Iran Varzeshi

چرا شفر هنوز تركیب مورد نظرش را نشناخته؟

- ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

نه اینکه بحث برد و باخت باشد و حاال که استقالل از رقابتهای آسیایی حذف شده، بخواهیم او را مورد انتقاد قرار دهیم. اصال موضوع فقط مربوط به بازیهای آسیایی نمیشود. به جز دو بازی رفت و برگشت مقابل السد که تعویضهای شفر حسابی مورد نقد بوده، او در بازیهای لیگ داخلی هم با تعویضهایش کارشناسان فوتبال را گاهی حتی شگفتزده کرده است. همه اینها نشان میدهد که او بعد از گذشت 7 هفته از رقابتهای لیگ، هنوز به شناخت درستی از تیم و بازیکنان نرسیده است. شناخت درست نداشتن از تیم هم مصادف میشود با نداشتن ترکیب واحد، تغییرهای پیاپی و تعویضهای پرحرف و حدیث؛ مشابه اتفاقی که در دوره منصوریان رخ داد. هر چقدر هم که بگوییم شفر، سرمربی تیم است و بهتر از هرکسی میداند، باز هم در آستانه دربی، چیزی از نگرانی هواداران کم نمیکند.

توان فنی و تجربه کافی، گرچه دو آیتم مهم در ارزیابی یک ســرمربی اســت اما در کنار اینها نمیتوان منکر شد که مدت زمان الزم برای رســیدن به یــک ترکیب واحد و استفاده بهینه از داشتهها، تأثیر بسزایی در نتیجه گیری تیم دارد.

این درســت همان موردی اســت که هرچه بیشــتر پیش میرویم، در اســتقالل کمتر میبینیم.

اســتقالل حاال به طور جــدی دارد از این جهت ضربه میخورد. شــفر نتوانســته بازیکنــان مورد نیــازش را برای ســاختن ترکیبی که مدنظر دارد، پیدا کند. نتوانسته بازیکنان جایگزین مناســبی بــرای مواقع تعویض آنها در نظــر بگیرد و در بازیهایی که پشت سر گذاشته، از همین موارد آسیب جدی دیده است.

با همه اینها پاسخ دادن به این سوال که چرا شفر هنوز نتوانسته به ترکیب مشخصی برای تیمش دســت پیدا کند، کار ســختی نیســت. عملکرد ضعیف باشگاه استقالل در نقل و انتقاالت تابستانی، در تمام این مدت بر هیچکس پوشــیده نبوده و همه میدانند که دســتهای خالــی ســرمربی، کار او را برای تعویضهای درســت و حسابی سخت میکنــد. از طرفی وقتــی بازیکنان تیم، در ترکیبهای مدنظر ســرمربی نمینشینند، چه کاری از دســت او برمــی آید جز اینکه مدام ترکیب را تغییر دهد و به امید رسیدن به ترکیب مدنظرش، گزینههای مختلفی را امتحان کند.

حتی با اینکه شــاید همه پاســخ این ســوال را بدانند اما باز هم نگرانی هوادارانی که بعد از حذف از آســیا، در آســتانه بازی حســاس دربی قرار دارند، قابل درک است. آنچه قابل درک نیست اینکه اعضای هیأت مدیره هم همسو با هواداران و شاید برای به دســت آوردن دل آنها، در جبهه مقابل شفر ایستادهاند و ترکیبهای او را مورد نقد قرار دادهاند! واقعا جای هیأت مدیره اینجاست؟ مقابل سرمربی تیم و کنار هواداران؟ آن هم پیش از بازی حســاس دربی که اســتقالل بیشتر از هر چیز به همدلساختن هوادارانش با تیم و سرمربی نیاز دارد!

اعضای هیأت مدیره باشگاه از تعویضهای ســرمربی و ترکیبهایی که برای مســابقات میچیند، انتقاد و اعالم ناراحتی کردهاند که چرا شــفر هنوز نتوانسته به ترکیب مشخصی برای تیم برســد. سوال اما اینجاست که وقتی شــفر، تأکید داشت باشگاه علی قربانی و تیام را حفــظ کند و مدیرعامل و معاونش بیتوجه به خواسته او، زمینه را برای جداییشان مهیا کردنــد، چرا هیأت مدیره ابراز ناراحتی نکرد؟ استقالل بازیکن کم ندارد اما آیا همه این نقل و انتقاالت مطابق نظر شفر بود؟

معموال وقتــی نقد یا اعتراضــی به بدنه باشگاه از ســوی هیأت مدیره مطرح میشود، کمترین انتظار این اســت که پیش از مطرح کردن ایــن نقد، جوانب مختلفــی را در نظر گرفته باشند و بهعنوان کادر مدیریتی باشگاه کــه در جریان امــور قرار دارنــد، همه آنچه مــردم عادی و هــواداران نمیدانند را هم در تصمیمگیریه­ــا و اظهارنظرها­یشــان لحاظ کنند.

در اینکه به عملکرد شــفر نقد وارد است، شــکی نیســت اما همه میدانند که نیمی از نقدهایی که به شــفر وارد میشــود به دلیل عملکــرد ضعیف کادر مدیریتی قبل اســت و آنچه امروز در تیم اســتقالل میبینیم، برآیند عملکرد آنهاست.

آیــا بهترین راهکار مدیریتــی که بعد از حذف تیم از آسیا به ذهن اعضای هیأت مدیره رسیده است، حمله به شفر بوده؟ آیا در چنین شــرایطی که تیم و هواداران به تقویت روحیه نیاز دارند، این راهکار، کارگشا خواهد بود؟

اســتقالل در حال حاضر در آستانه بازی حســاس مقابل نساجی قائمشــهر قرار دارد. مسابقهای که در آن شفر میتواند با همه کم و کاســتیها، ترکیب مورد نظرش برای دربی را بچیند و با یک بــازی خوب و نتیجه بهتر، هواداران را از نگرانی درآورد.

در غیر این صورت، در شرایطی که باشگاه همچنان در تالش است که ناراحتی هواداران را بابــت بازنده اعالم شــدن در ســوپرجام با شــکایت به دادگاه حکمیت ورزش کم کند، دربی به راســتی میتواند به چالشی اساسی برای استقاللیها تبدیل شود.

شفر به خاطر آمادهسازی بازیکنانش برای بازیهای آســیایی، اعالم کرد که تیم را برای بازی ســوپرجام از ترکیه به تهران نمیآورد و همین موضوع زمینهســاز اعــالم رأی کمیته انضباطــی، مبنی بــر بازنده اعالم شــدن در سوپرجام شد.

حاال شفر لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده، یک باخت ســوپرجام را به نام استقالل ثبــت کرده و تیمــی خســته و بیروحیه را برای دربی آماده میکند که قرار اســت برای نخســتین بار اســتقاللی­ها در آن 90 درصد سکوها را پر کنند.

ختم کالم اینکه اســتقالل نــه از درون باشــگاه و از ســوی هیأت مدیــره، دلگرمی مورد نیازش را دارد و نه از بیرون باشــگاه و از ســوی هوادارانی که هنوز بابت حذف از آسیا، دلخورند. شــفر زمان زیادی ندارد برای پیدا کردن ترکیبی که بتواند او را از این بحران رها کند و شاید آنچه این روزها از باشگاه استقالل به گوش میرســد، همان شــمارش معکوس برای اخراج سرمربی آلمانی باشد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran