Iran Newspaper

نمایش دو فیلم ایرانی در کنار دریای اژه

گزارش اختصاصی از شصتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تسالونیکی

- ايثار قنواتی تسالونیکی

شصتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تسالونیکی بــا دو فیلم «سرخپوســت» و «متری شــیشونیم» در بخــش «افقهــای نــو» از ایــران کار خــودش را شــروع کــرده اســت؛ جشــنوارها­ی قدیمــی کــه از پانزدهــم تــا نوزدهــم آبان مــاه در شــهر تســالونیک­ی یونــان برگزار میشــود و میتوانــد رونــد دریافــت جوایــز ســینمایی ایــران از جشــنوارهه­ای بینالمللــ­ی کــه بــا گرفتــن دو جایــزه برای فیلــم «متری شــیش و نیم» از جشــنواره توکیــو شــدت گرفــت را ادامــه بدهــد. شــب گذشــته «سرخپوســت» در سالن «فریدا لیپا» در کنار دریای اژه به نمایش درآمد و با اســتقبال نســبتاً مناســبی روبهرو شــد. «متری شــیشونیم» هم در یکــی از بخشهای جانبی «افقهای نو» شــرکت دارد اما برگزارکنند­ههای جشنواره نمایش عمومیای برایش در نظر نگرفتهاند. این جشــنواره که برای اولین بار در ســال 1960 کار خود را شــروع کرده، در طول ســالهای برگزاریاش به یکی از مهمترین جشــنوارهه­ای ســینمایی در حوزه بالکان تبدیل شــده اســت و هر ســاله در ماه نوامبر بهمدت 10 روز میزبان کارگردانها، تهیهکنندهه­ــا، روزنامهنگا­ران و منتقدهــای و چهرههــای شناختهشــد­ه بینالمللی سینماییمیش­ود.درسالهایگذ­شتهپیمانمع­ادی و فاطمه معتمدآریا بهعنوان داور در این جشــنواره حضــور داشــتند. دو ســال پیش هم فیلــم «بدون تاریخ، بدون امضا» بهکارگردان­ی وحید جلیلوند به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی این رویداد سینمایی حضور داشت و در نهایت جایزه«اسکندرنقره­ای»،کهدومینجای­زهمهم جشــنواره بــود را از آن خــود کــرد. در ســالهای گذشته محسن امیریوسفی هم بهخاطر فیلم «خواب تلخ» جایزه «اسکندر طالیی» این جشنواره را دریافت کردهاست.مرورآثارعب­اسکیارستمی­نیزازبخشها­ی جنبی این جشنواره در سالهای گذشته بوده است.

امسال در بخش بینالملل جشنواره چهارده فیلم از کشــورهایی مثــل یونان، فرانســه، اســترالیا، بلژیک، اســپانیا و آلمــان شــرکت داده شــدهاند. البتــه یکــی از مهمترینبخش­هایاینجشنو­اره«افقهاینو»است که هر ســال بیش از سی فیلم از کشورهای مختلف در آن نمایــش داده میشــود. در واقع این بخش به گفته برگزارکنند­ههای این جشــنواره سفری هیجانانگیز به فیلمهای روز دنیا و تجربههای جدید است. امسال در بخش «نمایش ویژه» فیلمهای مهمی مثل اثر جدید بــرادران داردن، «احمد جوان» بــه نمایش درمیآید. بخــش «ســینمای یونــان» و نمایش فیلمهــای تولید شــده در ســال گذشته در این کشــور هم طبیعتاً یکی از

مهمترینبخش­هایاینجشنو­ارهاست. «آگورا» نام یکی دیگر از بخشهای اصلی جشنواره تســالونیک­ی است؛ بخشــی برای به اشــتراک گذاشتن ایدهها و پیدا کردن تهیهکننده برای تولیدات سینمایی. آگــورا در یونــان باســتان بــه میدانهــای اصلــی شــهر گفتــه میشــده و برگزارکنند­ههــا این نام را کــه در واقع میدانی با یک فضای دوســتانه برای تحقــق آرزوهای دوســتدارا­ن ســینما اســت، برای ایــن رویــداد انتخاب کردهاند. امســال برگزاری مســتر کالس «جــان واترز»، بازیگــر، فیلمنامهنو­یس و کارگردان آثار شناختهشــد­ه «فالمینگوهـ­ـای صورتــی» و «اســپری مــو» هــم از مهمتریناتف­اقهایجشنوا­رهاست. تســالونیک­ی بعــد از آتن دومین شــهر مهــم یونان محســوب میشود. شهری ســاحلی با یک بندر بزرگ و تاریخــی که حاال با برگزاری شــصت ســال جشــنواره بینالمللــ­ی فیلــم بــه یکــی از مهمتریــن شــهرهای فرهنگــی یونــان تبدیــل شــده اســت. اهالی برگــزاری جشــنواره، بنــدر قدیمی و ســاختمانه­ای اطــراف آن را کــه زمانی کارخانه بســتهبندی و صید ماهی بوده به سالنهای سینما، موزه سینما و دفتر جشنواره تبدیل کردهانــد و هــر ســال تعــداد زیــادی از جوانهــای این شــهر بهعنوان داوطلب در روزهای برگزاری این رویــداد فرهنگــی با ایــن جشــنواره همکاری میکننــد. ســاز و کار جشــنواره نمونــه بــه تجلی رسیده جشنواره جهانی فیلم فجر خودمان اســت. البته باتوجه به تعامل این دو جشــنواره، میشــود حــدس زد که برگزارکنند­ههای جشــنواره جهانی سعی کردهاند، ایدههای استفاده شده در تســالونیک­ی را در ایــران هــم پیاده کنند.درجشنوارهت­سالونیکیبا­کارت

ویــژه مطبوعات فقــط تعداد محدودی فیلــم را بدون دریافت بلیت میشود مشاهده کرد. برای دیدن دیگر فیلمهــای مهم جشــنواره باید به یکــی از جایگاههای فروش بلیت رفت و با ارائه کارت بدون پرداخت هزینه، بلیتهــا را رزرو و دریافــت کرد. شــرکت در بخشهای جانبی جشــنواره، مانند مســتر کالسهــا، همایشها، جلسههای پرسش و پاسخ هم محدودیتی ندارد و تنها شــرط حضور در این بخشها حضور بموقع و تکمیل نشدنظرفیتس­النهااست.

مراسمافتتا­حیهجشنواره­امسالبافیل­م«داستان ازدواج» بــه کارگردانــ­ی نوآ بامبک شــروع شــد و قرار اســت با نمایــش فیلــم «خرگــوش» بــه کارگردانی تایکا وایتیتــی، کارگردان، فیلمنامهنو­یــس، بازیگر و کمدین نیوزیلنــد­ی، به کار خود پایان دهد. مراســم افتتاحیه و اختتامیه جشــنواره تســالونیک­ی در سالن «المپیا» برگزار میشــود. سالنی تاریخی با معماری منحصربهفرد که نشان دهنده قدمت سنت نمایش در این کشور پرجاذبه است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran