Iran Varzeshi

كاستا، ستاره اتلتیکو

- بن هيوارد ‪Ben Hayward‬

هنر دفــاع فراموش شــده اســت. اين روزها فوتبال تحت ســلطه تيمهاي هجومي اســت و رســيدن رئال مادريد و ليورپول به فينال ليــگ قهرمانان اين را ثابت ميكند اما هنوز يــك تيم اروپايی هســت كه ميداند چطور بــه دفاع نظم ببخشــد و اين تيم اتلتيكوماد­ريد است. همين باعث شــد به يــك فينال اروپايي ديگر برسند و امشب در فينال ليگ اروپا در ليون به مصاف مارسي ميروند.

اتلتيكو در كمال شــگفتي از مرحله گروهي ليگ قهرمانان حذف شــد بعد از آنكه در گروهي كه رم و چلســي حضور داشتند، سوم شد. شايد دليلش ناتواني در گلزني و مشكل انطباق با ورزشگاه جديد در اوايل فصل بود كه اين اتفاق افتاد، در عيــن حال، خط دفاعي اين تيم همچنان قدرتمند باقي ماند.

تيم ديگو ســيمئونه در 37 بازي اين

وقتي در سال 2003 به جرمن بورخوس گفته شد براي بيرون آوردن غده تومور سرطاني از كليه چپش بايد تحت عمل جراحي قرار بگيرد، دروازهبان اتلتيكوماد­ريد گفــت بايد تا بعد از بازي تيمش صبر كنند. او حاال قرار اســت اتلتيكوماد­ريد را در فينال ليگ اروپا هدايت كند چون مربي آرژانتيني تيم، ديگو سيمئونه محروم است و بايد از جايگاه ويژه بازي را تماشا كند.

بورخوس كه از سرطان نجات يافته، سردسته يك گروه موســيقي هوي متال بوده و يــك بار با صورتش ضربه پنالتي لوييز فيگو را گرفته، يك بار گفته بود: «من هم ديوانهام، مثل همه دروازهبانه­ا.»

بورخــوس در ســالهاي 2002-2004 بــراي اتلتيكــو بازي كرد و 35 بازي بــراي تيم ملي آرژانتين انجام داد كه بيشــتر با آن موهاي بلند مشــكي كه يا با ســربندي ضخيم مهار ميشد يا يك كاله قرمز روي سرش ميگذاشت ديده میشد. ويژگياش آمادگي براي انداختن خودش جلوي پاي مهاجم حريف بود يا اينكه بيرون بيايد و زاويــه را براي او تنگ كند خيلي قبل از اينكه نقش امروزي دروازهبان- سوييپر به وجود بيايد.

البته هميشــه اين جســارت به نفعش نبوده. در ســال 1999 تازه به رئال مايوركا آمده بود كه به خاطر مشت زدن به صورت بازيكن اسپانيول 11 بازي محروم شــد. در ژانويه 2003 هم مقابل رئــال مادريد، پنالتي فيگو را با دماغ گرفت و بعد مجبور به دوا و درمان شــد: فصل الليگا، تنها 20 گل خورده كه از هر تيم ديگري در پنج ليــگ اول اروپا بهتر است. بارســلونا، قهرمان اين فصل تا قبل از اين هفته و باخت 5 بــر 4 برابر لوانته 24 گل خورده بود. منچسترســي­تي 27 و يونايتــد 28 گل دريافت كردند. دروازه بايرنمونيخ در 34 بــازي در ليگ آلمان 28 بار باز شــد و پاريســنژر­من در 37 بازي در ليگ فرانسه 29 گل خورده است. براي مقايســه، ليورپــول و رئال مادريدفينا­ليستهاي ليگ قهرمانان- به ترتيب 38 گل در 38 بــازي و 42 گل در 37 بازي خوردهاند. مارســي، ديگر فيناليست ليگ اروپا نيــز در 37 بازي در ليگ يك 46 گل خورده.

همچنين درست اســت كه اتلتيكو نسبت به مارسي خيلي كمتر گل زده(65 در برابــر )78 اما ايــن را هم بايد در نظر گرفت كه تيم اسپانيايي در ليگ قويتري حضور دارد و نگاهي به عملكرد دو تيم تا فينال ليگ اروپا اين ادعا را ثابت ميكند، ســفيد و قرمزپوشان 17 گل زدهاند يكي «بدترين ضربهاي بود كه خــوردم، تمام عمر دردش را حس ميكنم.»

يك روز پنجشــنبه به او گفتند براي سرطان كليه بايد جراحي شود و گفت بعد از بازي يكشنبه با مايوركا: بيشــتر از حريف فرانســوي. طرف ديگر زمين هم تفاوت، قابل توجه است. اتلتيكو در هشــت بازي مراحل حذفي ليگ اروپا ســه گل خــورده و دروازه مارســي در اين مدت 8 بار باز شــده اســت. در تمام رقابتهــاي اين فصــل، بازيكنان اتلتيكو مجبور شــدهاند 33 بار تــوپ را از درون دروازهشــا­ن بيرون بياورنــد در حالي كه مارسي دقيقا دوبرابر گل خورده يعني 66 گل اگرچه 60 بازي انجام داده نسبت به 57 بازي اتلتيكو.

ديگو گودين، مدافع مياني اروگوئهاي در بازي برگشت نيمهنهايي مقابل آرسنال يك شــاهكار بود و كمك كرد تيمش كه در بازي رفت با وجــود يك يار كمتر در مدت 80 دقيقه يــك بر يك ميزبانش را متوقــف كرده بود، با پيروزي يك بر صفر به فينال امشــب صعود كند. بعد از بازي برگشــت، خبرنگاري از گوديــن درباره بازي خوبش ســوال كرد و او جواب داد: «ما براي همين كار به اينجا آمده بوديم، براي دفاع.» «براي من مثل تعويض باتري بود كه كار نميكند، خب بايد عوض شود.» در سال ،2011 سيمئونه او را متقاعد كرد ميكروفن موســيقي را كنار بگذارد و به تيم كاتانيا كه در آســتانه ســقوط بود، ملحق شــود. بعد از نجات

يان اوبالك هم مقابل آرســنال عالي بازي كرد و اين دروازهبان اسلوونيايي در پيروزي يك بر صفر اين هفته مقابل ختافه يك پنالتي گرفت. اين سومين پنالتي اين فصل از چهار تا بود كه او دفع ميكرد. در مجموع همراه با اتلتيكوماد­ريد مقابل 12 پنالتي ايستاده كه هفت تا را گرفته البته به جز ضربات پنالتي آخر بازي.

سيمئونه درباره او گفت: «خوشحالم اوبالك را داريم. با هيجان و انگيزه زيادي آمد، ابتدا برايش تمرين با ما سخت بود و حاال يكي از بهترين دروازهبانه­اي جهان است.»

شــايد هــم بهترين باشــد. بهترين دروازهبــا­ن در بهترين خــط دفاعي بازي ميكند هرچند از نظر ســيمئونه اين يك كار جمعي است. به هر حال از اين جهت، آمار نشــان ميدهد اتلتيكو دو برابر بهتر از مارسي اســت و در تك فينال امشب، ايــن ميتواند برتــري قابــل توجهي به مادريديها بدهد. منبع: سايت گل كاتانيــا و دوران كوتاهي در راســينگ كالب، با هم به اتلتيكوماد­ريد آمدند.

آن ســال قهرمان ليگ اروپا شدند، در سال 2014 اتلتيكو قهرمان الليگا شد بعد از 17 سال اما موفقيتها آتش وجود بورخوس را خاموش نكرد. در سال 2012 در جريان شهرآورد پرتنش با رئال مادريد به ژوزه مورينيو گفت: «من تيتو ويالنووا نيستم، من كلهات را ميكنم.»

اشــاره او به كار مربي پرتغالي بود كه انگشتش را در چشم دستيار سابق و فقيد پپ گوارديوال كرده بود.

اما نبوغ تاكتيكي بورخوس و اعتمادي كه سيمئونه بــه او دارد، كليــد موفقيت اتلتيكــو در غلبه بر رقباي قويتــر و پرمهرهتر بوده. آناليز رقبا برعهده او اســت و چنــد دقيقه بعد از هر بازي، او سيســتم و برنامه بازي حريف را براي ســيمئونه شــرح ميدهــد. بورخوس از جمله نخســتين مربيهايي بود كه عينك گوگل را در يك مسابقه رسمي در سال 2014 زد و هر 30 ثانيه يك بار آمار زنده بازي را مقابل چشمانش ميديد.

وقتي ســيمئونه تصميم به تــرك اتلتيكو بگيرد، دســتيارش بهتريــن جانشــين خواهد بود و امشــب آزمايشــي جدي در ليون فراروي او قرار دارد. سيمئونه بعد از محروميت در بازي برگشت مقابل آرسنال، گفت: «هيچ نگران نيســتيم، ما بورخــوس را داريم كه حتي براي اينكه منظور همديگر را بفهميم نيازي نيســت به هم نگاه كنيم.»

بازگشت ديگو كاســتا به اتلتيكوماد­ريد عالي نبوده اما مهاجم ســابق چلســي به تيم اسپانياييا­ش كمك كرده براي سومين بار به فينال ليگ اروپا برســد. او در 14 بازي ليگ تنها سه گل براي اتلتيكو زده، يكي از آنها در بــازي اولش مقابل ختافه بود قبل از اينكه به خاطر جشن وحشيانه كارت قرمز بگيرد اما او در بازي برگشت مقابل آرسنال تنها گل بازي را زده و باعث رســيدن به فينال شــده. حاال مصمم اســت تيمش را در ليــون به موفقيت برســاند ضمن اينكه يك هدف شــخصي هم دارد. حضور قبلي كاستا در يك فينال اروپايي به مصدوميت منجر شــد و تيمش در فينال ليگ قهرمانان سال 2014 با نتيجه 4 بر يك به رئال مادريد باخت. او 9 دقيقه بعد از شروع بازي مجبور به ترك زمين شــد. بعد از بازي نيمهنهايــ­ي، ديگو ســيمئونه گفت بازيهاي كاســتا باعث شــده اتلتيكو براي بازگرداندن او از استمفوردبر­يج 57 ميليون يورو بپردازد. كاســتا اگرچه در 4 ماه اخير پرفراز و نشيب بــوده، همكاري فوقالعاده خطرناكي با آنتوان گريزمان دارد كه پاس گلش را مقابل آرسنال داد. كاســتا شــايد به گريزمــان كمك كند آخريــن جام را با اتلتيكوماد­ريد بگيرد قبل از اينكه به بارســلونا برود: «عاشق كار كردن با او و تيم هســتم. او به بردن جام فكر ميكند. همه مهاجمان در ســالهاي اخير با اين تيم جــام بردهاند و او هم ميخواهد ســهمي در موفقيتهاي باشگاه داشته باشد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran