Iran Varzeshi

تنها راهکار برانکو مقابل السد: نوراللهی هافبک دفاعی، مصلح دفاع چپ

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

پرسپولیس برای برد ارزشمندی که مقابل الدحیل به دست آورد، تلفات هم داد. کمال کامیابینیا و محمد انصاری محروم شــدند و نمیتوانند پرسپولیس را در بازی رفت مرحله نیمهنهایی برابر الســد همراهی کنند. این یک دغدغه بزرگ برای تیمی اســت که به دلیل محرومیت از نقل و انتقاالت و جدایی ســتارهها، نه تنها به راحتی ترکیب ثابت خود را انتخاب نمیکرد بلکه در تعویضها نیز مشــکل داشت. به همین دلیل هم بود که مقابل الدحیل و در این بازی مهم، فرصت عرضاندام به آدام همتی رســید تا او را نیز در زمین ببینیم. بازیکن کمتجربهای که کمبود نیروی انســانی در پرسپولیس به او کمک کرد تا افتخار بازی در آسیا را به دست آورد.

پرســپولیس تا حاال بازیکن تعویضی نداشت، حــاال بازیکــن برای ترکیــب ثابت نــدارد. به تمام دغدغههای قبلی، غیبت کامیابینیا و انصاری را هم اضافه کنید. یادتان هست برانکو برای یافتن جانشین ســیامک نعمتی با چه مشکالتی مواجه شد؟ او حاال باید جای خالی دو بازیکن موثرتر از او را پر کند؛ در نیمهنهایی لیگ قهرمانان آســیا و بازی مقابل تیمی که بدجور هوس قهرمانی در آســیا به ســرش زده است. با ستارههایی نظیر ژاوی هرناندز، گابی و البته بغداد بونجاح و اکرم عفیف.

کمال کامیابینیا یکی از ستونهای پرسپولیس است. هافبک دفاعی جنگجو و متعصبی که تعصب باالیش گاهی به ضرر پرسپولیس تمام میشــود. تکلی که او زد و از داور کارت زرد گرفت، مثل آب ســردی بر پیکره پرســپولیس و برانکو بود. اتفاقی که میشــد بدتر از آن هم رقم بخورد و کمال را هم از بازی رفت و هم برگشــت محروم کند. آن هم وقتی او در نیمه دوم، با چند خطای خطرناک، هافبکهای الدحیل را درو و آنها را نقش بر زمین کرد.

برای جانشــینی انصاری، بازیکنی به نام شــایان مصلح هست اما برانکو با نبود کمال چه کند؟ بخصوص که بازی با الســد است و تقابل با هافبکهای اللیگایی این تیــم. برانکو یک راه پیشرو دارد. اعمال چند تغییر در پســت بازیکنان خط میانی و سپس شروع بازی با السد بهعنوان حریفی قدرتمند.

دو بازیکن در پرســپولیس خصوصیات بازی در پســت هافبک دفاعی را دارند. احمد نوراللهی و حســین ماهینی. پرسپولیس دفاع راســت جانشین ندارد و شجاع خلیلزاده که میتواند در این پســت بازی کند با توجه به محرومیت محمد انصاری مجبور اســت زوج جالل حســینی در قلب خط دفاع باشــد. بنابراین باید از شجاع فاکتور بگیریم.

احمــد نوراللهی میماند و انتقال از کنارهها به پســتی که پیشتر در آن بازی کرده بود. نوراللهی ابتدای حضور در پرســپولیس یــک هافبک دفاعی بود اما بعدها کمی جلوتر رفت، بازیساز شد و حاال هم که یک هافبک کناری است. این هافبک 25 ساله و اهل آزادشهر در حوالی گرگان بهترین گزینه برای جانشینی کامیابینیا است تا پرســپولیس حداقل در بازی رفت با مشــکلی به نام کمبود تجربه و جنگندگی در خط هافبک مواجه نشــود. با حضور نوراللهی در مرکز خط میانی و بازگشت سیامک نعمتــی، این بازیکن به کنارهها میرود و نقــش یک وینگر را بازی میکند. آن وقت ترکیب یازده نفره پرســپولیس تشکیل میشود تا دغدغه برانکو، حداقل برای انتخاب بازیکنان ثابت برطرف شود.

پرســپولیس به احتمال فراوان با این ترکیب در بازی رفت مقابل السد به زمین میرود: علیرضا بیرانوند درون دروازه، شجاع خلیلزاده و جالل حسینی در مرکز خط دفاع، حســین ماهینی در دفاع راست و شایان مصلح در دفاع چپ احمد نوراللهی و بشار رسن در مرکز خط هافبک، ســیامک نعمتی و امید عالیشاه در کنارههای خط هافبک و علی علیپور و گادوین منشا هم در خط حمله.

برانکو جز این ترکیب، چه کار خاصی میتواند انجام بدهد؟ استفاده از بازیکنانی نظیر آدام همتی و احســان علوانزاده توجیه منطقی ندارد و به هیچ عنوان نمیتواند درصد موفقیت پرسپولیس را افزایش دهد. بنابراین برانکو هیچ راهی ندارد جز اینکه با همین ترکیب، پرســپولیس را به زمین بفرســتد و به کسب یک نتیجه قابل قبول خوشبین باشد. روشی که در آن از تمام نیروهای انسانی پرسپولیس استفاده میشود و هیچکس هم نمیداند برانکو از روی سکو، چه بازیکنی را به زمین میفرستد. اصال بازیکنی روی نیمکت وجود دارد که او به حضورش در زمین فکر کند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran