Iran Varzeshi

25 میلیون پوند برای سه گل

آیا منچستریونا­یتد برای همین الکسیس سانچس را خریده؟

- پیتر استانتن ‪Peter Staunton‬

منچســتریو­نایتد و ژوزه مورینیو برای نخســتین بار در این فصل ســه برد متوالی به دست آوردند. بازیهای روی کاغذ آسانی هم دارند، دیروز با ولورهمپتون، چهارشنبه با دربی کانتی و هفته آینده با وســتهم قبل از بازی با والنســیا در لیگ قهرمانان؛ میتواند فرصت خوبی برای کسب پیروزیهای بیشتر و خودباوری باالتر باشــد. باخت به برایتون و تاتنهام بازگشت به عقب بود، منچستریونا­یتد آنقدر بزرگ و پرافتخار است که هر باخت را آغاز یک بحران تلقی میکنند و با دو شکست همه چیز به هم میریزد. اتهام مالیاتی مورینیو در اسپانیا، حملهاش به رسانهها بعد از باخت به اســپرز و درگیری مســتمر بــا گرانترین بازیکن تاریخ باشــگاه، پل پوگبا کافی است برای اینکه متوجه شــویم منچستریونا­یتد نه تنها یک باشــگاه فوتبال بلکه یک مجموعه گسترده، پرحاشیه و به شدت زیر نظر است. برنلی، واتفورد و یانگ بویز تیمهایی نیستند که به جان یونایتد ترس بیندازند. یونایتد در ســه بازی آخرش مقتدرانه بازی کرده، پوگبا به طور خاص درخشــیده و امثال لوک شاو و روملو لوکاکو به ثبات رسیدهاند. اوضاع برای مورینیو آرام به نظر میرســد بــا بازیهای بردنی و امتیــازات گرفتنی پیش رو هرچند هنوز مشکالتی وجود دارد و از مهمترین آنها الکسیس سانچس است.

این شــیلیایی بازیکن شایستهای است، پرتــالش و مولد. هیچ کس بیشــتر از او در این فصل موقعیت ایجــاد نکرده )9( و رهبر ضدحمالت تیم است و از این جهت کارش را خوب انجام میدهد. خوســه سوالنتای مربی تیم زیر 20 سال شیلی در جام جهانی 2007 که سانچس هم در آن بازی میکرد، چند روز قبل گفت تاکتیکهای مورینیو برای گرفتن بهترین بازی از سانچس مناسب نیست و این نگرانکننده است. مشــخصا فوتبال مورینیو با ســبک مارچلو بیلسا در شیلی تفاوت دارد اما ســانچس حاال دیگر یک بازیکن باتجربه محســوب میشود و باید به اندازه کافی برای اجرای دستورات متفاوت مربیها مجهز باشد.

روزنامهنگا­ر آلمانی، رافائل بوشــمان در کتــاب خود «معامالت کثیف پشــت ورزش زیبا» به جزییات قرارداد ســانچس با یونایتد که ژانویه گذشــته بسته شــد، اشاره کرد. بر اساس آن، ســانچس هفتهای 391346 پوند دســتمزد و حق تصویر میگیرد که با صعود یونایتــد به لیــگ قهرمانان ســاالنه 20/35 میلیون پوند میشــود. همچنین او ســاالنه 1/12 میلیــون پوند پاداش وفاداری میگیرد و هر بازی که در ترکیب اصلی قرار میگیرد 75 هــزار پوند میگیرد البتــه فاصله زیادی دارد بــا زدن 40 گل یــا 40 پاس گل که به خاطــرش 2 میلیون پوند اضافــه بگیرد. در صورت قهرمانی لیــگ قهرمانان یک میلیون پوند و در صورت فتح لیــگ برتر 500 هزار پوند پاداش نصیب او میشود. بوشمان نتیجه میگیــرد اگر ســانچس آمادگــی بدنیاش را حفظ کند و منچســتریو­نایتد در کســب نتیجه موفق باشد، ســاالنه 25 میلیون پوند به مهاجم شیلیایی میرسد. او بیشترین پول را در تاریخ فوتبال انگلیس میگیرد، مورینیو در پوست خودش نمیگنجید وقتی باالتر از پپ گواردیوال که دالیــل مالی را علت عقب کشــیدنش عنوان کرد، الکسیس را به دست آورد. برای او مهم نبود که یونایتد چقدر پول میدهــد. آنها با داالس کابویــز برای عنوان باارزشترین باشــگاه ورزشــی جهان مبارزه دارنــد، پول اهمیتی ندارد اما ســانچس قرار بود بازیکن کلیدی یونایتد باشــد در حالیکه قطعه بسیار گرانقیمتی از این ماشین است.

قرار اســت چه اتفاقی بیفتــد؟ خیلی نمانــده تا یک ســال از آمدنش از آرســنال بگذرد و او تنها ســه گل زده. در ماه دسامبر 30 ساله میشود اما قراردادی بسته که چهار ســال دیگر اعتبار دارد. چه انتظارات منطقی و معقولی میتوانیم از او داشته باشیم؟ اینها ســواالت بجایی اســت. برخی هواداران فکر میکنند که آمدن سانچس به نفع تیم نبوده و فرم مارکوس راشــفورد و آنتونی مارسیال را بــه هم ریخته. آنهــا میخواهند این دو را بیشتر در تیم ببینند و گل راشفورد در بازی دوســتانه با سوییس نشــان داد این بازیکن جوان هنوز آینده روشنی دارد.

اما مورینیو خیلی قبل از آنکه سانچس بیاید با این دو مشــکل داشــت. عالقه او به بازی دفاعی طرفداران زیادی ندارد اما حداقل درباره شاو ثمر داشــته و به نظر میرسد در رابطه بــا پوگبا هم نتیجه داشــته. مورینیو مجبور نیست علنی با سانچس مشاجره کند؛ میداند چه نتیجهای برایش در بر دارد برای همین به ندرت از بازیهای بد سانچس ابراز شگفتی میکند هرچند از طرف دیگر، خیلی کم پیش آمده که از بازیهای خوب سانچس هیجان زده شود. منبع: سایت گل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran