Iran Newspaper

نسبت به بازداشتیها­ی اخیر سختگیری نکنیم

-

روحانــی در بخش دیگری از ســخنان خــود، بــا اشــاره بــه اینکــه در حوادث چند روز گذشته دچار مسائلی شدیم کــه البته در ســال 98 قابل پیشبینی بــود و این را به دوســتان گفتــه بودم، خاطرنشــان کرد: در میان دســتگیر شــدگان حوادث اخیر برخی افراد اصاً گناهی ندارند که باید آزاد شوند و عدهای دیگر هم مرتکب اشتباهی شدهاند که نباید نسبت به آنها سختگیری کنیم؛ جوانی بوده که به خیابان آمده و شعاری داده است و حاال نباید نسبت به او سختگیری کنیم.

او اضافــه کرد: در این حوادث عدهای با ســاح ســرد و گــرم آمدهاند و فروشــگاهه­ا را تاراج کــرده و آتش زدند که باید این افراد تفکیک شــوند و قوه قضائیه تاش بیشتری داشــته باشــد. البتــه بــا مجرمــان هم بایــد در حــد قانون برخورد شود و با کسانی که تخلف و جرم کوچکی مرتکب شدهاند نیز با رأفت اسامی برخورد شود.

رئیــس جمهــوری بــا بیــان اینکــه آن افــرادی کــه بــه صــورت ســازمان یافتــه در ایــن حــوادث حضــور پیــدا کردهانــد و اعترافــات آنــان در آینــده پخــش خواهد شــد و برنامهریزی­شــان بــرای ایــن اقدامــات بیــش از 2 ســال بوده اســت، افزود: آنان ســال گذشــته و امسال در مقاطع مختلف میخواســتن­د ایــن اقدامات را به انجام برســانند و برای امســال برنامهریزی­شــان برای اواخر دیماه و ایام نزدیــک بــه انتخابــات بود امــا وقتی کــه این طــرح اعام شــد، اربابان آنان از خارج از کشــور به آنــان گفتند که االن موقعیت خوبی به وجود آمده است و آنان را به خیابانها کشاندند.

روحانــی با بیــان اینکه وزیر کشــور روز گذشــته گزارش مفصلی از جریانات اخیر از ابتدا تا پایان به من ارائه کرده اســت، گفــت: هیأتــی 3 نفره متشــکل از معــاون حقوقی رئیــس جمهــوری، وزیر کشــور و وزیــر دادگســتری تعیین کردم تا همه موارد را بررسی کرده و در اسرع وقت گزارش آن را ارائه کنند.

رئیــس جمهــوری با اشــاره به کشــته شــدن عــدهای از مــردم در حوادث اخیر و مســائلی که در این زمینه مطرح اســت، گفت: برخی به طــور اتفاقی به خیابــان آمده و در حادثهای کشــته شــدند، عدهای برای دفاع از محل کسب یا خانه خود کشته شدهاند که اینها در مواردی حکم شهید دارنــد و برخــی نیز با گلولههایی کشــته شــدند کــه البته با پزشــکی قانونی میتوان مشــخص کرد که ایــن گلولهها از آن دســتهای نبوده که در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد یا گلولههای شکاری یا دیگر گلولهها بوده است.

روحانــی افــزود: همــه آنانی کــه در این حوادث کشــته شــدهاند آشــوبگر نبودنــد و اگر کســی در محله یا شــهری کشــته شــده اســت، نباید فوراً بگوییم که او آشــوبگر بوده، بلکه ممکن است بیگناه بوده یا میخواسته از خود دفاع کنــد یا داشــته عبــور میکــرده و یا یک شــعار ســاده داده اســت. رئیس جمهوری اظهــار کرد: از این هیــأت 3 نفره میخواهم که گزارش نهایی خود را هر چه ســریعتر تهیه کــرده و به من ارائه کنند و بیمهها نیز در حد توان نســبت به جبران خســارت آنهایی که آسیب دیدهاند اقدام کنند. روحانــی تأکید کرد: ملت ایران در این حوادث بزرگواری و عظمت خود را نشــان دادنــد و امیدواریم همگی بتوانیم خادمان خوبی برای این مردم بزرگوار باشیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran