Iran Varzeshi

خسته ولی امیدوار برای صید مدال جهانی

-

تیم 5 نفره تکواندوی ایران در شرایطی که برای کســب امتیاز المپیکی و قرار گرفتن در ردههای باالیی اوزان خود به گرندپری چین تایپه اعزام شــد، با کسب یک نشان نقره و 4 ملیپوش حذفــی در این رویداد معتبر به کار خود خاتمه داد. هادی پور در وزن منهای ۸5 کیلوگرم، ابوالفضل یعقوبی و میرهاشم حسینی در وزن ۸6- کیلوگرم، مهدی خدابخشــی در وزن 0۸- کیلوگرم و ســجاد مردانی در وزن 0۸+ کیلوگرم 5 ملیپوش کشورمان بودند که به انتخاب فریبرز عســگری سرمربی تیم ملی تکواندوی کشــورمان عزم خود را جزم کردند تــا با حضور در تورنمنت گرندپری چین تایپه که بهعنــوان تورنمنت رتبه 4 یــا )G4( در مســیر امتیازآوری تکواندوکار­ان برای حضور در بازیهای المپیک 2020 توکیو قرار دارد، ضمن کسب امتیازات مورد نیاز خود از جوایز ارزشــمند دالری این مســابقات نیز بهرهمند شــوند. در این تورنمنت طبــق اعام کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی تکواندو، به نفرات اول تا ســوم به ترتیب ‪24 04،‬ و /4 14 امتیاز در راستای افزایش رتبه المپیکی و همچنین پنج، ســه و هزار دالر جایزه نقدی تعلق میگیرد. بنابرایــن تورنمنت گرندپری چیــن تایپــه تقریبــا تورنمنتی مهــم برای ملیپوشــان اعزامی تکواندوی کشورمان برای جمعآوری امتیازات الزم و جا خوش کردن در صدر اوزان تخصصی خود به شمار میرفت اما نتیجه کسب شده توسط شاگردان عسگری در خاتمه مبارزات اوزان برگزار شــده فقط دشت یک نشان نقره توسط تنها تکواندوکار طایی ایــران در بازیهای آســیایی 201۸ اندونزی بــود! اتفاقی تعجب برانگیز و تلخ برای کاروان اعزامی تکواندوی ایران بــه این تورنمنت که قطعا میبایست بعد از بازگشت تیم تکواندوی ایران از چین تایپه بررسی و آنالیز فنی شود. توقف عجیب خدابخشی مقابل

تکواندوکار اردن! مهــدی خدابخشــی چهره شــاخص و عنواندار وزن 0۸- کیلوگرم کشــورمان اگرچه بــا توپ پر به گرندپری تایپه اعزام شــده بود تا با کســب نتیجهای قابل قبول دســت پر از این میدان معتبر به خانه برگردد اما در نهایت نتیجه کار برای خدابخشــی جور دیگری رقم خورد. خدابخشــی در مبارزه خود با حریف نه چندان مطرح اردنــی که مدال برنز بازیهای آسیایی و نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد برخاف آنچه از او انتظار داشتیم نتیجه را به حریفش واگذار کرد و در عین ناباوری از دور رقابتها کنار رفت!

نماینده وزن 0۸- کیلوگرم کشــورمان در نخســتین مبارزه خود روی شیاپ چانگ تایپه به مصاف «صالح الشــرابات­ی» از اردن دارنده مدال برنز بازیهای آسیایی 201۸ و نقره قهرمانی آسیا 201۸ رفت و در دیداری نزدیک نتیجه را 13 بر11 به او واگذار کرد تا با خاطرهای تلخ از این تورنمنت وداعی تلخ را با گرندپری چین تایپه تجربه کند. هوگوپوش طالیی ایران در جاکارتا

نقرهای شد! میرهاشم حســینی تکواندوکار وزن ۸6- کیلوگرم کشــورمان که با درخشش خود در بازیهای آسیایی 201۸ اندونزی موفق شد تنها تکواندوکار طایی ایران در ایــن دوره از بازیها لقــب بگیرد، اگرچه در تورنمنت گرندپری چیــن تایپه نیز تا فینال مقتدرانه رقبــای خود را یکی پس از دیگری کنار زد اما در فینال مســابقات چیــن تایپه بــا واگــذاری نتیجــه برابر نماینــده قدرتمند کرهجنوبی رنگ طایی مدالش در جاکارتــا، اینبار تبدیل به نقره شد. میرهاشم حســینی نماینده وزن ۸6کیلوگرم کشــورمان در نخستین گام موفق شد «والدیمیر داالکلیو» از بلغارستان دارنده مدال برنز قهرمانی جهان 2017 را 16 بر ۹ شکســت دهد، در ادامه او به مصاف «جواد آچاب» نماینده قدرتمند بلژیک رفت و 20 بر 6 به برتری رســید. ســپس با نتیجه 23 بر 13 بر «کریســتین مسینیش» انگلیسی قهرمان اروپا 201۸ غلبه کرد.

میرهاشــم در مرحلــه نیمهنهایی برابر «یو جن هوانگ» دارنــده مدال برنز قهرمانی آسیا 201۸ و نایب قهرمان جهان در دیداری حســاس با نتیجه 6 بر 2 به برتری رســید و راهی فینال شــد. او در این مرحله برابر «دای هــون لی» از کرهجنوبی دارنــده مدال برنز و نقره المپیــک 2016 و ،2012 قهرمان جهان ‪2013 ،2017‬ و 2011 و قهرمــان بازیهای آســیایی ‪2014 ،2010‬ و 201۸ قرار گرفت و بــا واگذاری نتیجه 13( بــر ۹) عنوان نایب قهرمانی را به نام خود ثبت کرد.

بیتردید حســینی یکی از شــانسهای مســلم کســب نشــان طای این مرحله از مســابقات گرندپری بود اما او نیز به احتمال فــراوان به دلیل خســتگی و فشــردگی این تورنمنت که بافاصله بعد از بازیهای آسیایی در چین تایپه تدارک دیده شــده بود تا فینال هرچه توان داشــت را روی شــیاپ چانگ به نمایش گذاشــت اما در فینــال مقابل حریف قدرتمند کرهای خود قافیــه را واگذار کرد تا تنها با همین تک نشــان نقــره تنها مدالآور کاروان 5 نفــره تکوانــدوی ایــران در ایــن تورنمنت لقب بگیرد.

رقابتهــای جهانــی 201۸ جودو در حالــی از فــردا در باکــوی آذربایجان آغاز میشود که ملیپوشان کشورمان با بدنهایی خســته از مبــارزه ســنگین در بازیهای آســیایی برای مــدالآوری در دوئل جهانی امیدوارند. مسابقات جهانی جودو از فردا به میزبانی کشــور جمهوری آذربایجان و شهر باکو آغاز میشــود که قرعه کشی این دوره از مســابقات جهانی انجام شد و 3 ملیپوش اعزامی کشــورمان به این دوره از مسابقات حریفان خود را شناختند.

برهمیــن اســاس، طبق قرعهکشــی انجام شــده محمــد محمــدی بریمانلو در وزن -73 کیلوگــرم در میان ۹۸ جودوکای شــرکت کننده در این وزن قرار اســت در نخســتین دیدار خود در گروه D به مصاف «کیم چول» از کره شــمالی برود. بریمانلو در صــورت برتری به مصــاف «امانوف» از قرقیزســتا­ن میرود. جــودوکای قدرتمند قــزاق که قطعا میتوانــد حریف قلدر و آزار دهندهای برای بریمانلو باشــد. سعید مایی دیگر ســتاره و چهره مدالدار جودوی ایران که همواره در طول یکی دو ســال گذشــته جزو بهترینهای این رشــته در وزن منهای 1۸ کیلوگرم بوده، دیگر ملیپوش کشورمان اســت کــه در وزن 1۸- کیلوگــرم به روی تاتامی مــیرود. در ایــن وزن 70 جودوکا حضور دارند که مایی با ســید یک در گروه A دور نخست اســتراحت دارد و سپس به مصاف «براینــد» از کانادا مــیرود. مایی در وزن خود همچنان بهعنوان نفر شــماره یک دنیا صــدر جدول ردهبندی برترینهای جودوی دنیا را به خود اختصاص داده است. او همچنان چشــم انتظار است تا در صورت کســب رتبهای در خور شــان در مسابقات جهانی 201۸ باکو شــرایطی ویژه و ایدهآل را برای کســب جایــزه دالری چشــمگیر فدراسیون جهانی کسب کند.

پس از مایی، جواد محجوب ســتاره ســنگین وزن جودوی ایران نیز دیگر چهره شــناخته شده در این رشــته ورزشی است. محجوب البتــه در مصاحبه چند روز پیش خود بدون تعارف اعام کرده بود، قرار است با بدنی خسته و روحیهای نه چندان مناسب در رقابتهــای جهانی 201۸ باکو شــرکت کند، محجوب البته تقریبا قبل از رفتن روی تاتامی جهانی خیال همه منتقدان را قبل از ناکامی احتمالی جودو در رقابتهای جهانی آسوده کرد. محجوب چهارشنبه چهارم مهر به مصــاف رقبای جهانی خــود میرود. در این وزن 41 جودوکا ثبــت نام کردهاند که محجوب با ســید 7 در گروه D دور نخست اســتراحت داشته و ســپس به مصاف برنده اکوادور و تاجیکستان خواهد رفت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran