Iran Varzeshi

لغو دربی با کدام منطق؟

- ‪Hamidreza Arab‬

بعد از صعود پرســپولیس به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آســیا، برخی عوامل این باشگاه در خفا تالشهای بســیاری برای لغو بازی پنجشــنبه هفته جاری مقابل اســتقالل دارند و میکوشــند دربی را به زمان دیگری موکــول کنند. این تالشها ناشــی از مصدومیتهای احتمالی و یا خســتگیهای ناشــی از حضور در بازیهای ســنگین آن هم در آستانه رقابت آسیایی با السد قطر است.

پرســپولیس طبق برنامه یکم مهرماه در هفته هفتم رقابتهــای لیگ برتر میزبان تیم سپیدرود رشت اســت. دربی پایتخت هم بر اساس برنامهای که سازمان لیگ ارائه داده پنجم مهرماه برگزار میشــود. این برنامهریزی درست بر اساس منطق و عرف انجام شده و سازمان لیگ میان بازی پرسپولیس مقابل سپیدرود و بعد از آن بازی با استقالل چهار روز فاصله ایجاد کرده است. البته استدالل پرسپولیسیه­ا در ارائه پیشنهاد لغو این بازی یا به نوعی تحت فشار قرار دادن سازمان لیگ، دیداری است که دهم همین ماه با السد برگزار میکنند و آنها به بهانه اینکه بازی دشوار در لیگ قهرمانان آسیا را پیش رو دارند زمزمه لغو بازی با استقالل را مطرح کردهاند تا به نوعی از گزند برگزاری بازیهای فشــرده مصون بمانند و بتوانند به نتایج دلخواه در این رقابتها دست یابند.

این درخواستها به دلیل در پیش بودن بازی آسیایی اما باز هم عاری از منطق و استدالل فوتبالی اســت و پرسپولیســ­یها باید طبق برنامهای که پیش رویشــان قرار داده شده در بازیهای آتی حاضر شــوند و هیچ دلیل روشــنی برای عقب انداختــن بازیهای پیش روی سرخها در لیگ و تعویق دربی وجود ندارد.

سازمان لیگ پیش از این باشــگاه استقالل را به دلیل بیتوجهی به برنامهریزی و امتناع از حضور در سوپر جام بازنده اعالم کرد و تالشهای مسووالن این باشگاه در تغییر رای اعمال شــده نیز هیچ اثری نداشت. تصمیمی که ســازمان لیگ در مواجهه با رفتار باشگاه استقالل اتخاذ کرد کامال قانونی بود و با حمایت کارشناســا­ن هم مواجه شــد و حاال نیز انتظار میرود سازمان لیگ تحتالشعاع درخواستهای احساسی باشگاه پرسپولیس قرار نگیرد و تصمیمی اتخاذ کند که در آن رگههایی از جانبداری از باشگاه پرسپولیس دیده نشود.

بعد از بازنده اعالم شدن استقالل در سوپر جام این حس میان هواداران و حتی مسووالن باشــگاه استقالل به وجود آمده که احیانا ســازمان لیگ به سمت باشگاه پرسپولیس گرایش دارد هــر چند که تجربه ثابت کرده چنین گرایشهایی در فوتبال ایران وجود ندارد و اساســا عرصه برای چنین رفتارهایی باز نیست اما چنانچه در زمان برگزاری دیدار سرخابیها تغییری ایجاد شود، بدون شــک چنین تصویری در ذهن تقویت میشــود که احیانا سازمان لیگ به سمت باشگاه پرسپولیس گرایش دارد.

تردیدی نیســت اگر میان بازیهای آتی پرســپولیس کمتر از چهــار روز فاصله وجود داشــت، سازمان لیگ باید برای راحتی و آســودگی نماینده فوتبال ایران در رقابتهای لیگ قهرمانان آســیا اقدامی انجام میداد وحتی لغو دربی هم با اعتراض جبهه استقاللیها مواجه نمیشد اما به جهت آنکه اساسا فاصله مناسبی میان بازیهای آتی پرسپولیس در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد و پرسپولیس حداقل چهار و حداکثر پنج روز یک بار مقابل رقبایش قرار میگیرد، لغو بازیها با هیچ منطقی جور نیســت و ســازمان لیگ هم نباید تن به چنین تغییری دهد و تمام بازیها باید طبق برنامه برگزار شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran