Iran Newspaper

مخالفاندول­تقربانیدوق­طبیسازیهای­کاذبانتخاب­اتیمیشوند

واکنش فالحت پیشه و جعفرزاده به ادعاها علیه دولت:

- غالمعلی جعفرزاده حشمتاهلل فالحتپیشه

احســان بداغی- خبرنــگار پارلمانی/ دولــت کشــور را تعطیــل کــرده اســت؛ این گــزارهای اســت که مخالفــان دولت چنــد روزی اســت بهصــورت مســتمر اصــرار بــر تکــرار آن دارنــد. از جملــه نماینــدگا­ن مجلــس از ایــن طیــف روی این موضوع تمرکز کردهاند. روز دوشنبه ناصر موســوی الرگانی در نطــق خود در مجلــس، رئیــس جمهــوری و دولــت را متهم کرد که با اتالف وقت در مذاکرات برجامــی کشــور را شــش ســال اســت که تعطیل کردهاند. یــک روز بعد از آن هم یعنــی در جلســه سهشــنبه بهارســتان، محمدرضــا ملکشــاهی راد، نماینــده خرمآبــاد در تذکری شــفاهی خطاب به رئیــس جمهوری گفت که «اگر مملکت تعطیل است، مسبب آن دولت است.» آنطــور کــه از گارد مخالفــان دولــت بــر میآیــد بــه نظر میرســد که این دســت موضعگیریهـ­ـا در روزهــای آینــده هــم ادامه داشته باشد. قبل از اینها هم برخی دیگــر از مخالفان دولت گفتــه بودند که سیاســتهای دســتگاه اجرایی است که کشور را به مرز تعطیلی کشانده است.

در ایــن ســوی میــدان امــا ایــن اظهارنظرهـ­ـا منتقدانــی جــدی هــم دارد. حشــمتاﷲ فالحت پیشــه، عضو کمیســیون امنیت ملی مجلــس یکی از کسانیاستکه­معتقداستطر­حادعای تعطیلــی کشــور بهدلیــل سیاســتهای دولت، ریشه در واقعیت موجود ندارد. او به «ایران» میگوید: «هیچ کس نیســت که در این شــرایط مشکالت کشور را نفی کنــد و نگوید بهتر از این نمیشــد کشــور را اداره کــرد. امــا واقعیــت این اســت که کشــور نه تنها تعطیل نیســت بلکه دارد اداره میشود.» او میگوید: «االن فروش نفت ما تقریباً یک بیســتم شده و در اوج مشــکالت تبادالت ارزی و مالی هستیم. دوســتان مخالف دولت کاش میگفتند اگر این دولت نیســت که در این شــرایط کشــور را اداره میکنــد، پــس چــه کســی مشغول اداره کشور است؟ وقتی فروش نفت ما یک بیســتم شــده آیا مشــکالت مــا هــم بیســت برابــر شــده؟ ما شــاهد هستیم که شــرایط دارد به سمت عادی شــدن میرود، یعنی قیمــت ارز در حال بازگشت است و تولید در برخی بخشها دارد دوبــاره جــان میگیــرد. آیــا اینهــا اتفاقی اســت یا دولت دیگری مشــغول انجــام ایــن کارهاســت؟» ایــن نماینده مجلــس معتقد اســت کــه ریشــه تمام این مخالفتخوان­یها و موضعگیریها مســأله انتخابــات اســت. او هشــدار میدهد: «برخی دوســتان فکر میکنند

بــا ایجــاد دو قطبــی میتواننــد پیــروزی در انتخابــات را بیشــتر بــرای خودشــان تضمین کننــد. این ارزیابــی آنها ممکن اســت درســت باشــد و چنین فضایی در انتخابــات بــه نفــع آنها تمــام شــود اما مســأله این است که این ســکه یک روی دیگر هــم دارد و این دســت دوقطبیها همه را خواهد بلعید و آنها خودشان هم از این قاعده مستثنی نیستند. تجربه هم نشــان داده که آنها خودشان هم قربانی دو قطبی خواهند شــد که امــروز در حال ساختنآنهست­ند.»

در همیــن حــال غالمعلــی جعفــرزاده، نماینــده رشــت نیــز بــه «ایــران» میگویــد: «تعطیلی مملکت در شــرایط تحریــم و فشــار خارجــی کلیدواژه و مفهومی اســت که دشــمنان خارجــی مــا در پیالقــای آن هســتند و متأســفانه برخی از مخالفان دولت هم دقیقاً بــر همان مســیر میروند و نقش مکمــل این بــازی را ایفــا میکنند.» وی معتقــد اســت: «القــای این مفهــوم در شرایط فعلی از دایره بیتدبیری خارج اســت و باید نام دیگری بر آن گذاشت. ما اگر همه مواضع قبلی جریان تندروی داخلی را هم فرامــوش کنیم که چطور در مــواردی چــون تهمت زدن بــه وزیر خارجــه، پاره کــردن برجــام، ممانعت بــرای ســرمایهگذ­اری در کشــور و نظیــر آنها مواضعی مشابه مواضع کاخ سفید داشــتند، نمیتوانیــ­م از ایــن واقعیــت بگذریــم کــه ادعــای تعطیلی کشــور در این شــرایط دقیقاً همان ادعایی اســت که تیــم ترامپ و نتانیاهو مدتهاســت در پــی القــای آن هســتند.» جعفــرزاده تأکید میکنــد: «انتقاد کردن از شــرایط فعلی و مطالبه از دولت برای مدیریت بهتر کشور یک چیز است و طرح ادعای تعطیل بودن کشــور یک چیز دیگر. این ادعــا نــه نقد اســت و نه حتــی تخریب، ایــن ادعــا فقط بــازی در زمین دشــمن اســت که میخواهد بگوید فشارهایش اثر داشــته و ایران تعطیل شده است.» نایــب رئیــس فراکســیون مســتقلین مجلــس تأکیــد کرد کــه البتــه واقعیات موجود هم نافی ادعای مخالفان دولت است و اتفاقاً اگر خود مخالفان در چنین شــرایطی مدیریت قوه مجریه را عهده دار بودند، معلوم نبود چه بر ســر کشور و ملــت میآمد. بــه گفته ایــن نماینده مجلــس دمیــدن بــر طبــل تنشهــای فزاینده با اهداف انتخاباتی اگر چه شاید منافع کوتاه مدتی برای مخالفان داشته باشد اما دود سیاه نمایی و ناامید کردن مردم در چشم آنها هم میرود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran