Iran Varzeshi

عاقبت‌بازیک ‌نساالر ‌ی استعفای‌تحمیلی‌توشاک

-

باشگاه تراکتورساز­ی تبریز بعد از اینکه جان توشاک، ایران را ترک کرد بیانیهای صادر کرد تا علت این جدایی را توضیح دهد. نکته جالب این است که در این بیانیه آمده، توشاک به خاطر همکاری نکردن فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تصمیم به جدایی از تراکتورساز­ی گرفت، در حالی که همه میدانند مشکل چیز دیگری بود و البته توشاک اخراج نشد. به نظر میرسد باشگاه تراکتورساز­ی تبریز با این بیانیه، قصد داشت نگرانی هواداران تیم که خیلیها حاال آن را شبیه به استیلآذین چند فصل قبل میدانند، برطرف کند اما شاید بهتر بود راه دیگری برای آن انتخاب میکرد.

ماجرای رفتن جان توشــاک دیگر بر کسی پوشــیده نیســت. همه میدانند در تراکتورســ­ازی تبریز چــه اتفاقاتی افتاد و چه کسانی خواســتار رفتن توشاک شدند. توشــاک نتایج نســبتا خوبی گرفته بود و امید زیادی به بهتر شــدن تیمش داشــت اما یکســری اختــاف ســلیقه و البته کم بازی دادن به بازیکنان شــاخص باعث شد او دیگر شانســی برای ماندن نداشته باشد. همــه ایــن اتفاقات هم از شکســت مقابل استقال شــروع شد. وقتی توشاک از بازی دادن به ملیپوشــان پشــیمان شده بود و نمیخواســت دیگر از آنها اســتفاده کند. توشاک در آن مقطع فکر میکرد بازیکنان ملیپوش بــا تیم هماهنگ نیســتند و به آمادگی بیشــتری نیاز دارنــد اما ظاهرا به دالیلی مجبور شــد در بازیهای بعدی هم به آنها بــازی دهد. همین کم بازی دادن و البته تعویض جنجالی اشکان دژاگه در بازی حذفی مقابــل صنعتنفت آبادان هم باعث شــد اتفاقات تلخی رقم بخورد. دیگر کاما مشــخص بود توشــاک رفتنی است. نه به خواسته خودش، بلکه به خواسته کسانی که نباید در یک باشگاه تصمیمگیرند­ه باشند.

توشــاک در نخســتین تمرین بعد از بازی حذفی مقابل صنعتنفت آبادان غایب بود که این مساله نشان میداد او در آستانه اخراج قرار گرفته اما باشــگاه این مساله را اعام نمیکرد. بعد از آن هم جلســه هیات مدیره باشــگاه بــا حضور توشــاک برگزار شــد و تصمیم نهایی در مورد جدایی این سرمربی گرفته شد اما باز هم باشگاه سعی کرد سکوت کند، مثل بازیکنان تیم. با این تفاوت که باشگاه مجبور به تهدید نشده بود اما بازیکنان مجبــور بودند و به آنها اخطار داده شــد در صورتــی کــه مصاحبه کنند جریمه خواهند شد.

با این اتفاق، مســووالن باشــگاه فکر میکردند خبــری از تیم بیرون نمیرود اما شــرایط اینطور نبود. به هر حال توشــاک شبانه راهی ترکیه شد تا از آنجا به کشورش برگردد. او بــدون اینکه حرفی بزند و دلیل ایــن جدایی را بگوید، ایــران را ترک کرد. این اتفاق باعث شــد هواداران نگران شوند. چراکه با این اتفاقات، خیلیها تراکتورساز­ی را به اســتیل آذین چند ســال قبل تشبیه میکردنــد. به تیمــی که میخواســت با ستارههایش قهرمانی را به دست بیاورد اما ســقوط کرد. این نگرانیها آنقدر زیاد بود که باشــگاه مجبور شد واکنش نشان دهد. واکنشی عجیب آن هم در قالب یک بیانیه.

نکته جالب این اســت که دلیل رفتن توشاک، اســتعفا نامیده شد، نه اخراج. در حالی که همه خبر داشــتند که توشاک به دلیل اینکه به یکسری بازیکن مطرح کمتر بــازی میداد مورد انتقاد قرار گرفت و بعد هم اخراج شــد. در مورد اخراج هم حتی گفته میشود با توجه به یکسری بندهایی که در قراردادش آمده، هزینه زیادی روی دست باشگاه نخواهد گذاشت. هر چند که به نظر میرســد این مساله هم برای مالک متمول باشگاه تراکتورساز­ی تبریز اهمیت چندانی نداشــت. مشــخص بود توشاک اخراج شــده اما در بیانیه باشگاه آمده که این ســرمربی ولزی خودش کنار کشــید. دلیل این کنار کشــیدن هم خیلی جالب اســت: «از آنجایی که هدف آقای توشاک و قول و قرار وی در حوزه قهرمانی تعریف شده بود، عدم همکاری فدراسیون فوتبال و ســازمان لیگ فوتبال با این باشــگاه که 3 بازیکــن خود را زودتــر از موعد قانونی در اختیــار تیم ملی قــرار داده بود و تنها 48 ســاعت قبل از بازی آنها را در اختیار گرفته و همچنین با درخواســت یک روز تأخیر بازی تراکتورســ­ازی با صنعتنفت موافقت نشد، لذا آقای توشاک این رفتارها را مانعی برای رسیدن به اهداف تعیینشده دانســت و ادامه فعالیت با چنین وضعیتی را به صاح خود ندیــد. با این وصف پس از بحــث و گفتوگوهای مفصل در فضای کاما دوســتانه و صمیمی در نهایت فصل جدایی فرا رسید.»

با توجه به اینکه توشاک، یک سرمربی کاما حرفهای اســت، بعید به نظر میرسد که بــه خاطر همکاری نکردن فدراســیون فوتبال و ســازمان لیگ بــرای تعویق بازی تیمش، دســت به چنین کاری زده باشــد. ضمــن اینکه اگر بــا این شــرایط مربیان بخواهند اســتعفا بدهند، احتماال هر هفته باید شاهد استعفا باشیم چراکه از این دست اتفاقات در فوتبال ایران زیاد میافتد و بارها پیــش آمده که یکســری بازی بــه تعویق افتادند اما در همان شــرایط، بازی دیگری هــم درخواســت تعویقش به فدراســیون رســیده بود که به تعویق نیفتاد. استعفای تحمیلی توشاک را شاید الزم است عاقبت بازیکنساال­ری بدانیم.

جــان توشــاک، بــه هــر دلیلــی از تراکتورســ­ازی جدا شد تا حاال قرمزپوشان تبریــزی به دنبــال گزینه جدیــدی برای جایگزینــی این ســرمربی ولزی باشــند. در ایــن مــورد خبرهای زیــادی به گوش میرســد که باید دید در نهایت چه کسی هدایت این تیم پرطرفــدار و محبوب را به عهده میگیرد. روبرتــو کارلوس حاال یکی از گزینههای تراکتورســ­ازی اســت اما در تراکتورســ­ازی معلوم نیست چه تصمیمی خواهند گرفت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran