Iran Varzeshi

جاي خالي بانوان، اپه و فلوره در ويترين افتخارات

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

در يكي از كم دردسرترين و ساده ترين رقابتهاي انتخاباتي، فضل ...ا باقرزاده براي چهار سال ديگر رييس فدراسيون شمشيربازي شد. انتخاباتي كه در آن تنها دو نامزد حضور داشتند كه از قضا رييس و نايب رييس كنوني اين فدراسيون بودند. باقرزاده و انوش جهاني كه پيش از آغاز راي گيري، طبق پيش بيني همه، جهاني از رقابت انصراف داد و باقرزاده با گرفتن هر 38 راي مجمع، براي چهار سال ديگر رييس فدراسيون شمشيربازي شد. باقرزاده در حالي سومين دوره پياپي مديريتش در فدراسيون شمشيربازي را پشت سر ميگذارد كه در اوايل دهه هشتاد هم اين سمت را بر عهده داشت. با اين حال در هشت سال اخير، در كنار درخشش چشمگير سابريستهاي ايران، شاهد سير نزولي و سريع ديگر اسلحههاي اين رشته بودهايم.

هشــت سال پيش و زماني كه باقرزاده بــه شمشــيرباز­ي برگشــت، خيليها كه خاطره خوبــي از دوره گذشــته حضور او در اين فدراســيون داشــتند، از اين اتفاق خوشحال بودند. باقرزاده هم حدود دو سال پس از بازگشتش به شمشيربازي، با ستاره ســالهاي اخيرش يعني مجتبي عابديني، اتفاقهــاي بزرگی در شمشــيرباز­ي را رقم زد. او رفتــه رفته از كار كــردن با مربيان ســالخورده روس فاصله گرفت و تمركزش را آرام آرام بر روي اســلحه ســابر گذاشت. اســلحهاي كه از ابتدا شمشيربازان بهتري در ايران داشــته و بسياري معتقدند شرايط فيزيكي و حتي ژنتيكي شمشيربازان ايران هم بيشتر به سابر ميخورد.

بــا توجه به عقبه مناســب ســابر در ايران، پيمان فخري بهعنوان ســرآمد آنها كار هدايت شمشــيرباز­ان ايران را در دست گرفت و پروسه پيشرفت اين اسلحه سريعتر شد.

مجتبي عابديني در المپيك لندن براي نخستين بار و در شــرايطي كه در مقايسه با شمشــيرباز اپه ايران يعني علي يعقوبيان شــانس كمتري داشت، با قهرماني در آسيا جــواز حضــور در المپيك را كســب كرد. جوازي كه ســر آغاز درخشــش چشمگير سابر ايران بود.

موفقيتهــا­ي بعــدي سابريســته­ا با پيمان فخــري، باال رفتــن آرام آرام در ردهبندي جهاني و نزديك شدن به عناوين برتــر دنيا و كســب مــدال در رقابتهاي قهرمانــي آســيا و بازيهاي آســيايي، در نهايت به دو ســهميه در المپيك ريو ختم شد و چيزي نمانده بود تا عابديني دستش به مدال المپيك برسد.

خيليها فكر ميكردند كه چهارمي در ريو پايان كار عابديني اســت و او هم تنها برگ برنده ســابر ايران به حســاب ميآيد امــا ماجراي ســير صعودي شمشــيرباز­ي پس از المپيك جانی تازه گرفت. ايســتادن روي ســكوي تيمي دنيا و دو عنوان جهاني پاكدامن و البته عابدينــي كه همين چند روز پيش به دست آمد، ديگر موفقيتهايي بود كه موكد راه درســت باقــرزاده و كادر مربيگري و سابريستهاي­ش بود.

*** هميــن موفقيتهــا بود كــه ديروز باقــرزاده را با 38 راي قاطع و بدون رقيبي كه حاضر شــود در انتخابات شركت كند، رييــس فدراســيون كرد. با ايــن حال اگر دقت كنيد، در تمام افتخارات باال، به غير از اشخاص، يك چيز از همه بارزتر بود؛ سابر! اســلحه محبوب ايرانيها در شمشيربازي. اسلحهاي كه تقريبا تمام افتخارات ايرانيها در شمشيربازي از طالي فخري در قهرماني آسيا گرفته تا چهارمي المپيك و مدالهاي جهانــي در ماههاي اخيــر، همه و همه در ســابر بوده و هنوز هم وقتي صحبت از تيم ملي شمشــيرباز­ي ميشــود، گويا تنها در مورد سابر صحبت ميكنيم.

*** شمشيربازي سه اســلحه دارد. سابر، فلوره و اپه. در سالهاي ابتدايي كه باقرزاده به شمشيربازي برگشت، تيمهاي ملي ايران در هر سه اسلحه فعال بودند. سابر ما فاصله بســيار زيادي با امروز داشت اما اپه و فلوره با فاصلههاي اندك پشــت ســرش حركت ميكردند. علــي يعقوبيان در اپه حرفهاي زيــادي براي گفتــن داشــت و در همان رويدادي كــه عابديني با قهرماني المپيكي شد، او تنها با مدال برنز ميتوانست همسفر او باشد كه نشد. حامد صداقتي همينطور و چندين نفر ديگر.

در فلوره برادران طلوعي كار ميكردند كه هم ســن و ســال خوبي داشتند و هم مربي روسشان به آينده شان اميدوار بود.

امــروز اما ديگر خبري از اپه نيســت. نه ديگر مربيــان روس و خارجي در ايران فعاليت ميكنند و نه ديگر آن طور كه بايد و شــايد تيم منسجم و با پشتوانهاي در اين بخشها وجود دارد. در بسياري از مسابقهها هــم كه اصال نمايندهاي از فلوره و اپه اعزام نميشود.

در اين ميان ميشــود بخش بانوان را هم اضافه كرد. بخشي كه البته در برههاي از زمان، با تزريق نيروهاي بســيار جوان و آينده دار، حركت خوبي پايه ريزي شــد اما در ســالهاي پــس از آن، حتي در همين سابر هم خروجي قابل توجهي از آن نديديم و نشنيديم.

*** باقرزاده شــايد هم حق داشــته باشد. شــايد با امكانات محدود و سالن تاريك و نمور اين فدراسيون و محدوديتهاي مالي، بهتر بوده تا تمركزش را بر روي يك بخش بگــذارد و بتواند در آن به موفقيت برســد. اين يك شــيوه مديريتي و ثابت شــده هم هســت. امروز اما برنامههاي او جواب داده و ســابر ايران ديگر راهش را شناخته است. سابر ايران حاال يك مربي بزرگ در كالس اول دنيــا دارد كه شمشــيرباز­ي را از تمام جوانب ميشناسد. دو قهرمان بزرگ در دنيا و چندين جوان در كنار آنها دارد كه همگي راه قهرمانان را ادامه ميدهند.

بنابراين، از امروز به بعد، شــايد نوبت آن باشــد كه فضل ...ا باقرزاده افق ديدش را وســيعتر كند و روزي را نــگاه كند كه شمشــيرباز­ي ايران در اپه و فلوره و حتي اسلحههاي بانوان هم بتواند به ردهاي برسد كه در بازيهاي آســيايي و المپيك شانس رفتن روي سكو داشته باشد.

همين شــش ســال پيش، ســهميه المپيك عابدينــي موفقيتي تاريخي براي شمشيربازي ايران به حساب ميآمد و يك شگفتي بود. چهار سال بعد در يك قدمي مدال المپيك قــرار گرفتيم و حاال جدي جدي مدعي مداليم. پس اگر كار اصولي، حرفهاي و مســتمر در ديگر اســلحههای ايران و بخش بانوان هم انجام شود، چهار سال بعد شايد باقرزاده بتواند پيش از آغاز راي گيــري، از مدالهــاي اپه و فلورهاش بگويد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran