و اندوه بیشترین تأثیر را بر سالمت مردم دارد. این موضوع باید با توجه به سیاستهایاب­الغشدهبهار­تقایکیفیتس­المتروانیج­امعهمنجرشو­د.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran