Iran Varzeshi

کیروش: مدیرعامل شما به ما گفت قلعه نویی به ملیپوشان ذوب آهن صدمه میزند

-

تمرينات تيم ملي با شدت و حرارت بسيار در حال انجام است و كارلوس كيروش محور اصلي اين تمرينات محسوب ميشود. سرمربي تيم ملي در حالي كه زمان اندكي تا نخستين بازي تيم ملي دارد همه توانش را روي پاسخگويي به مسائلي گذاشته كه هيچ فايدهاي براي فوتبال ايران در آستانه بازيهاي جام جهاني ندارد. البته كيروش هم چارهاي ندارد. او ناچار است درباره اظهارات اخير امير قلعهنويي پاسخ دهد. ميان سرمربي تيم ملي و امير قلعه نويي جنجال تازهاي به راه افتاده است. آيا اين فضا در حالي كه فاصله آنچناني تا جام جهاني باقي نمانده، به سود تيم ملي خواهد بود؟

اميــر قلعهنويي اعالم كرده طبق برنامه از پيش تعيين شده فهرست تيم ملي قبل از ديدار استقالل و ذوبآهن اعالم شــده اســت؛ آيا ادعاي سرمربي ذوب آهن درســت اســت؟ قلعهنويــي اين حرف را گفته اســت؟ كيروش با لحنــي طعنهآميز به اين سوال پاســخ ميدهد: «واقعا خندهدار است. تصميم اينكه فهرست ۵۳ نفره چه زماني اعالم شود را فيفا اتخاذ كرده اســت و بايد اســامي در آن موعد بيان ميشد. قلعهنويي يك شهروند ايراني است، شهروند كشوري كه بيش از ۰۰۵۲ سال قدمت تاريخي دارد. ايران كشور بزرگ و فوقالعادها­ي است، من هم يك شهروند افتاده و خاضع پرتغالي هستم كه دارم كارم را انجــام ميدهم، آيا فقط به اين دليل كه او ايراني اســت ميتواند صداقت، وجاهــت، حرفهاي بودن و اخالقمــدا­ري در كار من را از بين ببرد؟ اين عالمت سوال گذاشته شده كه بهعنوان يك پرتغالي در ايران كار ميكنم و كريمي و قلعهنويي اين توهينها را به من ميكنند. فدراســيون هم در مقابل اين مســائل چشمش را ميبندد.»

كيروش عميقا بر اين باور اســت كه حرفهاي قلعهنويي به تيم ملي لطمه ميزند. ســرمربي پرتغالي تيم ملي در ادامــه حرفهايش ميگويد: «اين اردوي آمادهســاز­ي تيم ملي است كه شــما ميبينيد و من هــم به خاطر ايــن صحبت از امير قلعهنويي تشــكر ميكنم. من از صحبتهاي قلعهنويي ســورپرايز شدم و شگفتزده هســتم كه مدعي شده بازيكنانش تحت تأثير فهرست تيم ملي با مساله روحي و رواني مواجه شدند چون او بود كه اجازه حضور بازيكنانش در تيم ملي را در طول فصل نميداد و شخص او بود كه لطمه زد به حضور بازيكنانــ­ش در تيم ملي. اين حرفها را مديرعامل باشگاه ذوبآهن (سعيد آذري) به من زده است. طبق قوانين بينالمللي و فيفا بايد فهرست را تا 14 مه آماده ميكرديم كه به فيفا ارائه شد.»

كيروش تاكيد دارد كه نبايد حرفهايش توهين به حساب آيد. او در ادامه صحبتهايش ميگويد: «در صحبتهای قبلي هم گفتــم اگر بنده بخواهم حرفی بزنم همه از آن برداشت نادرستی ميكنند و ميگويند فرهنگ ايران را زير ســوال بردهام كــه به هيچ وجه اينطور نيســت، من ياد گرفتهام وقتي اين صحبتها انجام ميشود تشــكر كنم و فقط به كارم ادامه دهم. بنده جوابــي نميدهم چرا كه اگر بخواهم پاســخگو باشــم طي يك دقيقه يا كمتر با تماسي هشداردهنده از ســوي فدراسيون روبهرو ميشوم كه ميگويند بايد ساكت باشم و من را جريمه ميكنند به همين خاطر از قلعهنويي تشــكر ميكنــم و از او ميخواهم به كار خود ادامه دهد.»

انتقادهايي به فهرست نهايي كيروش ميشود كه ايــن موضوع هم ميتواند در روزهاي باقيمانده تا جام جهاني براي تيم ملي حاشيههايي ايجاد كند. كيروش وقتي با سوالي درباره دليل دعوت از بيتآشور مواجه ميشود اين پاسخ را ميدهد: «ما بايد فهرست ۵۳ نفره تيــم ملي را در اين تاريخ اعالم ميكرديم چون از اين پس اگر هر اتفاقي براي هر بازيكني از تيم ملي بيفتد فقط ميتوانيم از فهرســت ۵۳ نفره براي آن بازيكن جايگزين معرفي كنيم به همين خاطر اين فهرســت بايد به فيفا ارائه ميشــد. برنامهاي كه ما داشتيم اين بود كه در انتهاي بازي با ازبكســتان فهرست تيم ملي را اعــالم كنيم اما از آنجا كه برنامه اصلي جام جهاني به برنامه مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان تغيير كرد و اين موضوع از طرف فدراسيون رخ داد به همين خاطر ما هم نميتوانســ­تيم بعد از بازي با ازبكســتان فهرست را اعالم كنيم.»

كيروش به اين مهم هم اشاره دارد كه بازيكناني به تيم ملي دعوت شــدهاند كه او از ماهها قبل آنها را زير نظر داشــته است: «بازيكناني كه در 6 ماه يا يك سال گذشته آنها را زير نظر داشتيم به تيم ملي دعوت كرديم و اين همه مشاهدات ما است.»

كيروش ذهنياتي درباره جانشيني برخي مربيان به جاي خــودش دارد. او وقتي ايــن فضا را ميبيند تصور ميكند دســتهايي توي كار اســت تا او را از تيــم ملي كنــار بزند. كيروش معتقد اســت عدهاي ميخواهنــد در تيم ملي جــاي او را بگيرند: «در يك مــاه آينده آقايان جاي من را ميگيرند و بهتر اســت من ديگر صحبتي انجام ندهم.» كارلوس كي روش از طريق سايت فدراسيون هم به قلعهنويي گفته: « آقاي قلعهنويي! لطفا خود را پشت داستانهاي ماسك گونه پنهان نكنيد. لطفا سعي نفرماييد كه اذهان عمومي را به سمت ديگري ببريد. شما به صورت رسمي صداقت، وجاهت و تعهد كاري من را زير ســوال برديد. اگر اين كار در پرتغال ميافتاد ميدانســتم چطور پاسخ دهم اما به خاطر اينكه در ايران هستيم و ميدانم ۵ دقيقه ديگر از طرف رييســم و فدراســيون هشدار دريافت ميكنم، فقط از شــما تشــكر ميكنم.» او همچنين تأكيــد كــرده: «بياييد راجع به چند مطلب شــفاف صحبت كنيم. يك اينكه ما ميتوانيم محترمانه با هم اختالف نظر داشته باشــيم اما وقتي شما ميفرماييد كه من اين فهرســت را به صورت عمدي براي لطمه به شــما و تيمتان اعالم كردم، با اين فرضيه صداقت، وجاهت و تعهد كاري من را زير ســوال ميبريد، پس خواهش ميكنم فضا را غبار آلود نكنيد تا صورت خود را پنهان كنيد. دوم اينكه مديرعامل شما به ما اطالع داد كه اين شما بوديد به همكاري بازيكنانتا­ن با تيم ملي لطمه زديد. اگر اين دروغ است، رسما اعالم كنيد و بــه بازيكنانتا­ن توضيح دهيد. از طرف بنده قضيه به پايان رسيده است. مديرعامل شــما به ما گفت قلعه نويی به ملیپوشان ذوب آهن صدمه میزند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran