Iran Newspaper

گام های لرزان «مرکل» در سیاست آلمان

- توبیاس باک و گای چازان مترجم: وصال روحانی

حــزب سوســیال دموکــرات آلمــان )SPD( روز یکشــنبه یــک زوج رهبــری تــازه را معرفــی کــرد امــا اکنون با خــودداری آنــگال مــرکل از مذاکره با رهبــران جدید ایــن حــزب، ائتالف ایــن دو حزب که از ســالها پیــش جریــان دارد، در معرض فروپاشــی قرار گرفته اســت. البته این فروپاشی را پیشتر ساسکیا اسکن یکی از دو رهبــر جدید »SPD« کلید زد و در مصاحبهای تلویزیونی ائتالف طوالنی مدت با سوسیال دموکراتها را که سالها است توسط مرکل هدایت میشوند، «یک چیز آشــغال و نافی دموکراســی» نامید و گفت: همین حاال باید راجع به این ائتالف و آثار مختلف آن از نو بازبینی صورت گیرد. از همین رو مرکل و شــرکایش نیز با قاطعیت این درخواست را رد کردند.

اســکن البته در آرزوهایی دور و دراز که یادآور روشهای حکومتی مرکل در ســالهای اقتدار وی است، گفت که باید قواعد مربوط به حفظ محیط زیست و شــرایط آب و هوایــی در آلمــان از وضعیت سســت فعلــیاش رهایی یابد و بسیار جدیتر انگاشته شــود. اضافه بر این او با ناکارآمد خواندن سیستمهای اقتصادی منتخب دولت مرکل طی دو سه سال اخیر متذکر شده است که باید بستههای حمایتی وسیع برای بخشهایی عمده از ساختار اقتصادی آلمان و بویژه صنایع ســنگین ژرمنها در نظر گرفته شــود تا از شرایط ضعیف و لرزان اخیر خود رهایی یابند و اقتصاد آلمان دوباره همان چیزی بشــود که 10 ســال پیش بود و کل اروپا به آن میبالید.

هرچه هســت پیروزی قاطعانه اســکن و شــریکش نوربــرت والتــر بوریانز در رقابتهای مرتبط با شناسایی سران جدید SPD نشانگر این است که این حزب در طراحــی اقدامــات تــازه و ترســیم راه پیش روی خــود حرفهای و با هوشــیاری عمل میکند و از مهرههای در دســترساش بدرســتی بهرهمیگیرد. بویژه که در محافل سیاســی آلمان احســاسها و برداشــتها­ی متفاوتی نســبت به جایگاه SPD در ساختار حکومتی این کشور وجود دارد و عمدهترین و هشدار دهندهترین آنهــا این اســت که در صورت برگزاری یک انتخابات تــازه در آلمان این حزب در خوشــبینان­هترین حالت هم برنده بیش از 15 درصد از آرای مردمی نخواهد شد و با چنین پشــتوانها­ی امکان ندارد یک دولت مســتقل و موفق را شــکل دهد. در نتیجه بهتر است SPD همچنان در قالبهای ائتالفی و بهصورت شراکتی آلمان را هدایت کند. دموکرات مسیحیها در روزهای یکشنبه و دوشنبه یکبار دیگر بحث تغییر و بازبینی خصوصی دولت ائتالفی فعلی آلمان را منتفی دانســته و تأکید کردند که هیچ نشــانه آشــکاری وجود ندارد که بگوید لغو دولت ائتالفی فعلی، ژرمنها را به سوی خوشبختی سریعتر رهنمون خواهد کرد ولی در همین حرفها و در نحوه عمل رنگ باخته مرکل طی دو سه سال اخیر که حتی در بیماری رعشه و لرزش دســتهای او نیز طی ســال 2019 جلوه گر شــد، حس تسلیمی وجود دارد که نشانه تنزل قدرت در جمع دموکرات مسیحیها پس از دو دهه قدرت نمایی محسوس آنها در صحنه سیاسی آلمان است. برخی اعضای کوچکتر دموکرات مســیحیها مدعی شدهاند که بدون مشــارکت SPD و حتی در قالبهایی بسیار کوچکتر و بهصورت یک دولت اقلیتی هم میتوان در آلمان حکومت کرد ولی نه این طرح و نه طرحدیگری که ائتالف جدیدی را بین CDU و «سبزها» یا حزب موســوم به «لیبرالهای آزاد» پیشنهاد میدهد، اقتداری را گواهی نمیدهند که مرکل در ابتدای دهه جاری داشت و اینک به کلی فاقد آن است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran