Iran Newspaper

پارادوکسعر­بستاندربرگ­زاریکنفران­سرسانه

-

گروه جهان / یک سال پساز قتل و مثله شــدن جمــال خاشــقجی، روزنامهنــ­گار منتقد ســعودی بهدســت عوامل دولت ریــاض و تنهــا چنــد روز پــساز آنکــه 9 نویســنده، وبــالگ نویــس و چهــره دانشــگاهی زندانی شــدند، در عربستان کنفرانســی دو روزه در زمینــه رســانه (در روزهای دوشنبه و سهشنبه) برگزار شد تا در این کنفرانس به اصطالح «فرصتها و چالشهــای صنعــت رســانه» مــورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بهگــزارش خبرگــزاری فرانســه، در کنفرانــس دو روزه رســانه در ریــاض هــزار خبرنــگار از رســانههای عربــی و بینالمللــ­ی دعوت شــده بودنــد تا طی روزهــای دوشــنبه و سهشــنبه در ظاهــر دربــاره «فرصتهــا و چالــش هــای» صنعــت رســانه تبــادل نظــر کننــد امــا بــه گفتــه برخــی ناظــران در حقیقــت ایــن کنفرانــس با هــدف ترمیــم چهره مخــدوش شــده دولــت ریــاض در ســطح بینالمللــ­ی برگزار شــد. دولت

ریــاض حــدود یــک ســال وقــت دارد کــه به هــر طریــق ممکن ماجــرای قتل جمال خاشــقجی، روزنامه نــگار منتقد سعودی، ســرکوب خبرنگاران و فعاالن مدنــی کشــورش و دیگــر موضوعــات حقــوق بشــری را در حافظــه جامعــه جهانــی کمرنگ کند تــا در نوامبر 2020 میزبانی قابل قبولی از رهبران 20 کشور اقتصــادی جهــان موســوم به گــروه 20 داشــته باشــد و فــارغ از ایــن انتقادهای حقوق بشری این اجالس را برگزار کند.

بنــا بــر گــزارش ســاالنه گزارشــگرا­ن بــدون مــرز، در ســالجاری میــالدی عربســتان در میان 180 کشــور در زمینه آزادی رســانه رتبــه 172 را گرفت. با این حال ذرهای از سرکوب اصحاب رسانه و فعاالن مدنی در عربستان کم نشد و در تازهتریــن مورد هم در چند روز گذشــته 9 خبرنگار، دانشــگاهی و وبالگ نویس دستگیر و زندانی شدند.

این سرکوبها در حالی است که هنوز جامعه جهانی قتل سیاســی خاشقجی در کنســولگری عربســتان در اســتانبول در اکتبــر 2018 را فراموش نکرده اســت. اتفاقی که باعث شــد چهــره محمد بن ســلمان، ولیعهــد ســعودی و رهبــر دو فاکتوی این کشور بشدت مخدوش شود. یکــی از گــزارش دهندگان ویژه ســازمان ملــل دربــاره قتــل خاشــقجی میگوید، «شــواهد معتبــری» وجــود داشــت کــه ولیعهدبانف­وذسعودیباق­تلخاشقجی در ارتبــاط بوده اما پادشــاهی عربســتان بشدت این واقعیت را انکار میکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran