Iran Varzeshi

برانکو:‌فریب‌جایگاه‌سپیدرود‌را‌نمی‌خوریم

-

پیش از شــنیدن پرسشهای خبرنگاران، برانکو ایوانکوویچ صحبتهایش در نشســت خبری پیش از بازی با سپیدرود را با یادآوری صعود دوباره پرسپولیس به نیمهنهایی آغاز کرد: «یک بار دیگر برد مقابل الدحیل را به شــاگردانم و هواداران تبریک میگویم. ما تنها تیمی در آســیا هســتیم که دو ســال پیاپی به مرحله نیمهنهایی لیگ قهرمانان صعود کردیم. در این مرحله با الســد بازی داریم که در مرحله گروهی همگروهمان بود و صعود هر دو تیم نشــان میدهد که در چه گروه ســختی قرار داشتیم. انتظارم این است که بازیکنانم در ســایه همین پیروزی انگیزه خود را حفظ و با تمام توانشان مقابل سپیدرود بازی کنند. این را میدانید که ما همیشــه نهایت احترام را برای حریفانمان قایل هســتیم و مطمئن باشــید در این بازی هم فریب جایگاه سپیدرود را نخواهیم خورد.»

به نظر نمیرســد مقابل سپیدرود کار سختی داشته باشید، اینطور نیست؟

همه ما میدانیم که ســپیدرود شــروع نــه چندان جالبــی در لیگ داشــت اما با علی کریمی راه خودش را کمکم پیدا میکند. حضور کریمی باعث شــده این تیم رونــد خوبی را در پیش بگیرد و اوضاع خود را کنترل کند. انتظار حریف بهتری را نســبت به شرایط گذشته این تیم داریم. شاید حریف دالیلی برای خوشبینی از بازی یکشــنبه داشته باشد و مثال فکر کند ما هنوز در فکر پیروزی برابر الدحیل هســتیم اما اینطور نیســت. این بازی هم به اندازه بازی با الدحیل برای مــا اهمیت دارد و هرگز حریف را دستکم نمیگیریم. یعنی با ترکیب اصلی بازی میکنید؟

خودتان خواهید دید که ما با چه ترکیبی بــه میدان میآییم. همه بازیکنانی که در تیم ما حضور دارند، بازیکنان مهمی برای پرســپولیس هســتند و وظیفــه دارند طــوری تمرین کنند که اگر حتی یک دقیقه فرصت بازی داشــتند، بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

با توجه بــه کمبود بازیکــن، به نظر میرســد که با تغییر سیســتم به دنبال جبران محدودیت در پرسپولیس هستید.

بازیکنان ما آمادگی بازی در هر شرایطی را دارنــد چون از بــازی کردن لــذت میبرند. هر مســابقه شــرایط خاص خودش را دارد و ما هم فلســفه و دیدگاه خــاص خودمان را داریم. دیدگاهــی که باعث شــده در چهارمین ســال متوالی خود را در بهترین شــرایط نشان دهیم. نمیتوانیــ­م پیشبینی کنیم که در هر بازی چه شــرایطی پیش میآید. این بازیکنان هســتند که باید طوری آماده شــوند کــه در طول بازی خواســتهها­ی کادر فنی را اجــرا کنند و بعضی وقتها به شکل عالی و همانند دیدار با الدحیل این کار را انجام میدهنــد. برخی مواقع هم به شکل ضعیفتری این کار را انجام میدهند. مهم این اســت که آنها هیچوقت ناامید نشــوند و در سختترین شرایط هم برای تغییر نتیجه تالش کنند.

اما کارتهایی کــه میگیرند، ممکن است تیم را به دردسر بیندازد.

بازیکنــان ما در بازیها با انگیزه بســیار زیــادی ظاهــر میشــوند و با توجه بــه اینکه خودمان اصرار داریم هجومی بازی کنیم، کارت زرد گرفتن هم بخشــی از بازی است. من قصد اعتراض به داور را ندارم و هیچوقت به بازیکنانم نمیگویم در زمین کاری کنند که کارت بگیرند ولی شــرایط و اســترس بازی باعث میشود آنها کارت زرد بگیرند.

نگران نیستید که سپیدرود هم مثل بقیه حریفان پرسپولیس تدافعی بازی کند؟

طبیعــی اســت همه تیمهایی کــه مقابل پرسپولیس قرار میگیرند به دنبال نباختن باشند اما من میدانم که فلســفه علــی کریمی اینطور نیســت. او ســعی میکند فلســفه و روش بازی تیمش را نســبت به قبل عــوض کند، اگرچه این اتفاق به ســرعت رخ نمیدهد و نیاز به زمان دارد. کریمــی را از زمانی که بازیکن بود، میشناســم. همچنین فصــل پیش که بهعنوان مربی کارش را شــروع کرد. او خودش یک بازیکن رو به جلو بود و تیمــش هم تهاجمی بازی میکند اما واکنش ما هم مشخص اســت. تهاجمی بازی میکنیم چون برد میخواهیم.

در این دو هفته پرســپولیس بازیهای سخت و فشــردهای دارد، برای آماده نگه داشتن تیم چه برنامهای دارید؟

قطعا این برنامهریزی برایمان مشکلســاز است اما ما آمادهایم و این آمادگی را در بازیهای قبل نشــان دادهایم. ما در فــاز اول باید ریکاوری خوبی داشــته باشــیم، چرا که بازیها با حداکثر ســرعت برگزار میشــود و هر یک از آنها برای ما ارزش یکســان دارد. در حال حاضــر هم بازی با سپیدرود به اندازه استقالل برای ما مهم است.

با توجه به اینکه سیدجالل آمادهترین بازیکن پرسپولیس است، شما با خداحافظی او از بازیهای ملی موافقید؟

سید پارسال بهعنوان بهترین بازیکن لیگ ایران انتخاب شــد. حاال به اینکه این انتخاب را به رسمیت بشناسیم یا نه کاری ندارم اما از نظر من هم او بهترین بود و قطعا نظر شما هم همین است. سیدجالل امسال هم بسیار درخشان و عالی ظاهر شــده و حتی یک جلسه از تمرینات ما را از دست نداده اســت که همین کمک کرده تا او عملکردی عالی داشته باشــد. او رکورددار قهرمانی در لیگ ایران اســت و 115 بازی ملــی دارد. جالب اینکه 100 بازی از این 115 بازی ملی مربوط به زمانی اســت کــه او در لیگ ایران بــازی میکرد. بحث خداحافظی سیدجالل از بازیهای ملی بستگی به سرمربی آینده تیمملی دارد اما موضوع مهمتر این است که آیا فدراسیون برنامهای برای خداحافظی سیدجالل از تیمملی دارد یا نه.

در صحبتهایتان به سابقه سیدجالل در لیگ ایران اشاره کردید. پس شما موافق مربیانی که میگویند لیــگ ایران کیفیت ندارد و بازیکنان را تشــویق به لژیونر شدن میکنند، نیستید.

معلوم اســت کــه موافق نیســتم. در تمام بازیهای ایران در جام جهانی، بهترینهای تیمملی بازیکنان لیگ برتری بودنــد. قطعا لیگ برتر ایران از لیــگ قطر، امارات و حتــی از بهترین لیگهای آسیا هم بهتر است. همه ما تالش میکنیم کیفیت لیگمان را باال ببریم و این کار سادهای نیست.

علی کریمی سعی میکند فلسفه و روش بازی تیمش را نسبت به قبل عوض کند، اگرچه این اتفاق به سرعت رخ نمیدهد و نیاز به زمان دارد. کریمی را از زمانی که بازیکن بود، میشناسم. همچنین فصل پیش که بهعنوان مربی کارش را شروع کرد. او خودش یک بازیکن رو به جلو بود و تیمش هم تهاجمی بازی میکند اما واکنش ما هم مشخص است. تهاجمی بازی میکنیم چون برد میخواهیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran