Iran Newspaper

تفکیکروزان­ه هزار و 500 تن زباله در مبدأ

رئیس جمهوری در دیدار جمعی از معلوالن کشور:

-

گــروه اجتماعی/ در شــرایطی کــه حدود ۰۱ درصــد از مــردم جامعــه را افــراد دارای معلولیــت تشــکیل میدهنــد، حمایــت و رســیدگی به وضعیــت افراد دارای معلولیــت و حــل مشــکالت این قشــر از جامعــه بــه یکــی از مهمتریــن دغدغههای دولت تدبیــر و امید تبدیل شــد. در همین راســتا دولت توانســت با تصویــب قانون حمایــت از معلــوالن و اختصــاص بخشــی از اعتبــار الزم بــرای اجــرای ایــن قانــون گامهــای بزرگــی در جهــت ارتقــای مشــارکت ایــن قشــر از جامعه برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادالنــه و پایدار بــردارد. افزایش ۳ تا 5 برابری مستمری افراد دارای معلولیت، حق پرســتاری از این قشــر و یارانه مراکز نگهداری معلوالن نمونهای از اقدامات صورت گرفته است.

بر همین اســاس، رئیــس جمهوری دیــروز و همزمــان بــا روز جهانــی افــراد دارای معلولیــت در دیــدار صمیمــی بــا جمعــی از آنــان، نخبــگان معلول و نماینــدگا­ن تشــکلهای فعــال در حوزه معلوالن، این دیدار را فرصتی ارزشمند توصیف کرد و اظهارداشــ­ت: مهمترین مســأله در ایــن زمینــه نــگاه مــردم و مسئوالن به این قشر از جامعه است.

حســن روحانــی، کار و خدمــت بــه افــراد دارای معلولیــت را موجــب افتخــار دانســت و تأکیــد کــرد: وظیفــه مــا مهارتآمــو­زی و توانمندســ­ازی افــراد دارای معلولیــت، ایجاد فرصت برابــر برای آنــان و مهیا کــردن فضایی اســت که ایــن عزیزان بــدون دغدغه و بــا آرامــش بــه زندگــی و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه دهند.

رئیــس جمهوری با بیان اینکه افراد دارای معلولیــت حــدود ۰۱ درصــد از مــردم جامعــه را تشــکیل میدهنــد، گفــت: نــگاه مــا نســبت به ایــن بخش از جامعــه بایــد نــگاه انســانهای واال و فرهیختــها­ی باشــد کــه بــا مشــکالت بیشتری زندگی را میگذرانند.

به گزارش پایگاه اطالع رسانی دولت روحانی بــا تأکید بر اینکه مقام و جایگاه معلوالن عزیز از نگاه انســانی، اســالمی و اجتماعــی بــا ســایر افــراد متفــاوت نیســت، افزود: تفــاوت بین افــراد دارای معلولیــت بــا ســایر اقشــار جامعــه این اســت که آنها با ســختی و فشار بیشتری زندگــی خــود را میگذراننــ­د و ممکــن اســت محدودیتهــ­ای بیشــتری در فعالیتهای خود داشته باشند.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه هیچگونهمحد­ودیتیازلحا­ظاجتماعی، شغلی و فعالیت علمی نباید برای این عزیزان وجود داشته باشد، تأکید کرد: اگر وزارتخانه یا دســتگاهی برای این قشر از جامعه محدودیتی قائل شــده که دقیق نبوده و ناصواب است، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میخواهم بررسی کرده و این نواقص را برطرف کند.

روحانــی افــزود: ممکــن اســت در دســتورالع­ملهای اجرایــی نواقصــی

وجود داشته باشد که باید برطرف کنیم تا بــرای افراد دارای معلولیت مشــکلی ایجاد نشود.

رئیــس جمهــوری موفقیــت 4۱ نفــر از دانشآمــوز­ان معلــول در کســب رتبه دو رقمــی آزمون سراســری دانشــگاهه­ا در ســالجاری را بســیار مهم و ارزشمند دانست و افزود: برای دولت افتخار است کــه بتواند بــرای همه مــردم مخصوصاً کسانی که دارای محدودیتی هستند، کار و تالش کند.

رئیــس جمهــوری با اشــاره بــه اینکه دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به جامعــه معلوالن با حساســیت برخورد و تــالش کرده در حــد توان خود خدمت بیشــتری بــه این قشــر از جامعــه انجام دهــد، خاطرنشــان کــرد: البته بــه دالیل مختلف نتوانســتی­م همه اهداف خود را اجرایی و عملیاتی کنیم.

روحانــی در تشــریح مشــکالت پیــش روی دولــت یازدهــم و دوازدهم، اظهارداشــ­ت: در دو ســال اول دولــت یازدهم در تحریم قرار داشــتیم، بعد از آن با کاهش شــدید قیمت نفت مواجه شــدیم به طوری که قیمت نفت به طور میانگین از ۲۱۱ دالر در هر بشکه به کمتر از ۰۳ دالر رسید و فشار اقتصادی زیادی به دولت وارد شد.

رئیس جمهــوری گفت: البتــه اواخر ســال 4۹ و در ســال 5۹ با اجرایی شــدن توافق برجام توانســتیم نفت بفروشیم و روابط بانکی و تجاری با کشورها داشته باشیم و سرمایهگذار­ان خارجی و داخلی موفق به ســرمایهگذ­اری در کشور شدند و شــرایط بهتر شــد امــا دوباره بــا خروج غیرقانونــ­ی امریــکا از برجــام با مشــکل تحریــم و فشــار اقتصادی بیســابقها­ی مواجه شدیم.

روحانــی در ادامه با اشــاره بــه وقوع حــوادث و بالیــای طبیعــی همچــون زلزلــه کرمانشــاه و ســرپل ذهــاب در سال۷۹ و سیل گسترده اوایل سالجاری کــه 5۲ اســتان کشــور را در برگرفــت و خســارتهای فراوانی ایجاد کرد، افزود: همــه تــالش دولــت در ســالهای اخیر این بوده که به رغم مشکالت اقتصادی خســارتهای عظیــم زلزلــه و ســیل در کشور را جبران کند.

رئیــس جمهــوری در همیــن رابطــه بهگزارش ارائه شده از سوی رئیس بنیاد مسکن انقالب اسالمی در مورد بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی ویران شده بر اثر زلزله اشــاره کرد و اظهارداشــ­ت: با تالشهــا و اقدامات انجام شــده تاکنون ۰۷ هزار واحد مســکونی بازســازی شــده و از 66 هــزار واحــد احداثــی نیــز حــدود 55 هزار واحد مســکونی تکمیل شــده و واحدهای باقیمانــد­ه نیز بزودی آماده و تحویل داده خواهد شد.

روحانی در ادامه به تحریم بیسابقه امریــکا علیــه ملــت ایــران بــا خــروج از برجــام و اعمــال فشــار اقتصــادی ســنگین بــه ملــت اشــاره کــرد و افــزود: ایــن تحریمهــای بیســابقه که بــه گفته خودشــان ســختترین فشــار اقتصادی بــوده اســت با این هــدف انجام شــد که به خیال خودشــان تا پایان سال ۸۹ ما را به زانو درآورند و نه تنها امریکا که کشــور جانی و تروریســت است، ســایر کشورها نیــز فکــر میکردند ایــن اتفــاق در مورد ایران خواهد افتاد.

رئیــس جمهــوری افــزود: بــه رغــم همــه این فشــارهای اقتصادی ســنگین و تحریمهــای ناعادالنــ­ه، مــردم ایــران عزت خود را حفظ کردند و با مقاومت و تحمل سختیها، از شرایط سخت ایجاد شــده عبــور کرده و پیروز شــدند و نشــان دادنــد که بــا ایســتادگی و مقاومت خود اجازه نخواهند داد دشــمن به اهدافش دست یابد.

روحانــی با بیــان اینکــه بــا مقاومت ملــت، امــروز شــرایط بــه گونــهای اســت کــه آنهــا خودشــان بهدنبــال گفتوگــو و مذاکــره هســتند و پیامهــای خصوصی میفرســتند، گفــت: پیامها و درخواستهای­ی که بهصورت خصوصی بــرای مذاکــره میفرســتند برخــالف شعارهایی اســت که بهصورت عمومی مطرح میکننــد و اروپاییها که واســطه هستند نیز این را میدانند.

رئیــس جمهوربــا تأکیــد بــر اینکــه همه تالش ما این اســت که فشار را بر قشر آســیبپذیر کاهش دهیم، گفت: علــت اجــرای طــرح اصــالح قیمــت بنزیــن این بــود که با افزایــش بیرویه مصــرف، در شــرایط تحریــم نیازمنــد واردات بنزین نشویم.

روحانــی با بیــان اینکه بــا ادامه روند افزایــش مصــرف بنزین، در ســال ۰۰4۱ دوبــاره بــه واردکننــد­ه بنزیــن تبدیــل میشــدیم، افــزود: بــرای اینکــه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیــم، طــرح ســهمیهبند­ی و اصــالح قیمت بنزین اجرا شــد و درآمد حاصل از ایــن طرح کــه حدود ۱۳ هــزار میلیارد تومان اســت نیز بهطور کامــل در اختیار اقشار آسیبپذیر جامعه قرار میگیرد.

رئیــس جمهــوری با اشــاره بــه اینکه همه تــالش ما این اســت کــه در مقابل

فشــار دشــمنان بایســتیم، گفــت: اما در عین حال روند توسعه و پیشرفت کشور را فرامــوش نکردهایم و افتتــاح راهآهن میانه – بستان آباد که در روزهای گذشته انجــام شــد و اتصال 5 اســتان کشــور به راهآهــن سراســری، افتتــاح طرحهــای بزرگ زیرساختی در استانهای مختلف کشور دلیل آن است.

روحانــی بــا بیــان اینکه قبــول داریم بهدلیل فشــارهای بیســابقه دشمنان، حرکت توسعه کند شده است، گفت: به رغم همه مشکالت این حرکت متوقف نشــده و ما دنبال توسعه راهآهن چابهار به زاهدان هســتیم و سعی خواهیم کرد تا آخر دولت این طرح افتتاح شود.

رئیــس جمهــوری افزود: ایــن دولت در همین شرایط سخت گاز را به زاهدان رســاند و در همیــن شــرایط ســخت بود کــه خــط ترانزیــت ریلــی از جمهــوری آذربایجان و روسیه تا رشت و بندرعباس و در آینده چابهار ادامه مییابد.

دکتــر روحانــی بــا بیــان اینکــه باید بیشــتر بــه فکــر اقشــاری که در ســختی و مشــکالت هســتند باشــیم، گفــت: متأســفانه بــر اثــر حــوادث طبیعــی و غیرطبیعــی گوناگــون از جملــه تصادفات، ســیل و زلزله و بیماریهای ژنتیکــی و غیرژنتیکی کــه جامعه با آن درگیر اســت معلولیتهــ­ا رخ میدهد پــس ما باید کاری کنیم که این علتها کاهــش یابد و با قوانیــن کارآمد مانع از بروز معلولیتهای جدید شویم.

رئیــس جمهــوری از انجــام غربالگری توســط ســازمان بهزیســتی بهعنــوان یک کار مهم و ارزشــمند که میتواند از بروز معلولیت پیشــگیری و جلوگیــری کنــد نــام بــرد و افــزود: درمــان، خدمــات اورژانــس و ارائــه خدمات بهداشــتی و پزشــکی همگی برای جلوگیری از معلولیت تأثیرگذار اســت. دکتــر روحانــی دربخــش اقدامــات دولــت بــرای افــراد دارای معلولیت بــه تصویب قانون حمایت از معلوالن در این دولت اشــاره کرد و افزود: درمورد این قانون اصرار ما این

بود کــه بهعنوان وظیفــه کار کنیم زیرا اعتقــاد داریــم معلوالن ســرور و عزیز ما هستند و ما خدمتگزار و خادم آنها هستیم.

رئیسجمهــو­ری با بیــان اینکه برای معلــوالن عزیــز هــرکاری انجــام دهیم وظیفــه قانونــی، انســانی و شــرعی مــا است، گفت: البته بخش بزرگی از کار در اجــرا و عمل توســط خانــواده معلوالن، ســازمانها و گروههای مردم نهاد فعال در ایــن حــوزه انجام میشــود که بســیار ارزشمند است.

روحانــی با اشــاره بــه اینکــه از لحاظ دینی و فهم اسالمی انجام هرعملی که ســختتر اســت، اجر و پاداش بیشــتری نــزد خداونــد دارد، گفــت: جــای هیــچ تردیدی نیست که فعالیت معلوالن که با ســختی فراوانی انجام میشود، اجر و پاداش بیشتری نزد خداوند دارد.

رئیسجمهــو­ری بــا تأکیــد بــر اینکه همــه دســتگاهها بــرای فراهــم کــردن امکانــات و شــرایط بــرای افــراد دارای معلولیــت وظیفه دارند، افــزود: ما باید در همــه بخشهــا امکانــات آســایش معلوالن عزیز را فراهم کنیم و با همین هــدف الیحه جامعــی بــرای حمایت از معلــوالن در دولت تهیــه، تصویب و به مجلس تقدیم شد.

روحانی با بیــان اینکه قانون مصوب حمایــت از ایثارگــرا­ن نیــز ســالها بعد از تصویــب و اجرایــی نشــدن در دولــت گذشته، توســط دولت یازدهم و در آغاز بــهکار این دولت اجرا شــد، افزود: قانون حمایــت از معلــوالن را نیــز عملیاتــی و اجرایــی میکنیــم و در همیــن ســال سخت، ۰۰۰۱ میلیارد تومان برای اجرای آن اختصــاص دادیــم تا اجرایی شــود و ســال آینده نیز با اختصاص اعتبار الزم، گام بعدی را برمیداریم.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه معلوالن عزیز کارهای بســیار بزرگی در جامعه انجــام دادهاند و در صحنههای مختلــف اجتماعــی علمــی، ورزشــی افتخــار آفریدهانــ­د و در شــرکتهای دانــش بنیــان نیــز فرصت خوبــی برای حضــور ایــن قشــر فراهــم شــده اســت، گفت: وظیفه ما توانمندساز­ی معلوالن و دادن فرصــت برابــر اســت کــه در این صورت خود این عزیزان مشکالتشان را حل خواهند کرد.

روحانــی بــا اشــاره به اقــدام خوب انتخــاب برخــی از مدیــران ســازمان بهزیســتی از جامعه معلوالن کشــور، گفــت: امیدوارم تا پایــان دولت تدبیر وامیــد بتوانیــم خدمــات بیشــتری بــه عزیــزان دارای معلولیــت داشــته باشیم.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ســخنان کوتاهی با بیــان اینکه وقت ســخنرانی خود را به نمایندگان معلوالن داده اســت، ضمن تبریــک روز جهانــی معلــوالن، گفــت: ۳۳ هزار معلول در دانشــگاهه­ای کشور مشــغول تحصیــل و تحقیــق و پژوهش هســتند و 4۱ دانشآمــوز معلــول در آزمون سراســری امســال رتبــه دو رقمی کسب کردهاند.

وی تأکیــد کرد: برای خدمت به افراد دارای معلولیت افتخار میکند و همیشه آماده شنیدن حرف آنان است.

وحید قبادی دانا معاون وزیر تعاون، کار و رفــاه اجتماعــی و رئیــس ســازمان بهزیســتی طــی ســخنانی بــه تشــریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در حمایت و رسیدگی به وضعیت افراد دارای معلولیــت و حــل مشــکالت این قشــر از جامعه، تصویب قانون حمایت از معلــوالن و اختصــاص اولیــن بودجه برای اجرای این قانون در هفته گذشته را نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به معلوالن دانست.

وی افــزود: مســتمری معلــوالن مددجــو در دولــت تدبیــر و امیــد ۳ تــا 5برابر شــده اســت و از 6۱۱ هزار مســکن تهیــه شــده از ابتدای تأســیس ســازمان بهزیستی تاکنون برای معلوالن نیازمند، نزدیک به ۰۸ هــزار واحد در دولتهای یازدهم و دوازدهم ساخته شده است.

در ادامــه دکتــر محمودنــژا­د مشــاور رئیس ســازمان بهزیســتی و مدیرعامل انجمــن دفــاع از معلــوالن، آیدیــن نعمتی مؤسس اولین دانشگاه مجازی معلــوالن و ســهیل معینــی مدیرعامل شــبکه ملــی نابینایــا­ن و مدیــر مســئول ایران سپید به نمایندگی از سوی جامعه معلوالن در ســخنانی به بیــان دیدگاه و طــرح مشــکالت و نیازهای افــراد دارای معلولیت در کشور پرداختند.

خارج شدن عصا و ویلچر معلوالن از شمول کاالهای لوکس در قانون واردات، بیمه توان بخشی معلوالن بویژه کودکان معلــول، رفــع تبعیــض از معلــوالن و ایجاد فرصتهای برابر برای این قشــر، استفاده از درآمد حاصل از حذف یارانه دهکهــای برخــوردار بــرای کمــک بــه معلوالن نیازمنــد و ممانعت از تعدیل نیروهای معلول در شرکتهای دولتی از جمله خواستههای مطرح شده از سوی این افراد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran