Iran Varzeshi

رومن والسوف به جهانی مجارستان نمیرسد

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

هفته ســوم لیگ برتر وزنهبرداری قرار اســت برای شــاگردان حســین برخواه در اردوی تیم ملــی وزنهبرداری حکم انتخابی و رکوردگیری نفرات اعزامی به رقابتهای جهانی ترکمنســتا­ن را داشــته باشــد. اردوی آمادهســاز­ی جهانی تیم ملی وزنهبرداری ایران بالفاصله بعد از بازگشــت از بازیهای آســیایی اندونزی آغاز شــد تا پوالدمردان کشــورمان از قافله جهانی عقب نمانند. حســین ســلطانی، میرمصطفی جوادی، عارف خاکی، محمد زارعی، ســهراب مرادی، رضا بیرالونــد، رحمان اورامه، امیر حقوقی، علی هاشــمی، علیرضا ســلیمانی، محمدرضا براری، علی داودی و ســعید علی حســینی 13 وزنهبردار ملیپوشــی هســتند که بعد از آنالیز شــدن توســط کادرفنی به اردوی جهانی دعوت شدند.

در جمع اردونشــین­ان جهانی علی مکوندی ملیپوش خوزســتانی وزنهبــردا­ری در بازیهای آســیایی 2018 اندونزی هــم در ابتدای مرحله اول اردوی جهانی وزنهبرداری حضور داشــت اما بهدلیل بهوجود آمدن برخی مشــکالت شخصی و مصدومیتی که در این مرحله برایش رخ داد اردو را ترک کرد و به خانه برگشت تا به واقع برای جهانی شدن تقریبا شــانس خود را از دست بدهد. البته مکونــدی به احتمال زیاد اگر شــرایطش روبهراه شود قرار اســت در رکوردگیری تیم ملی که قرار است همزمان با هفته سوم لیگ برتر وزنهبرداری بزرگســاال­ن در تهران برگزار شود در ترکیب تیم نفــت خوزســتان روی تخته بیایــد و توانمندی رکوردی خــود را آنجا به رخ اردونشــین­ان فعلی بکشــد. به همین دلیل شاید اگر شرایط رکوردی مکوندی در هفته سوم لیگ و رکوردگیری جهانی خوب باشد بار دیگر کادرفنی چارهای جز انتخاب او برای حضور در رقابتهای جهانی ترکمنســتا­ن مثل بازیهای آسیایی اندونزی نداشته باشند.

به هــر حــال رقابتهــای جهانــی 2018 ترکمنســتا­ن قرار اســت از روز 9 آبان ماه جاری در شهر عشقآباد ترکمنستان شروع شود و تا 19 آبان در این شــهر ادامه داشــته باشد. طبق اعالم فدراســیون جهانی وزنهبرداری مســابقات جهانی وزنهبرداری مردان، امســال برخالف دوره گذشته قرار است در اوزان دهگانه جدید یعنی دستههای 55( کیلوگــرم، 1۶ کیلوگــرم، ۷۶ کیلوگرم، ۳۷ کیلوگرم، 81 کیلوگرم، 89 کیلوگرم، ۶9 کیلوگرم، 102 کیلوگــرم، 109 کیلوگرم و +109 کیلوگرم) برگزار شود. اتفاقی نو و تازه برای وزنهبرداری دنیا که قطعــا تغییرات جدید و حال و هوای تازهای را برای این رشته به دنبال دارد. البته با توجه به اینکه این دوره از مسابقات جهانی وزنهبرداری قرار است به سبک و سیاق جدید و در اوزان نو و تایید شده توسط فدراسیون جهانی وزنهبرداری در عشقآباد ترکمنســتا­ن برگزار شــود، حتما رکوردهای ثبت شــده در اوزان دهگانه جدید جهانی نیز بهعنوان رکوردهای جدید و نخستین رکوردهای ثبت شده در کتاب تاریــخ وزنهبرداری و رقابتهای قهرمانی جهان به یادگار بایگانی میشــود. به همین دلیل اســت که قطعــا رقابتهای جهانــی وزنهبرداری امســال در ســال 2018 چه از نظــر کیفی و چه از نظر کمی با رقابتهای جهانی ســال گذشــته 201۷( آمریــکا) تفاوتهــای چشــمگیری دارد. سوای برگزاری مســابقات جهانی 2018 با سبک و ســیاق جدید، مســابقات جهانی امســال قرار است با بازگشــت دوباره قدرتهای شناخته شده و توانمند وزنهبــردا­ری دنیا مثل چین، روســیه، قزاقستان و تعدادی دیگر از کشورهایی که بهخاطر مشکل دوپینگ وزنهبردارا­نشان درگیر محرومیت دوسالهای از ســوی فدراسیون جهانی وزنهبرداری شــده بودنــد همراه شــود. به همیــن دلیل و به احتمال فراوان این موارد همگی دســت به دست هم میدهد تا مسابقات جهانی 2018 ترکمنستان قطعا در سطح کیفی و کمی بسیار باالتری نسبت به سال 201۷ که تیم ملی وزنهبرداری ایران موفق شــد برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را در تاریخ این رشــته ورزشــی به خود اختصاص دهد برگزار شــود. البته این موضوع بــرای وزنهبرداری ایران که تقریبا در حال پوســتاندا­زی و جایگزین شــدن برخی چهرههای جوان به جای ستارههای پا به ســن گذاشــته اســت خیلی نمیتواند خبر مسرتبخشــی باشد زیرا بدون شــک انتظارات از تیمملی وزنهبرداری ایــران بهعنوان مدافع عنوان قهرمانی در ترکمنستان باالتر از قبل است و اهالی این رشــته به واســطه نتایج خوبی که ملیپوشان وزنهبــردا­ری در ســال 201۷ کســب کردنــد از ملیپوشــان وزنهبــردا­ری توقع دارنــد که عنوان ارزشــمند خود را در عشــقآباد با تمام این موانع حفظ کنند.

افزایش شانس نماینده کشتی فرنگی ایران

رومن والســوف قهرمان کشــتی فرنگی المپیک و جهان به دلیل عمل جراحی که روی پای خود انجام داده اســت، مسابقات جهانی مجارستان را از دست داد. در خبــری کــه در ســایت

درج شــده آمــده اســت: «والســوف کاپیتان تیم کشتی فرنگی روسیه و کشتیگیر وزن ۷۷ کیلوگرم از ناحیه مینیســک پا عمل جراحی انجام داده و باید به مدت شــش هفته دوران نقاهت خود را سپری کند.»

گوگی کوگیاشــوی­لی سرمربی تیم کشتی فرنگی روســیه هم با تأیید این خبر گفته است که والسوف همراه با تیم کشتی فرنگی روسیه در رقابتهای جهانی مجارستان حاضر میشود اما کشتی نمیگیرد.

در این وزن به احتمال زیاد باید پژمان پشــتام به مسابقات جهانی اعزام شود که با نیامدن والسوف به مسابقات جهانی که دارنده مدال طالی جهان و المپیک است، میتواند شانس زیادی برای رسیدن به مدال داشته باشد.

مرجان سلحشوری:

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran