Iran Newspaper

سلبریتیها را میبینند و فرهنگ را نه!

-

قرار اســت به چه چیزی بپردازیم دقیقاً؟ قرار اســت چند روز درگیرش باشــیم و بعد فراموشــش کنیم؟ قرار اســت چه مقدار کینه بپرورانیم در این چند روز؟

۱- بلــه، پرداختــن بــه تعداد معــدودی از مشــهورین عرصه هنر که برخالف بسیاری از ثروتمندان انواع عکس و فیلــم و زندگینامــ­ه از آنــان در دســترس اســت، قطعاً جذاب اســت. کســانی که کوچکتریــن لغزش کالمی آنهــا در مواجهه با مالیات میتواند تا مدتها ســوژه رســانهها و شــبکههای اجتماعــی باشــد. امــا نکته همین جاســت. نحــوه ورود به معافیــت مالیاتی فعالیتهای هنری از ســوی رســانهها بایــد در درجه اول محل توجه باشد نه سلبریتیهای بهرهمند از این معافیت.

۲- لطفاً دوســتان جمع بزنند کسانی را که فکر میکنند دستمزد باال دارند، در همه عرصههای هنری، به ۰۵ نفر میرسند؟ به ۰۰۱ نفر چطور؟ بگیریم ۰۰۲ نفر، فقط همین ۰۰۲ نفر اهل هنرند در این کشــور؟ بقیه کجا هســتند؟! در مورد ارقام دریافتی آنها از فعالیتشــا­ن اهل رسانه چقدر آمار دارند؟ اصالً بهجز هنرمندان ســاکن تهــران، بقیه هنرمنــدان، ایرانی به حســاب میآیند نــزد منتقدین؟ به جز ســینما و موســیقی و تا حدودی تجســمی آن هم تعداد معدودی از فعاالنشان، بقیه هنرها و هنرمندان اصالً هنر و هنرمند محسوب میشوند؟

آن نوازنــده ســازهای ســنتی که در یک شــهر کوچــک با جمعی از دوســتانش کنســرتی را برای یک شــب و بــا حضور حداکثــر ۰۰۲ نفر با بلیت حداکثــر ۰۲ هزار تومانــی برگــزار میکند، کجای ایــن ماجرا اســت؟ درباره مؤسســات مطبوعاتی و انتشــارات چــه نظــری دارند این منتقدین؟ آیا آنها هم مشــمول نظــر فراگیر این افراد میشــوند یا البد در این وانفســا برای چاپ کتاب و نشــریه هم انتفاع فراوان دیدهاند که انتظار مالیات ۰5 درصدی دارند؟ چرا مسأله منتقدان فروکاستن کل عرصه هنر به همین چند ســلبریتی اســت و نســبت دادن ماجرا به حمایتهای انتخاباتی آنها از روحانی؟

مشــکل دیگر اینجاســت که کارشناســا­نی که این معافیتهــا را حذف کردند هم بدبختانه شناختشــان از هنر و درآمد هنرمندان مثل این منتقدان اســت. متر و معیارشــان همین معدود سلبریتی است. منتقدان دولت انتقاد میکنند کــه چــرا دولت از ســلبریتیه­ا حمایت میکند. این وجه را میبینند ولی مســأله اصلــی را نــه! دولت با تصمیم اســتمرار معافیــت صد درصــدی فعالیتهای «انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری» (لطفاً به همه موارد قید شده توجه شــود) نشــان داد که از کل عرصــه فرهنگ و هنر دفاع میکنــد. این وظیفه ذاتی دولت در گســترش فرهنگ عمومی اســت. اتفاقاً عکس این باید ســؤال برانگیز میبود که در شرایط اقتصادی فعلی که سبد فرهنگی خانوارها کوچکتر شده، اخذ مالیات ولو با معافیت ۰5 درصدی میتوانست آخرین ضربههای کاری بر پیکــره فرهنــگ و هنــر را وارد کند که به گفتــه وزیر فرهنــگ، در ادوار مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها بوده است.

البته نباید به انتقادات مطرح شده هم بیتوجه بود ولی درد آنجاست که کل هنر این مملکت با همه دانشکده و آموزشکده ...و شده حداکثر ۰۰۲ سلبریتی، هم نزد اهل رسانه و هم نزد طراحان لغو معافیتها و این رنج آور است.

با یک تبصره ســاده میتوان ماجرا را حل کرد. مشــخص کردن ســقف درآمد برای بهرهمندی از نرخ صفر درصد مالیات و باالتر از آن گرفتن مالیات تصاعدی امر پیچیدهای نیست!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran