Iran Varzeshi

لذت ببر و به مدال هم فکر نکن

-

ایــران ورزشــی- روزی کــه کمیته بینالمللی المپیک از المپیک بزرگســاال­ن ناامید شد، رو آورد به برپایی المپیکی برای نوجوانان. اربابان حلقه المپیک چاره کار را در این دیدند که برای رهایی از المپیکی پر از حقه، باید از بچهها شروع کنند. از دنیایی که صاحبانش هنوز از ورزش لذت میبرند و برای برد هر کاری نمیکنند. این شد که دو دوره المپیک نوجوانان ســپری شده و تا چند روز دیگر، مشــعل سومین دوره در بوینس آیرس روشن میشود. جایی که 49 ورزشکار ایران در کنار نمایندگانی از 205 کشــور دیگر، دور هم جمع میشوند تا از کنار هم بودن لذت ببرند.

لــذت از کنار هم بودن و دیدن دنیای تازه در کنار آموزش، مهمترین اهدافی است که باید در المپیک نوجوانان دنبالش بود اما خیلیها بیتوجه به این موضوع میپرسند، ورزش ایران چقدر شــانس مــدال دارد؟ سرمربی تیم کشتی آزاد گالیه میکند که حضور طوالنی مــدت در آرژانتین ممکن است روی عملکرد شاگردانش تاثیر بگذارد و خبرنگاری هم از سرپرست درباره پاداش قهرمانی میپرســد. همه اینها یعنی اینکه ما و اهــداف المپیک نوجوانان هنوز فاصله زیادی با هم داریم و هیچ بعید نیســت که بچههای اعزامی هم ندانند دقیقا برای چه به این رویداد میروند. این سوالها و برخی گالیهها نشــان میدهد خیلیها نمیدانند پشــت حضور در المپیــک نوجوانان چه فلســفهای نهفته است و اصال کاروان ایران برای چه باید در این رویداد شــرکت کند در حالیکــه نقطه هدف کمیته بینالمللی المپیک همین بچههاییاند که به احتمال زیاد با ناآگاهی راهی آرژانتین میشوند.

IOC حضــور دو هفتــهای در محل برگــزاری المپیک نوجوانان را الزامی کرده تا ورزشــکارا­ن نوجوان بتواننــد با مفاهیم تازهای آشنا شــوند. احترام گذاشتن را یاد بگیرند. بدانند بــا روی آوردن به دوپینگ چه اتفاقهایی در پیــش دارند یا اینکه با حریف چطــور رفتار کنند. اگر هم قهرمان شدند، چطور خوشحالیشان را نشان دهند و یا حتی در نشســت خبری شرکت کنند. این دو هفته فرصت اســتثنایی است برای ورزشــکارا­ن حاضر در این رویداد تا خیلی چیزهایی که ممکن اســت هیچ جایی به آنها یاد ندهند را یاد بگیرند و کلی دوست تازه پیدا کنند از سراســر دنیا. فارغ از هر دلهرهای. دلهرههایی که در پس یک رقابت برای مدال نهفته است و نباید هیچ کدام از این ورزشکاران با این دلهره در این رویداد شرکت کنند.

نکتــه دیگری که نباید فراموش کرد، این اســت که مســووالن کاروان ایران در بازیهای المپیک نوجوانان از آماده سازی بستههای فرهنگی میگویند که قرار است توسط ورزشکاران به همسن و سالهایشان داده شود اما ســوال اساسی این است که چقدر این 49 ورزشکار برای این کار آماده شدهاند؟ آیا میتوانند درباره آنچه در دست دارند، توضیحی بدهند. اطالعاتش را دارند یا تکنیک انتقالش را یاد گرفتهاند؟

اصغــر رحیمــی، سرپرســت کاروان اعزامــی ایران بــه المپیــک نوجوانان به این ســوال اینطور واکنش نشان میدهد: «المپیک نوجوانان نوپا اســت و ما هم باید بیشــتر کار کنیم ولی در جلسات توجیهی موضوع را برای سرپرستان توضیح دادیم. به بچهها در مورد بستههای فرهنگی آموزش دادهایم و در فرصتی که در آرژانتین داریم روی آنها کار میکنیم.»

او حضــور بچهها در شــهرهای دیگر را دلیلی میداند برای اینکه کارها جســته و گریخته انجام شــده اما حداقل میتوان انتظار داشت که در این چند روز باقیمانده اتفاقهای دیگری بیفتــد و حداقل بچهها درباره آنچه قرار است مبادله کنند، آگاهی بیشتری پیدا کنند و بدانند که نمایندگان فرهنگ یک کشــور هســتند. ضمن اینکه باید مترجم هــم کنار بچهها قــرار گیرد تــا آنهایی که به خاطر ناآشــنایی به زبان انگلیسی نمیتوانند ارتباط برقرار کنند، از پس این کار بربیایند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran