Iran Varzeshi

ترکیب کمدی و تراژدی

- منبع: مارکا یون پرادا ‪Jon Prada‬

چنــد مــاه اول کریســتیان­و رونالدو در توریــن ترکیبی از کمــدی و تراژدی بوده. در ایتالیا، مثل اســپانیا، زیادهروی در تحســین و انتقاد ســایه به سایه هم حرکت میکنند. وقتی فوقستاره پرتغالی به یوونتــوس رفت، جایگاهــی خداگونه برایش درست کردند اما این شور فروکش کرد بعد از آنکه در ســه بازی ابتداییاش نتوانست گلی بزند و از کسی که میتواند فوتبال ایتالیا را متحول کند به یک خرید پرریســک به خاطر ســن و سالش )33( تبدیل شــد. او بعد از آنکه قحطی گلش تمام شــد و هر دو گل یووه را به ساسولو زد، اعتراف کرد: «بعــد از جدایی از رئال مادرید و همه مسائلی که پیش آمد، کمی عصبی بودم.» ایــن دو گل کمی بار را از دوشش برداشت اما تنها سه روز بعد همه چیز به فراموشــی سپرده شــد به خاطر کارت قرمزی که مقابل والنســیا گرفت. سرها و دمها. یک شــروع سیاه یا سفید دیگر.

رونالدو بــرای یازدهمین بار در طول حرفــهاش کارت قرمــز دیــد. در بازی 451ام اروپایــی و در نخســتین بــازی برای یوونتــوس، بهترین گلزن تاریخ این رقابتهــا 120( گل) و بهتریــن گلــزن شــش فصل اخیر لیــگ قهرمانان که در سه سال گذشته بهعنوان قهرمانی دست یافته، تنها 29 دقیقه در زمین اســتادیوم مســتایا دوام آورد. موهای جیسون موریو را کشید، اخراج شد و با چشمانی اشکبار زمین را ترک کرد. کریستیانو شاید بازی در اولدترافور­د را از دســت بدهد اگر یوفا تصمیم بگیرد دو جلســه محرومش کند. ماسیمیلیان­و آلگری مربی یوونتوس گفت: «شما باید آرام باشــید. او خیلی ناراحت است به خاطر کارت قرمز. این موقعیتها کام آدم را تلخ میکند اما شما باید بدانید چطور واکنش نشــان بدهید.» آخرین بار که رونالدو اخراج شد در ابتدای فصل قبل با رئال مادرید بود؛ تاریخ خودش را تکرار میکند.

در نخســتین بــازی فصــل قبل در سوپرجام اســپانیا، رونالدو در دقیقه 58 بازی با بارســلونا به زمین نوکمپ آمد و گل زد تــا تیمش 2 بر یــک جلو بیفتد. پیراهنــش را در آورد و یــک کارت زرد گرفت. بعد به خاطر اینکه داور تشخیص داد در صحنــه درگیــری بــا ســاموئل اومتیتی دایو کــرده، کارت دوم را مقابل چشــمان خود دید. واکنــش بعدیاش اوضــاع را خراب کرد و هل دادن ریکاردو دی بورگــوس، داور بازی، چهار جلســه محرومیت را به ارمغــان آورد. رونالدو تا بازی هشتم فصل مقابل ختافه گلی نزد و در نیم فصل اول تنها چهار گل زد. بدون در نظرگرفتــن بازیهایی که محروم بود، چهار مســابقه و 28 ضربه الزم بود تا به گل برسد. در یوونتوس هم همینقدر طول کشید تا گل بزند.

لیــگ قهرمانان اما داســتانش فرق میکرد. در هر شش بازی مرحله گروهی گل زد -که یک رکورد بود- و در مجموع قبل از شــروع مرحله حذفی 9 بار دروازه رقبا را بــاز کرد. اینکه ابتــدای فصل در لیگ موفق به گلزنی نمیشد در نهایت به نفعش تمام شــد. زینالدین زیدان درباره قحطی گل او گفــت: «همه میدانیم که او میخواهــد گل بزند، ما اطمینان داریم کــه او میتواند تفاوت را رقم بزند. چنین اتفاقــی در لیــگ نیفتاده امــا او بازیکن مفیــدی اســت و نوبت گلزنــیاش هم میرسد.»

مربی فرانســوی برای پنج مسابقه او را کنار گذاشــت و در شش بازی بهعنوان یار تعویضی از رونالدو استفاده کرد ضمن اینکــه او در جام حذفی بازی نکرد. طرح موفقی بود: کریســتیان­و در 44 بازی 44 گل زد و کلیــد موفقیــت اروپایــی رئال مادریــد بود. بهترین بازیهایش را هم در یکهشتمنهای­ی و یکچهارمنها­یی مقابل پاریسنژرمن و یوونتوس انجام داد.

حاال در تورین، آلگری مجبور اســت با اســتراتژی زیزو منطبق شود. او گفت: «کریستیانو باید انرژیاش را بازیابد و کار را از نیمکت شروع کند مثل سال قبل در مادرید. حاال بازی میکند بعد باید ببینیم که در لحظه چــه تصمیمی میگیریم.» رونالــدو در تعطیــالت بازیهای ملی در تورین ماند تا شادابیاش حفظ شود. مربی ایتالیایی برنامه مسابقه و تمرینی طراحی کرد که بر اســاس آن مدافعان کناری با سانترهای خود بیشترین موقعیت گلزنی را بــرای او فراهم آورنــد. همه چیز مهیا اســت تا رونالدو پایان خوبــی برای این فصل رقــم بزند مثل ســالهای 2017 و .2018 دو ســال قبل، در هشــت بازی اولــش تنها دو گل زد و ســال قبل یکی. همین حاال در ســری توانسته دو گل به ثمر برساند.

در طول ایــن ســالها، رونالدو یاد گرفته خود را برای بازیهای بزرگ حفظ کند. «بانــوی پیر» او را خرید تا تفاوت را در باالترین سطح رقم بزند و به این تیم در بــردن جامهای بزرگ مثل لیگ قهرمانان کمک کند. آنها باید پاهای او را شــاداب نگه دارند تا در کورس پایان فصل برایشان ثمربخش باشد. کریســتیان­و یک بار دیگر شــروع سختی داشــته، او در گل زدن به تقال افتــاده اما وقتی ریتم خودش را پیدا کند، هیچ توقفی برایش در کار نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran