Iran Varzeshi

بهترینهای دور نخست والیبال قهرمانی جهان

مسیر و رقبای والیبال ایران در راه صعود به مرحله نهایی قهرمانی جهان

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

تیــم ملی والیبال در شــرایطی کارش را با چهار پیروزی و یک شکســت در مرحلــه اول به پایان برد که در صورت قــرار گرفتن در هر یــک ردهها، قرعه متفاوتی انتظارش را میکشــید. شرایطی که خیلیها از قبل محاســبهاش کردند و همین محاســبه، شایعه باخت عمدی ایران به لهســتان در روز چهارم را پیش کشــید! باختی که قرار بود ایران را از اولی دور کند و با رساندن به رتبه دوم، قرعه بهتری را نصیبش کند.

در نهایت که تیم ایران روز خوبی را برابر لهستان نداشت و زورش به لهســتان نرسید. در ادامه هم برد سخت و نزدیکی را برابر فنالند به دست آورد تا با چهار برد و یازده امتیاز راهی دور دوم شود.

طبــق همــان پیشبینیها، ایران با دوم شــدن قرعه ســادهتری پیش رویش قرار گرفت. شــاگردان کوالکوویــ­چ در دور دوم با تیمهای آمریــکا، کانادا و بلغارستان همگروه شــدند. بلغارستانی که در مرحله اول برابر ایران شکست خورد، آمریکایی که تا اینجا به هیچ تیمی رحم نکرده و صدرنشین گروه مرگ شده و کانادایی که با آنتیگا، چند سالی میشود از قامت یک تیم درجه دو خارج شده.

در طرف مقابل لهســتانی که صدرنشین شد، با فرانســه، صربســتان و آرژانتین همگروه شده! اگرچه فرانســه با فرانسه ســالهای اخیر کمی تفاوت دارد و با دو باخت به این مرحله آمده اما در هر شرایط برای تیمی نظیر ایران حریف قدرتمندی به حساب میآید.

بــه این ترتیب تیم ایران کــه در مرحله اول هم گروه نســبتا آسانی را پیش رو داشت، در دور دوم هم قرعه خوبی نصیبش شــد. این دو گروه آســان البته بــه لطف همگروهی با یکــی از میزبانها نصیب ایران شــده. کما اینکه ایتالیا هم بهعنوان دیگر میزبان این رقابتها، دو گروه نســبتا آســان را در هر دو مرحله تجربه کــرده و در دور دوم هم با هند شگفتیســاز، روسیه و فنالند همگروه شده است. در دیگر گروه این مرحله برزیل، بلژیک، اسلوونی و استرالیا حضور دارند.

صعود به عنوان تیم دوم

شــانزده تیم حاضر در مرحله دوم در شــرایطی که به همراه امتیازهایش­ــان به این مرحله آمدهاند، با یکدیگر رقابت میکنند تا در نهایت شــش تیم مرحله نهایی را مشخص کنند. در پایان مرحله دوم، چهار تیم اول هر گروه که به مرحله نهایی صعود میکنند اما دو ســهمیه دیگر این مرحله به دو تیم دومی میرسد که شرایط بهتری نسبت به رقبا داشته باشند.

پیش از آغاز رقابتهــای دور دوم، هلند و ایران با شــرایط مشابهی در رده دوم گروه خود قرار دارند و صربستان با تعداد برد یکسان (چهار برد) و یک امتیاز بیشتر شرایط بهتری نســبت به رقبا دارد. بلژیک هم ســه برده است و شــانس کمتری برای کسب عنوان بهترین تیمهای دوم دارد.

از ابتــدا حضور ایران در این گروه به همین دلیل اهمیت داشت که میتواند با کسب یک برد دیگر برابر بلغارســتا­ن و شکست کانادا، شانس بسیار خوبی برای کســب یکی از دو ســهمیه تیمهای دوم داشته باشد. بردن آمریکا که کمی دور از دســترس به نظر میرسد اما اگر به دست هم بیاید، تنها در صورت سه امتیازی بدون به درد تیم ایران میخورد. چرا که آمریکاییها با معدل ست فوقالعاده خود، حاشیه امنیت بسیار خوبی ایجاد کرده اســت. در مجموع تیــم ایران برای صعود به عنوان یکی از تیمهای دوم، شــرایط بسیار بهتری نسبت به ســایر رقبا دارد. شرایطی که البته باید دید شــاگردان کوالکوویچ چه استفادهای از آن میکنند و آیا میتوانند با کسب دو پیروزی تا حدود زیادی صعود خود به مرحله نهایی را قطعی کنند یا خیر.

عملکرد ضعیف نمایندگان آفریقا، نورسکا و آسیا

در پایــان مرحله اول، تمام نمایندگان قاره آفریقا از دور رقابتها کنار رفتند. مصر، کامرون و تونس سه نماینده قاره آفریقا در این رقابتها بودند که هر سه با قرار گرفتن در ردههای پنجم و ششــم گروههای خود از دور رقابتها کنار رفتند. قاره آسیا هم از میان چهار نماینده، دوتای آنها را از دســت داد. چینیها با لوزانو عملکرد ضعیفی داشــتند و حتی یک پیروزی هم به دست نیاوردند تا در قعر جدول گروه دوم جا بگیرند.

ژاپنیها هم اگرچه به دو پیروزی در این رقابتها رســیدند اما با ایســتادن در رده پنجم گروه اول، در شرایط مشــابه با آرژانتین از دور رقابتها کنار رفتند. استرالیا تنها تیم آسیایی دیگری بود که به همراه ایران راهی مرحله دوم شــد، آن هم بــه عنوان تیم چهارم گروه سوم یا همان گروه مرگ.

از میــان پنج نماینده آمریکای شــمالی یا همان منطقه نورسکا هم سه تیم از دور رقابتها کنار رفتند. پورتوریکــ­و، دومینیکن و کوبا ســه تیمی بودند که با نتایج ضعیف نتوانستند به دور دوم صعود کنند و تنها کانادا و آمریکا راهی دور دوم شدند.

شگفتیساز جدید

بــدون شــک بزرگترین شــگفتی ایــن دوره از رقابتهــای والیبال قهرمانی جهــان را هلندیها رقم زدهاند. نارنجی پوشــان اگرچه در گذشــتههای دور و مقاطعی کوتاه، تیمهای خوبی داشــتهاند اما در یکی دو دهــه اخیر جایی در میان معادالت والیبال در اروپا و دنیا نداشــتند اما در این دوره از رقابتهای قهرمانی جهان، عملکرد فوقالعادها­ی داشتهاند.

هلندیها اگرچه بازی اولشان را به کانادا باختند اما در ادامــه با غلبه بر تیمهــای بزرگی چون برزیل و فرانســه، نشــان دادند که حرفهای زیــادی برای گفتــن دارند و شگفتیســاز بزرگ ایــن رقابتها به شــمار میروند. هلندیها اگر بتوانند به شگفتیسازی خودشان ادامه دهند، کار را برای صعود ایران به عنوان یکی از بهترین تیمهای دوم هم ســخت میکنند. آنها در گــروه اول با ایتالیا، روســیه و فنالند همگروهاند و شــرایطی برابر با تیم ایران دارند و اگــر بتوانند برابر روسیه یا ایتالیا به پیروزی برسند، دست به کار بسیار بزرگــی زدهاند و یکی از شــانسهای اصلی صعود به جمع شش تیم برتر به حساب میآیند.

دور نخســت رقابتهــای والیبــال قهرمانی جهان به پایان رسید و 16 تیم راه یافته به مرحله دوم مشخص شدند.

در پایــان 60 بــازی مرحلــه اول ایــن رقابتهــا، برترینهای این مرحله مشــخص شــدند که البته در میان ده نفر هر بخش هم خبری از ملیپوشــان ایران نیست و بازیکنان ایران جایی در میان بهترینها ندارند.

محمد جــواد معنوی نــژاد با 54/76 درصــد موفقیــت در رده یازدهــم بهترین اسپکرها قرار گرفته. محمد موسوی نیز رده بیست و دوم بهترین مدافعان جام را به خود اختصاص داده اســت و سعید معروف پاسور تیم ملی ایران نیز در جایگاه هفدهم بهترین پاســورها قرار دارد. امیر غفور هم 22 امین امتیازآور این رقابتها تا پایان دور نخســت رقابتهاست. برتری ‌نهای‌دور‌نخست‌رقابت‌های‌

والیبال‌قهرمانی‌جهان:

امتیازآورت­رین بازیکن

.1 واالس دسوزا از برزیل با 87 امتیاز .2 چائون جیانگ از چین با 87 امتیاز .3 میگل سوارس از کوبا با 86 امتیاز

بهترین اسپکر

.1 ایوان زایتســف از ایتالیا با 62/75 درصد موفقیت

.2 الکســاندر ویلیامــز از اســترالیا با 59/62 درصد موفقیت

.3 ایگــور کلیوکا از روســیه با 57/97 درصد موفقیت

بهترین مدافع

.1 سیمون از بلژیک با 1/11 امتیاز در هرست .2 آلونسو از کوبا با 0/74 امتیازدرهر­ست .3 آنزانی از ایتالیا با 0/71 امتیازدرهر­ست

بهترین پاسور

.1 هریسون پیکوک از استرالیا .2 میکا کریستینسن از آمریکا .3 نیکوال یوویچ از صربستان

بهترین سرویس زن

.1 ایوان زایتســف از ایتالیا با میانگین 17/0امتیازدره­رست

.2 تیلور ســاندر از آمریکا با میانگین 06/0امتیازدره­رست

.3 میگل لوپز از کوبا با میانگین75/0 امتیازدرهر­ست

بهترین توپگیر

.1 استیون مارشال از کانادا .2 یانی کوواچیچ از اسلوونی .3 اریک شوجی از آمریکا

بهترین دریافت کننده

.1 تیلور ساندر از آمریکا .2 اریک شوجی از آمریکا .3 کلمن کبولج از اسلوونی

رقاب ‌تهای‌والیبال‌قهرمانی‌ جهان‌در‌حالی‌مرحله‌دوم‌ خود‌را‌آغاز‌کرده‌که‌61‌ تیم‌راه‌یافته‌به‌دور‌دوم،‌ امتیازهای‌شان‌را‌هم‌به‌همراه‌ خود‌به‌دور‌دوم‌می‌آوردند.‌ در‌پایان‌مرحله‌اول،‌چهار‌ تیم‌اول‌گرو ‌ههای‌شش‌تیمه‌ راهی‌مرحله‌دوم‌شدند‌و‌ در‌چهار‌گروه‌چهار‌تیمی‌ قرار‌گرفتند.‌تیم‌های‌اول‌که‌ یک‌بار‌دیگر‌سرگروه‌شدند.‌ ایتالیا‌تیم‌اول‌گروه‌A،‌حاال‌ سرگروه‌گروه‌E‌شده،‌برزیل‌ پس‌از‌صدرنشینی‌در‌گروه‌ B،‌سرگروهی‌F‌را‌در‌اختیار‌ دارد‌و‌آمریکا‌و‌لهستان‌هم‌ سرگرو ‌ههای‌گروه‌G‌و‌H‌ هستند.‌از‌میان‌این‌چهار‌ سرگروه،‌تنها‌برزیل‌است‌که‌ یک‌باخت‌را‌در‌مرحله‌اول‌ تجربه‌کرده‌و‌سه‌تیم‌دیگر‌ هر‌پنج‌مسابق ‌هشان‌را‌با‌ پیروزی‌پشت‌سر‌گذاشتند.

 ??  ?? حضور‌هواداران‌ایرانی‌در‌وارنا‌برای‌حمایت‌از‌تیم‌ملی
حضور‌هواداران‌ایرانی‌در‌وارنا‌برای‌حمایت‌از‌تیم‌ملی
 ??  ?? مصدومیت‌مرندی،‌موسوی‌را‌لیبرو‌کرد!
مصدومیت‌مرندی،‌موسوی‌را‌لیبرو‌کرد!
 ??  ?? حضور‌ماسترانجلو،‌اسطوره‌پیشین‌والیبال‌ایتالیا‌به‌عنوان‌کارشناس‌ تلویزیونی‌در‌‌تورین
حضور‌ماسترانجلو،‌اسطوره‌پیشین‌والیبال‌ایتالیا‌به‌عنوان‌کارشناس‌ تلویزیونی‌در‌‌تورین
 ??  ?? دو‌تصویر‌زیبا‌از‌ لحظه‌سرویس‌ زدن‌بازیکنان‌ ایتالیا‌و‌فنالند‌ در‌مسابقات‌ والیبال‌قهرمانی‌ جهان
دو‌تصویر‌زیبا‌از‌ لحظه‌سرویس‌ زدن‌بازیکنان‌ ایتالیا‌و‌فنالند‌ در‌مسابقات‌ والیبال‌قهرمانی‌ جهان
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? گرفتن‌تست‌پزشکی‌از‌داوران‌مسابقات‌پیش‌از‌هر‌بازی
گرفتن‌تست‌پزشکی‌از‌داوران‌مسابقات‌پیش‌از‌هر‌بازی
 ??  ?? آندره‌آناستازی‌که‌بارها‌گزینه‌هدایت‌ایران‌هم‌شده،‌در‌ رقاب ‌تهای‌جهانی‌روی‌نیمکت‌بلژیک‌می‌نشیند
آندره‌آناستازی‌که‌بارها‌گزینه‌هدایت‌ایران‌هم‌شده،‌در‌ رقاب ‌تهای‌جهانی‌روی‌نیمکت‌بلژیک‌می‌نشیند
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran