Iran Newspaper

مسی، رکورددار توپ طال

فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا با فوتبال جادوییاش بهترین بازیکن جهان در سال 2019 شد

-

فوق ســتاره آرژانتینی برای ششمین بار روی قلــه فوتبــال جهان ایســتاد. لیونل مســی 24 ســاعت بعــد از هنرنمایی در ورزشگاه واندا متروپولیتا­نو و گل زیبایش بــه اتلتیکوماد­ریــد، صاحب توپ طای ســال 2019 شــد. درخشــش مســی در بازی حساس یکشنبه شب بارسا مقابل اتلتیکو، باعث شــد روزنامههای ورزشی اســپانیا شــماره دوشــنبه خــود را به این ســتاره اختصاص دهنــد و بــا تیترهایی خــاص به اســتقبال توپ طایــی بروند کــه پیشبینی میشــد به مســی برســد. اتفاقی که دوشنبه شب افتاد و حتی یک ســال فوقالعــاد­ه ویرجیــل فندایک با تیم ملی هلند و لیورپول هم مانع بردن توپ طا توسط نابغه آرژانتینی نشد.

لیونــل مســی در حالــی بــا کســب ششــمین توپ طا، به تنهایــی رکورددار کســب این جایزه شــد که یوهــان کرایف اســطوره فقید باشگاه بارســلونا و فوتبال هلند، در سال 2012 درباره توپ طا گفته بود: «لیونل مســی برنده بیشــترین توپ طای تاریخ فوتبال خواهد شد، احتماالً او فاتح 6 یا 7 توپ طا خواهد شد.» حاال 7 ســال بعــد از ایــن اظهار نظــر کرایف، مسی ششمین توپ طا را هم به ویترین افتخاراتــ­ش اضافه کــرد. بافاصله بعد از اینکــه انتظارها بــرای انتخاب بهترین بازیکن ســال جهان و جایــزه توپ طای فرانس فوتبال به پایان رسید، رسانههای مختلف و معتبر جهان با انتشار طرحها و حتــی انیمیشــنه­ایی جــذاب، بــه این موضــوع واکنــش نشــان دادنــد. بــه هــر حــال صحبــت از بازیکنــی اســت کــه بــا 6کفش طا که به برترین گلزن ســال در

بازیهــای لیگ اختصاص پیــدا میکند و 6 تــوپ طا که به برترین بازیکن ســال اهدا میشــد، در تاریخ فوتبــال رکورددار اســت. لیونل مســی پــس از کســب توپ طای ششــم در صحبتهایی احساسی گفت: «اولین توپ طایی را که گرفتم، به خاطر دارم. 22 سالم بود و با 3 برادرم به پاریس آمده بودیم و شبی عالی را سپری کردیــم. 10 ســال بعد، حاال با همســرم و 3 فرزنــدم لحظاتی خــاص و متفاوت را در اینجــا تجربــه میکنیم. در تمــام این ســالها دســت از رؤیاپردازی نکشــیدم. میدانم که االن چند ســاله هستم و حاال نســبت بــه زمانی کــه اولین تــوپ طا را بردمبیشترل­ذتمیبرم؛چراکهمیدان­م بزودی وقت خداحافظی فرا میرســد.» در ایــن بین صحبتهــای فندایک هم جالــب توجه بود. خیلــی از عاقهمندان بــه فوتبال معتقد بودند که امســال حق مدافع 28 ساله لیورپول و تیم ملی هلند بود که صاحب توپ طا شود اما خودش در مصاحبهای گفت: «من فصلی عالی را ســپری کردم اما رقابتم با بازیکنی بود که غیرعادی است. مسی شایسته نهایت احترام است.»

نکتــه حائــز اهمیــت اینکــه بعــد از انحصار 10 ساله لیونل مسی و کریستیانو رونالــدو بر توپ طا، در ســال 2018 این جایــزه به بازیکــن دیگری به غیــر از این دو اعجوبه رسید و لوکا مودریچ صاحب آن شــد؛ امــا امســال و در واقــع بعــد از یکســال وقفه، بار دیگر توپ طا به یکی از دو ابرستاره دنیای فوتبال رسید. هیچ تردیدی نیست که مســی با توپ گرد در مستطیل سبز جادو میکند و جاودانگی

میخرد. البته کاری که او انجام میدهد، از جادو و جادوگری گذشته و لئو معجزه میکنــد. همــان طور کــه خود مســی در مصاحبــهاش اشــاره کــرد، به ســالهای پایانــی بــازیاش نزدیــک شــده و بهتــر استفوتبالد­وستانسالها­یباقیمانده از فوتبال این نابغه را به نظاره بنشینند. چرا که شاید تا سالهای زیادی ستارهای مشــابه او در فوتبال جهــان ظهور نکند. گفتنــی اســت، پــس از لیونــل مســی، ویرجیــل فــن دایک، کریســتیان­و رونالدو (کــه در مراســم شــرکت نکرد) و ســادیو مانــه در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در این مراسم جوایز دیگری هم اهدا شد.

آلیســون بکــر، دروازهبــا­ن تیــم ملی برزیــل و لیورپــول بــه عنــوان بهتریــن دروازهبان جهان در ســال 2019 انتخاب شــده و جایزه «لئو یاشــین» (لئو یاشین تنها ســنگربان تاریخ اســت که موفق به فتح توپ طا شــده اســت) را از آن خود کــرد. ترشــتگن و ادرســون در رتبههــای بعدی قرار گرفتند. آلیســون بکر بعد از کســب عنوان بهتریــن دروازهبان جهان در مصاحبــهای کوتاه گفــت: «به خودم افتخار میکنم که در این مراسم حضور دارم. بایــد از همــه اعضــای خانــواده و بخصوص همسرم تشکر کنم. همچنین از همتیمیهایم نیز ممنونم.» ماتیس دی لیخــت، مدافــع جــوان و هلنــدی یوونتــوس کــه ســال گذشــته فصــل فوقالعــاد­های را با آژاکس ســپری کرد، به عنــوان بهتریــن بازیکن زیر 21 ســال جهان انتخاب شــد. یادون سانچو و ژائو فلیکس در رتبههای بعدی قرار گرفتند. مگان راپینو برنده جایزه بهترین بازیکن زن دنیا در سال 2019 شد. او با تیم ملی امریکا به عنــوان قهرمانی جام جهانی رســید. مگان راپینو که در مراسم حاضر نبــود، در ارتباط ویدئویی کوتاهی گفت: «متأســفم که نتوانســتم در این مراسم حضــور پیدا کنم. ســال فوقالعادها­ی را با تیم ملی امریکا پشــت ســر گذاشتم و به دیگر نامزدهای حاضر در مراسم نیز تبریک میگویم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran