Iran Varzeshi

پرسپوليس بدون کمال، لخویا در غياب العربي

قهرمان در مقابل قهرمان. اين تیتري بود که براي دو بازي حساس پرسپولیس و الهالل در مرحله گروهي لیگ قهرمانان به کار برديم. آنجا تقابل قرمز و آبي مطرح بود. دو تیم بزرگ و با تاريخ و افتخار از غرب آسیا که هر دو طرفداران زيادي دارند. اين بار و براي مسابقه مرحله ي

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

همان تیم، همان بازيكنان دو ســال پيش تيم ميشل الدروپ مقابل مجموعه بحران زده حميد درخشــان و بعدتر برانكو قرار گرفت اما به نظر ميرســد حريف قطــري بر خالف پرســپوليس دچار تغييرات بســيار كمي در كادر بازيكنانش شــده. حاال يوسف بلماضي ســرمربي الجزايري جانشين مرد دانماركــي روي نيمكت شــده و غير از نفراتي مثل سباستين سوريا، والديمير وايس و دامه ترائوره بقيه نفرات همانهايي هستند كه در دو بازي رفت و برگشت مقابل پرسپوليس به ميدان رفته و يك بار با ســه گل شكســت خوردند و بار ديگر ســه بر صفر بازي را بردند. كلود امين لكومته، چيكو فلورس اســپانياي­ي، احمد ياسر مليپوش، لوييس جونيور برزيلي االصل، كريم بوضيــف، نام تائه هي اهل كره، يوسف مســاكني، خالد مفتاح ديگر مليپوش قطري، محمد موســي و محمد عبدا... ترسور از نفراتي هســتند كه در آن دو مسابقه مقابل پرســپوليس به ميدان رفتنــد و در بازيهاي اين فصل ليگ قهرمانان هم حاضر بودهاند در حالي كه از آن تيم پرســپوليس فقط مهدي طارمي و علي عليپور باقي ماندهاند.

با شكستهاي ملي ميآيند تيم لخويا كه امسال باالتر از قدرتهايي مثل الســد و الجيش قهرمان ليگ ستارگان شد بيشــتر از الريان حريف قبلي پرسپوليس در مرحله گروهي مليپــوش دارد. تيم ملي قطر شــهريورما­ه ســال گذشــته و فروردين امســال در تهران مقابل پرســپوليس بازي كــرد و چهره برخي بازيكنــان اين تيم براي مليپوشان پرسپوليس تكراري خواهد بود. در بازي رفت كه تيم ملي ايران در دقايق پاياني دو گل به قطــر زد كلود اميــن لكومته گلر فرانسوي االصل، لوييز جونيور هافبك راست برزيلي االصل، احمد ياسر و كريم بوضيف در تركيب اصلي تيــم ملي قطر به ميدان رفتند و محمد موســي به عنوان بازيكن ذخيره به ميدان آمد. در بازي برگشــت و در دوحه اما فقط كريم بوضيف و لوييس ســيئرا جونيور مقابل تيم ايران در تركيب اصلي قرار گرفتند و معزعلي و علي حســن عفيــف دو بازيكن تهاجمي لخويــا در پانزده دقيقــه پاياني به ميدان آمدند. با اين حال تجربه دو شكست در بازيهاي رفت و برگشــت ملي، بازيكنان مهم لخويا را به لحاظ رواني در موقعيت ضعيف تري نسبت به مليپوشان پرسپوليس قرار ميدهد.

تغییرات عجیب در ترکیب اصلي آناليزور پرسپوليس 7 بازي لخويا را بررسي كرده و شناخت كاملي نســبت به تيم قطري، بازيكنان و شيوه بازياش دارد.

با ايــن حال نكتــه جالب اينجاســت كه بلماضــي در هيچ يك از شــش بــازي مرحله گروهــي ليگ قهرمانان تركيب مشــابهي را به ميدان نفرستاده و در هر بازي تركيب متفاوتي داشته است. براي مثال او در سه بازي به قاسم برهان گلر ســابق تيم ملي قطر بــازي داده و در ســه مســابقه ديگر كلود امين را به ميدان فرســتاده اســت(كلود امين همان دروازهباني اســت كه در بازي رفت ايران و قطر با اشــتباه مهلكش زمينه ساز شكست قطر شد).

جالــب اينكه بلماضي با بيرون گذاشــتن 4-5 بازيكــن اصلياش در ديــدار با الريان در مرحله نيمهنهايي جام اميــر قطر كه منجر به شكســت 3 بر يك تيمش شد سعي در گمراه كــردن برانكو داشــت اما با نــگاه عميقتر به بازيهــاي اخير لخويا در ليگ قطر، جام امير و ليگ قهرمانان ميتوان دست او را خواند.

با شیوهاي نسبتا تدافعي لخويا در بازي با اســتقالل خوزســتان در اهواز با شــيوهاي نســبتا تدافعي )4-4-1( به ميدان رفت كه پيش بيني ميشــود در تهران هم همين شــيوه را برگزيند. سبك بازي لخويا تقريبا شبيه به الريان است اما به لحاظ فوتبال مالكانه الريان شــرايط بهتري داشت. همچنين مثل الريان و الوحده كه دو شماره 10 كالسيك بــه نامهاي تاباتا و والديويا داشــتند الريان هم يك نام، تائــه هي كرهاي دارد كــه همه كاره تيمش به حساب ميآيد.

در واقــع ســتاره خط دفــاع لخويا چيكو فلورس اسپانيايي است، در خط مياني نام تائه هي حكمفرمايي ميكند و در خط حمله يوسف العربي رقيب ندارد. پيش بيني ميشــود لخويا در بازي رفت با سيســتم 4-2-3-1 يا 4-5-1 به ميدان برود كه براي پرسپوليس فرق زيادي ندارد و تيم برانكو فشــار حريف را ميشكند و بازياش را بر حريف ديكته خواهد كرد.

در واقــع تنها در صورتي كــه لخويا مثل الهــالل و الريــان با 3 مدافع بــازي كند يا دو مهاجم به ميدان بفرســتد شايد كار تيم برانكو گره بخورد.

غیبت آقاي گل و مهاجم مليپوش سهشــنبه 12 ارديبهشت 91 يعني چيزي بيــش از 5 ســال قبل يوســف العربي مهاجم مشهور مراكشي آن ســال الهالل در ورزشگاه آزادي بــه پرســپوليس گل زد تــا 73 هــزار تماشاگر پرسپوليســ­ي و البته مصطفي دنيزلي سجده دســته جمعي الهالليها را تماشا كنند. يوسف العربي بعد از الهالل راهي كان فرانسه و سپس گرانادي اسپانيا شد.

بازيكني كه مســي پيراهن او در گرانادا را در اتــاق مخصوصــش دارد در اين فصل ليگ ســتارگان با 24 گل آقاي گل شــد و در ليگ قهرمانان هم خوش درخشيد اما در بازي رفت با استقالل خوزستان از ناحيه كتف مصدوم شد و مثل كاميابينيا هر دو بازي يك هشتم نهايي را از دست داده اســت. جالب اينكه علي المعز مهاجــم مليپوش قطري هم بــراي بازي رفت محروم است تا بلماضي در خط حملهاش دچار خال بزرگي شود و شايد از مساكني و شايد هم از نام تائه هي در نوك حمله بهره ببرد. اين خبر در حالي پرسپوليسيه­ا را خوشحال ميكند كه بدانيم لخويا در 26 بازي 74 گل زده و ميانگين گل زدهاش نزديك به عدد 3 است اما با غيبت مهاجم اول و دومش مثل شــير بييال و كوپال به نظر ميرسد.

بلماضي با بیرون گذاشتن 4-5 بازيكن اصلياش در ديدار با الريان در مرحله نیمهنهايي جام امیر قطر سعي در گمراه کردن برانكو داشت اما با نگاه عمیقتر به بازيهاي اخیر لخويا در لیگ قطر، جام امیر و لیگ قهرمانان ميتوان دست او را خواند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran