Iran Newspaper

کی باید مالیات بده؟

-

مــوج آنفلوانزا همه را نگران کرده اســت. دیروز مدیــر روابــط عمومــی وزارت بهداشــت خبــر داد کــه ۰۰۰۴نفر به علت آنفلوانــز­ا بســتری و ۶۵ نفر فوت شدهاند. این موج و ایــن خبــر نگرانیهــا را بیشــتر کرده و خیلیها راههای پیشــگیری و درمان را به دیگران توصیه میکنند. در شــبکههای اجتماعی هــم این توصیههــا را میبینیم و بســیاری از کاربران هــم از ترسشــان بــرای ابتــا بــه ایــن بیمــاری یــا تجربه خودشــان و خانوادهشــ­ان با هشتگ آنفلوانزا مینویسند: «این آنفلوانزا چند ساله مدام پیشرفت میکنه. هر سال نسبت به داروها، قویتر و کشندهتر میشــه. همیــن یــه قلــم رو کــم داشــتیم، بحمداهلل حاصــل شــد»، «آنفلوانــز­ا مــا را خواهد کشــت، من میدونم دیگه کارمون تمومه!»، «تعداد کشتههای آنفلوانزا از اول پاییز تا حاال به ۶۵ نفر رسیده. اما نکته اینجاست که یک سومشون (۹۱نفر) فقط تو یه هفته اخیر فوت شدن.»، «میشه اونا که صداشونو چهار نفر میشنون البه الی اظهار نظرات سیاسی شون یه ذره درباره آنفلوانزا هم اطاعرسانی کنن؟ مردم بیشتر آگاه شــن رعایت کنن که به جای بد کشــیده نشــه.»، «فعــا تو این چند مدت بــرای کارهای غیر ضروری مثل عیادت و ماقات به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه نکنید، اگر هم حرف حرف خودتو ِن، بچهها و ســالمندان رو با خودتون نبرید.»، «چگونه دربرابر آنفلوانــز­ا مراقبت کنیــم؟ به طورمرتب ســیب زرد، هویج و پرتقال بخورید. به محض اینکه اولین عایم را در خودتان دیدید، خود را به بیمارســتا­ن برسانید. در جاهــای عمومــی ماســک بزنیــد. بــا دوســتانتا­ن روبوســی نکنید. مرتب دســتهایتا­ن رابا آب و مایع دستشــویی بشــویید. اولیــن قــدم برای پیشــگیری از آنفلوانزا شســتن دستهاست. با هم دست ندهید.»، «بعد از گرانی بنزین و قطعی اینترنت و آلودگی هوا تو این چند وقت حاال: گرفتاری آنفلوانزا. این موج از بیمــاری حدود دو هفته دیگه ادامه داره...اینجا غول مرحله آخر نداریم هرچی جلوتر میریم بازی ادامه داره و مراحل ســختتر میشــن»، «از ترس ویروس آنفلوانــز­ا امــروز اصــرار عجیبــی به دســت نــزدن به صندلــی و در کاس و حتی کیف خــودم دارم»، «اگر عایم آنفلوانزا را مشــاهده کردید بــه جای رفتن به مطب یا درمانگاهها، به اورژانس بیمارستانه­ا بروید چــون داروی اصلی این بیمــاری رو فقط اورژانسها دارند».

ادامــه معافیــت مالیاتــی اهالــی فرهنــگ و هنــر بازتــاب زیــادی داشــت. در حالــی کــه هنرمنــدان از ایــن تصمیــم اســتقبال کردنــد مردم گایــه دارند. گایههایشــ­ان هــم بابت درآمــد باالی سلبریتیهاس­ــت و معتقدند آنها بیــش از بقیه باید مالیات بدهنــد. البته اهالی فرهنگ و هنر هم از این میگوینــد که فقــط تعداد کمی از هنرمنــدان درآمد باال دارند و بقیه زندگی را بســختی میگذرانند. البته دو مؤسســه کنکوری و کمک آموزشــی هم از مالیات معاف شــدهاند که کاربران از این مسأله هم شکایت میکننــد: «ســلبریتیه­ا بــا درآمــد میلیــاردی بایــد معــاف از مالیــات بشــن اون وقــت من معلــم باید ســر مــاه مالیات بــدم. آقــای نوبخت بذل بخشــش میفرماییــ­د؟! چــرا بایــد خواننــده و بازیگــری کــه میلیــاردی درآمــد داره معــاف از مالیات باشــه؟!به چــه حقــی؟!»، «بــه این فکر کنیــد کارگــر و معلم و بازنشســته­ای کــه ماهــی 2 میلیــون حقــوق میگیره حقــوق نــداده بایــد مالیاتــش کســر بشــه ولــی دو تا مؤسســه کنکور که فقط سالی ‪-۰۰۱ ۰5‬ میلیارد بابت تبلیغــات بــه صدا و ســیما مــیدن یــک هزارتومنی مالیات نمیدن.

مافیــا کــه میگن یــه همچیــن چیزی اســت. این مؤسســهها رو کنــار هــم ببینیــد.»، «عــدهای هــم معترض معافیت مالیاتی هنرمندا شــدن و میگن اونــا بــا حقــوق کارمنــدی ۰۰۷٫2 مالیات مــیدن اما هنرمنــدا کــه پولشــون از پــارو بــاال میره...بزرگــوارا درکشون از هنرمند ظاهرن فقط رضا گلزاره. جهت اطاع، از حدود ۰۰۰۷هنرمند­فعال در سینما، حقوق بیــش از ۰۰۹۶ نفرشــون از اون کارمنــدم کمتــره»، «بابــت کارهــای فرهنگــی و هنــری اکثــراً قائــل بــه معافیتمالی­اتیهستیم؛ولیدستمزده­ایآنچنانی ســلبریتیه­ا محل اختاف است، خوب است دولت ســقف قرارداد مشــخص کند و هر بازیگــر، کارگردان ...و که قرارداد آنها از سقف تجاوز کرد شامل مالیات شــود، بههمین ســادگی. اینجا دیگر شبههای هم بر دولــت وارد نیســت.» «میفرمایند که چــرا بازیگرا و هنرمندا نباید مالیات بدن که سعی میکنم با سواد و دیدههــای خــودم جواب بــدم: کاری بــه بازیگرای پولدار ندارم، ولی یه ســر به تئاترها بزن، نیم ساعت با گروههای جوون همکام شــو، اونی که داره از همه چیــش میزنه بهخاطــر عاقــه ودغدغــهاش، کلی حرف میخوره، کلی ســردرد بــرای مجوزداره تهش چــی بــراش میمونه از بلیــت فروشــی؟ اونی هم که میمونــه براش باید بده پول ســالن و تبلیــغ و بازیگر و عوامــل بعدش مالیــات همون چنــد تومنم بده؟ طفلک سود نخواست، ضرر نکنه!».

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran