Iran Newspaper

«جهان بدون غرب» یا «غرب بدون جهان»؛ مسأله این است

«جهان منهای غرب»؛ دغدغه اول برگزارکنند­گان پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ:

- زهره صفاری خبرنگار

کنفرانــس ســاالنه امنیتــی مونیــخ کــه از دیــروز بــا حضــور سیاســتمدا­ران ارشــد بیــش از 40 کشــور جهــان برگــزار شــد، برخالف ســالهای اخیر که محور خود را روی مســائل خاورمیانه متمرکز میکرد، دغدغــه اروپا را دارد و با این محور کانونی برگزارمیشو­دکهآیا«جهانبدونغر­ب» یا «غــرب بدون جهــان»، روزگار را به کام جهانتلخخوا­هدساختیاشی­رین. هرچنــد همــان طــور کــه «دویچــه وله» گــزارش کــرده بــود، قــرار اســت در ایــن نشســت ســه روزه که «داووس» سیاسی و امنیتی نیز نامیده میشود، دو موضوع مناقشات لیبی و سوریه بهصورت خاص و بســیاری از مســائل امنیتــی و سیاســی مهــم جهان در حاشــیه آن نیــز به بحث و تبادل نظر گذاشــته شــود. اما به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره» به نقل از گزارش پیشنویس این کنفرانس، «این نشست فرصتی را رقم زده است تا عالوه بر موضــوع صلــح بینالمللــ­ی و بهطور کلی امنیت، موضوع غرب را نیز به شکل خاص مورد رسیدگی قرار دهد.» خبرگــزاری «شــینهوا» نیز با بررســی این پیشنویس محور اصلی این نشســت یا

همان «جهان منهای غــرب» را اینطور تفســیر کرده است: «تاکنون همواره گفته میشــد، بســیاری از چالشهــای امنیتی جهان از طرح رو به زوال موسوم به پروژه غربی غیرقابل تفکیک اســت. اما اکنون نگرانیهایی­درموردنقشغ­ربدروقایع جهــان وجــود دارد و ابهامــات در تحقق اهدافغربگس­ترشیافتهاس­ت.» ■ چالشمتقابل­غربوجهان جهــان کمترغربی یــا بدون غــرب بواقع دیدگاهی اســت کــه جهان بهطــور عام و کشــورهای غربی بهطور خاص نسبت به نتایج آن ابهام دارند. بســیاری از جوامع غربــی نگران ترویج «اینترناسیو­نالیســم لیبرال» هستند و در مقابل دیگر کشورها بر این باورند که افزایش پدیده لیبرالیسم بیمار و بازگشــت ناسیونالیس­ــم، غرب را در پرتگاه ســقوط قرار داده اســت. شبکه «الجزیــره» بــا ایــن توضیح با اســتناد به گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ نوشــته: «افزایــش بیمیلــی غــرب به مشــارکت در مناقشــات شــدید خارجــی به معنای نابودیآنها­نیست.» در عیــن حال نــگاه اروپایــی را نمیتوان نادیده گرفــت. بهعبارت دیگــر دوری از خط مشــی امریکایی و ایفای نقش اروپا بهعنوان یک بازیگر اصلی بینالمللی، هــدف بســیاری از کشــورهای قاره ســبز اســت که نماد آن را میتوان در سخنان دو سال اخیر «امانوئل مکرون» مشاهده کرد. در این شرایط اگر امریکا در مسائلی ماننــد خاورمیانه در حاشــیه بماند یا به طــور کلــی از آن خارج شــود کشــورهایی ماننــد روســیه-که افزایــش قــدرت آن مهمتریندغد­غهاستراتژی­هایاروپایی اســت- و ترکیــه فرصت نفوذ بیشــتری در مناطــق آســیب دیده منطقــه مانند سوریه و لیبی خواهند یافت و این شرایط میتواند اروپا را به اهداف اســتراتژی­ک و اقتصــادی و به طور کلی منافــع خود در منطقه بیشتر نزدیک کند. این در حالی است که بسیاری بر این باورند که با توجه بهافزایشجو­امعپوپولیس­تیدربسیاری ازکشورها،پیشبینیمیش­وداروپابیش­تر از هــر زمــان روی مســائل داخلــی خــود تمرکز کند و از دخالت در مسائل جهان دورتر شود. از همین رو است که محور اصلی نشست امســال مونیخ، چگونگــی همکاریهای دفاعــی و اثرگــذاری بیشــتر اروپــا خواهد بــود. بهگــزارش «شــینهوا»، «وولفگانگ ایچینگر»رئیسکنفران­سامنیتیمون­یخ در همیــن ارتبــاط میگویــد: «در حــال حاضر با پدیده دوگانهای روبهرو هستیم؛ «اولــی جامعه غرب کمتر غربی و دومی جهان با تمرکز کمتر بر غرب». اینکه این دوگانه چه تأثیری بر آلمان، اروپا و روابط جهانــی بویــژه در بحث امنیت سیاســی خواهــد گذاشــت، چالــش اصلــی ایــن نشستخواهدب­ود.»

■ دیگراهدافن­شست0202 به گزارش «الجزیره» سران و کارشناسان سراسر جهان در نشست سه روزه مونیخ، مســائل مختلف جهان از لیبی تا حاشیه خلیج فارس، غرب آسیا، تجارت امریکا و اتحادیــه اروپــا و اختالف آلمان و امریکا بر سر پروژه گازی روسیه- آلمان، تأثیرات آب و هوایــی، اروپــا پــس از برگزیــت، بحرانهای سیاسی و چالشهای امنیتی آینــده را مــورد بررســی قــرار میدهنــد. همچنین بحث مذاکرات صلح امریکا با طالبــان و تنشهای کرهشــمالی و امریکا نیــز مــورد بررســی قــرار میگیــرد. عالوه بر ایــن پیشبینی شــده اســت، موضوع تنش امریکا و ایران و معامله قرن نیز به مباحثکنفرا­نسراهیابد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran