Iran Varzeshi

کم تجربه اما امیدوار به آینده

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

کمیتــه فنی تیم ملــی بوکس برای بررســی عملکرد تیم ملی تشکیل جلسه داد و در همین نشســت قرار شــد مربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شــود. بعد از این نشســت تصمیم بر این شد که اکبر احدی بهعنوان سرمربی تا المپیک 2020 بماند اما یک مربی خارجی جدید به کادر فنی اضافه شــود. بعد از مدتی اعالم شد که این مربــی خارجی بــه تیمهای پایه اضافه میشود و حاال حسین ثوری رییس فدراسیون بوکس اعالم میکند که جذب مربی خارجی به صرفه نیســت و نمیتوان بــا قیمت فعلی ارز به دنبال مربی خارجی رفت. حســین ثوری که بعــد از بازیهای آسیایی اعالم کرده بود در جاکارتا با چند مربی صاحبنام خارجی مذاکره کرده و به دنبال انتخاب آنها بهعنوان مربی تیم ملی است حاال با تغییر رویهاش ظاهرا اینگونه نشــان میدهد که گویا بــه دنبال بازی با نام مربیان خارجی بــوده تا همه، ناکامی بوکس را فراموش کنند. او که وعده جذب بهترین مربیان را برای بوکس میداد حاال بهانههای جدیدی را مطرح میکند. او االن از انجــام کار زیربنایی حرف میزند و نام یزدانی خرم را به میــان میآورد. دریغ از اینکه یزدانی خرم مــرد عمل بود نه اهل شــعار دادن. او امروز خبر از کار زیربنایی میدهد امــا همین حــرف او در ادامه با اظهارات دیگــرش نقض میشــود: «اگر خواســتار کار زیربنایی در بوکس هستیم باید در ابتدا صبور باشــیم. حاضر هستم تمام انتقادات را به جان بخرم اما کاری که یزدانــی خرم در والیبال انجام داد را انجام بدهم. انجام کارهــای زیربنایی در بوکس نیاز این رشــته در حال حاضر است. برای این مهم نیز کارنامه ســه مربی را دریافت کردیــم. روی این موضــوع صحبتهای زیــادی مطرح شــد و همه اعضــا به این نتیجه رســیدند که حضور مربی خارجی در رده بزرگســاال­ن خروجی ندارد و باید این کار در رده نوجوانان و جوانان صورت گیــرد. برای اســتخدام مربیــان خارجی کارنامه ســه مربی قزاقستانی، ازبکستانی و روس را در اختیــار داریم تا ببینیم چه اتفاقاتی رقم میخورد.»

ثــوری در پاســخ به این ســوال که مشــکالت اقتصــادی ورزش مانع حضور مربی خارجی نمیشود، گفت: «برای این مهم دو حالت را پیشبینی کردیم و قطعا یکــی از این دو حالــت را انجام میدهیم. حالت اول این اســت که دانــش مربیان ســازنده خود را ارتقا دهیم تــا در بحث آموزشی بوکســورها­ی ما پیشرفت داشته باشند. برای این مهم قرار است هر سه ماه یک بار با دعوت از یکی از بهترین مدرسان بوکس دنیا، 0۳ مربی از 0۳ استان کشور را در یــک کالس فنــی 20 روزه دور هم جمع کنیم و این اتفاق را به صورت ادواری در یک سال پیگیری کنیم.»

ثوری در ادامه همچنین گفت: «حالت دوم نیز استخدام یک مربی خارجی برای ردههای پایه است اما نباید از این موضوع غافل شــویم که استخدام مربی خارجی با توجه بــه افزایش نرخ ارز حــدود 4 برابر بیشــتر از سالیان گذشــته برای ما هزینه میشــود. در این وضعیت باید شــرایط را برای استخدام مربی خارجی بسنجیم. باید مذاکراتــی با کمیته المپیــک در روزهای آینده داشــته باشــیم تا در صورت فراهم شــدن ارز دولتی مربی خارجی استخدام کنیم.»

ایــن اظهــارات رییس فدراســیون بوکس خیلی عجیب اســت. او وقتی برای نخستین بار وعده جذب مربی خارجی را داد بعد از بازیهای آســیایی بود و همان موقع هم ارز 4 برابر شــده بود. آیا وقتی داشت وعده میداد نمیدانست که چنین پولی را در بساط ندارد؟ ثوری ظاهرا تاجر است و بعید اســت اهل تجارت از قیمت لحظهای ارز خبر نداشــته باشــد. اگر آن موقع کــه وعده جذب مربــی خارجی را داد، میدانســت آهــی در بســاط ندارد، چــرا چنین وعــدهای را داد؟ او وعده کار زیربنایی را میدهد و فرصت میخواهد اما بعد میگوید ارز چهار برابر گران شــده و نمیتوان مربی خارجی جذب کرد. گرانی ارز فقــط برای مربی خارجی اســت؟ آیا در کار زیربنایی تاثیر نمیگذارد؟ شــاید اصال ثــوری نمیداند که کار زیربنایی چه معنایــی دارد. یکی از کارهــای زیربنایی ساخت خانه بوکس است. همان چیزی که رییس فدراســیون بوکس در بدو ورودش وعــده داد اما حاال قیمت ســاخت همان مجموعــه از روزی که ثــوری وعدهاش را داد چهار برابر شــده و خبری از ســاخت مجموعــه نیســت. زمان حــرف زدن در بوکس مدتی است که گذشته و االن باید فقط کار کرد. اگر رییس فدراسیون بوکس میتواند کاری انجام بدهد که بهتر اســت آســتین را باال بزنــد و کاری انجام بدهد وگرنه سالهاست که همه در بوکس وعده میدهند.

ایران ورزشــی - تیم ملی کشتی آزاد جوانان امروز به کار خود در مسابقات جهانی اســلواکی پایان میدهد. این تیم که ســال گذشــته با هدایت تقی اکبرنژاد نتوانســت توفیقی را در مســابقات جهانی کسب کند حاال امســال با هدایت همین مربی امیدوار به جبران نتیجه ســال گذشته بود. این تیم برای حضــور در این رقابتهــا در وزن ۷5 کیلوگرم رضــا علیجــان زاده، در وزن 1۶ کیلوگرم مهدی عشقی، در وزن 5۶ کیلوگرم امیرحسین مقصودی، در وزن 0۷ کیلوگرم امیرحسین کاووســی، در وزن 4۷ کیلوگرم علــی ســوادکوهی، در وزن 9۷ کیلوگــرم سجاد غالمی، در وزن ۶8 کیلوگرم ابوالفضل هاشمی، در وزن 92 کیلوگرم عباس فروتن، در وزن ۷9 کیلوگرم سجاد عزیزی و در وزن 125 کیلوگــرم امیر یــاری را انتخاب کرد. ترکیبــی که کامال کمتجربه و جدید اســت و بدون حضــور در رقابتهــای بینالمللی راهی این مســابقات شــده اســت. شاید از مســابقات قهرمانی آســیا بتــوان بهعنوان تنها تجربــه بینالمللی این تیــم یاد کرد. ســه نفر از این جمع یعنی مهدی عشــقی، امیر حســین مقصودی و عباس فروتن هم ســال گذشته در ترکیب تیم نوجوانان راهی مســابقات جهانی شدند و برای نخستین بار به ترکیب تیم جوانان رسیدند. بقیه تیم همه از نفراتی هستند که به تازگی به ترکیب تیم ملی جوانان رســیدهاند. بنابرایــن این تیم کمتجربه راهی این مسابقات شده و رسیدن به موفقیت این تیم کم تجربه بسیار سخت و دشوار بود. در 5 وزن نخست هم بنابر آنچه که قابل پیشبینی بود، نتوانست به موفقیت چشــمگیری برســد و فقط امیر حســین مقصودی یکی از همان ســه کشــتیگیری که سال گذشــته به همراه تیم نوجوانان به مسابقات جهانی اعزام شده بود، توانست به فینال راه پیــدا کند. این نتیجه در قیاس با نتایج 5 وزن نخست کشــتی فرنگی بسیار ضعیف به نظر میرسد اما واقعیت این است که این تیم از کشتیگیرانی سود میبرد که میتوانند در رقابتهای ســال آینده هم در ترکیب تیم ملی حضور داشــته باشــند. در حالیکه تیم کشتی فرنگی جوانان دو مدال طالی خود را توسط امین کاویانینژا­د و امین میرزازاده به دست آورد که سال گذشته هم در تیم جوانان به مدال رســیده بودند و در مســابقات امیدهای جهان بــه میدان رفته بودند و بیشتر این تیم هم از این پس دیگر نمیتواننــ­د در ترکیب تیــم جوانان حضور داشته باشند. بنابراین باید از تیم کشتی آزاد جوانان به اندازه داشــتههای­ش توقع داشت. هر چند که از همین حاال میتوان پیشبینی کرد که در صورت حفظ این تیم، سال آینده تحت هر شرایطی شــانس رسیدن بهعنوان قهرمانی را دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran