Iran Varzeshi

از مادر تا کاپلو، از رم تا قهرمانی

-

فرانچســکو توتی یکی از اسطورههای بزرگ فوتبال ایتالیاست. اسطورهای که در تمام مدت 20 سال فوتبالش هرگز پیراهن گرگها را از تن خارج نکرد و به همه پیشنهادهای اغواکننده نه گفت تا به جالوروسی وفادار بماند و تعصب به پیراهن را معنا کند و از این منظر صاحب جایگاهی واال و دست نیافتنی در فوتبال جهان است. توتی پس از بازنشســته شدن در پایان فصل ،2016-17 بهعنوان دستیار مونچی مدیر ورزشی باشــگاه رم مشغول فعالیت شد اما بعد از آویختن کفشها کمتر حوالی فوتبال آفتابی شــده اما در یک مصاحبه مفصل با نشریه رپوبلیکای ایتالیا درباره اتفاقات و ابهامات دوران بازیگریاش صحبت کرده است.

من و مادرم

توتــی حضورش در رم را مدیون مادرش میدانــد و میگوید: «میالن وقتی 12 ســاله بودم مرا میخواســت اما آن موقع خانواده من پاسخ منفی داد بخصوص مادرم. او جزو مادران ســنتی نســل قدیم است؛ حرف، حرف او است و هر چه او میگوید باید همان شــود. پدرم تا دیر وقت کار میکرد و به همین دلیل همیشه این مادرم بود که هوای مرا داشــت. او به هیچ شخص دیگری اجازه نمیداد که در کار من دخالت کند.»

من و قهرمانی رم

توتــی تمــام دوران بازیگریاش را در این تیم ســپری کرد اما بــا آن تنها یک اســکودتو در سال 2001 برد و از همین رو برخیها شایعه کردهاند که او دوست ندارد که رم بعد از او قهرمان شــود. منشــا این شــایعه واکنش او بعد از گل رم در کامبک تاریخی برابر بارســا در فصل گذشــته لیگ قهرمانان است. توتی در واکنش به این اتهام گفت: «من نمیخواســت­م رم قهرمان شود؟ این چرند است. اگر رم قهرمان نشــد به خاطر محدودیتهای بودجهاش بود نه من. من همیشه میخواستم قهرمان شود. میگویند اوقات من از پیروزی رم مقابل بارسلونا (یک چهارم نهایی فصل گذشــته لیگ قهرمانان) تلخ شد، چون در زمین بازی نبودم! همیشــه یک عده هستند که از شــما انتقاداتی کنند، حاال چه خوب بازی کنید چه بد. من خودم میدانم که چه احساســی داشتم و هیچ چیزی هم برای اثبات ندارم. بعد از گل اولمان خوشــحالی نکردم و دلیلش این بود که ما هنوز از بابت پیروزیمان مطمئن نشده بودیم. من بعد از گل دوم از جایم بلند شدم، همینطور پس از گل سوم. من پسرم کریستین را در آغوش گرفتم. آنها که چنین انتقاداتی از من میکنند، واکنشهای بعدی مرا ندیدند.»

من و کاپلو

تنها ســرمربی که توتی با او توانست قهرمان سری A شود فابیو کاپلو بود؛ کسی که بعضی ویژگیهای اخالقیاش به مذاق ســتاره شــماره 10 ســابق رم خوش نمیآید. توتی درباره او هم اظهار داشــت: «وقتی شما مخاطب حرفهای کاپلو باشید، همیشه در اشتباه هستید. او همه چیز را میداند اما همیشه همه چیز باید همان چیزی باشــد که او میگوید. اگر یک کبوتر رد شود و کاپلو بگوید که مرغ دریایی است، کاپلو به شما ثابت خواهد کرد که آن یک مرغ دریایی است. او آدم یک دنده و ایدهآلگرای­ی است. حتی میتوانم بگویم یک دیوانه.»

من و ستارهها

توتی اعتراف کرد که برای خرید برخی ســتارههای بزرگ دنیای فوتبال تالشش را کــرده اما به دلیل یکســری محدودیتها نتوانســته به هدفش برســد. او در این باره گفت: «من همیشــه به شــما گفتهام که برای قهرمان شــدن باید در تیمتان بازیکنانی قهرمان هم داشــته باشید. من تالش کردم و امیدوار بودم که ابراهیمووی­چ و رونالدو نازاریو و دیگر بازیکنان برتر دنیا به ما ملحق شــوند اما نه فقــط بهترینهای خط حمله بلکه بهترینهای خــط دفاع و میانی.» وی افزود: «متأســفانه ما هم یکسری محدودیتها داریم و قدرت مالی الزم برای خرید این قهرمانــان را نداریم. واقعا میگویم که من برای جذب بازیکنانی تالش کردم که شما حتی فکرش را هم نمیکنید.»

من و بالوتلی

کاپیتان سابق رم هرگز بازیکن خشنی نبود اما در دوران بازیگریاش یک خطای فوقالعاده وحشتناک روی بالوتلی مرتکب شد که هرگز فراموش نمیشود. توتی اعتراف کرد لگدی که ماه مه سال 2010 در جریان باخت یک بر صفر تیم فوتبال رم مقابل اینتر به ماریو بالوتلی زد و به خاطر آن اخراج شــد را در جواب توهین او انجام داده بود: «ضربهام به بالوتلی؟ او چند ســال بود که با رفتار و کارهایش همــه را عصبانی میکرد. به مــن و هواداران رم هم توهین کرد. عصبانیت من از کارهای او روی هم جمع شد و در آن بازی ناگهان منفجر شد. من روی او خطای وحشــتناکی کردم و هدفم هم فقط آسیب زدن به او بود اما پس از آن در کمال تعجب بازیکنان اینتر در دفاع از بالوتلی به من پرخاش نکردند. وقتی داشــتم از زمین بازی خارج میشــدم، مایکون (مدافع سابق اینتر) حتی به من گفت «بزن قــدش!». به نظرم بالوتلی به خاطر رفتار و کارهایش حتی در نزد بازیکنان اینتر هم حامی نداشت و آنها را رنجانده بود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran