Iran Varzeshi

تیام-استقالل، جدایی دو سر باخت

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

برای استقالل، حفظ مامهتیام از نان شب واجبتر بود. مهاجمی سنگالی کــه آماری خارقالعــا­ده در لیگ ایران و لیگ قهرمانان آســیا از خود بر جا گذاشــت و ثابت کرد برای هر دروازه و هر دروازهبانی خطرناک اســت. تیام وقتی بعد از چند ماه دوری از فوتبال، پیراهن استقالل را پوشید، کمتر کسی انتظار درخششی اینچنینی را از او داشت. اینکه بیاید و به یکباره ستاره خط حمله استقالل شود، مورد عجیبی بود که حداقل در سالیان اخیر نمونهاش را هرگز ندیده بودیم. تیام برای اســتقالل در لیگ برتر، 6 بازی انجام داد، 396 دقیقه در زمین حضور داشــت و 4 گل به ثمر رساند. آماری جالب از مهاجم ســابق یوونتوس و امپولی در سریآ. مهاجمی که چند ماه قبل از حضور در اســتقالل، دروازه دوناروما و میالن را باز کرده بــود. او راه دروازههــا را میدانســت و بلد بود چطور دروازهبانه­ا را تســلیم کند. برایش هم نام تیم و دروازهبان فرقی نمیکرد، گل میزد و شادی میکرد و البته هواداران را از زمین جدا.

درخشــش ویژه تیام اما نــه در لیگ برتر که در لیگ قهرمانان آســیا رقم خــورد. او 6 بــار در ترکیب اســتقالل قــرار گرفت، 450 دقیقه بازی کرد و 7 گل سرنوشتســا­ز به ثمر رساند. گلهایی که صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آســیا هنوز آنها را از یاد نبرده و بخشی از جدول گلزنهای برتر لیگ قهرمانان را به نام تیام اختصاص داده. مهاجمی که اگر میماند شــاید استقالل هم میتوانست همچنان در آسیا باقی بماند.

آمار کلی تیام را در استقالل مرور میکنیم تا عملکرد او را با حاال که به عجمان امارات رفته قیاس کنیم. مهاجم سنگالی در استقالل، 12 بازی انجام داد، 846 دقیقه در زمین حضور داشت و 11 بار دروازه حریفان را فرو ریخت. یعنی به ازای هر 76 دقیقه، یک گل زده. آمار او چشــمها را خیره میکند و البته حســرت را زنده. اینکه چرا او به همین سادگی از استقالل جدا شد تا در عجمان و لیگ امارات بازی کند.

تیــام از وقتی پیراهن عجمان را بعد از کش و قوسهای فراوان و حرف و حدیثهای بســیار بر تن کرده، 4 بار در ترکیب این تیم حضور داشــته و فقط یک گل به ثمر رســانده. او هفته اول و در افتتاحیه لیگ امارات، مقابل النصــر در دقیقه 13 تــک گل پیروزی عجمان را زد تا 3 امتیاز ارزشــمند نصیب این تیم کوچک و کم نام و نشــان فوتبال امارات شود. 3 امتیازی که تا امروز پا بر جا مانده و به آن اضافه نشــده اســت. مهاجم سابق استقالل، هفته دوم برابر الشــباب بازی کرد اما نه گل زد و نه توانســت مانع شکست عجمان شــود. این بازی را الشــباب با نتیجه 3 بر یک برد تا شکست تلخی را بــه عجمان تحمیل کند. تیام 90 دقیقه در زمیــن بود اما توفیقی در باز کردن دروازه حریف بهدســت نیاورد. برای هفته سوم، باز هم أیمن الرمادی مصــری، نام تیام را در ترکیب ثابت عجمان قرار داد. بازی با نتیجه 2 بر یک به ســود الفجیره به پایان رسید و مامهتیام در نقش پاسور ظاهر شد و پاس گل تیمش را برای اوهاووچی فرســتاد. تیام البته در جام حذفی نیز یک بار برای عجمان بازی کرده اما گل نزده. آن هم مقابل بنیاس و در دیداری که با تساوی یک بر یک به پایان رسید. آمار تیام در امارات را نمیتوان با دوران حضور او در اســتقالل قیاس کرد. تیــام روی هم 360 دقیقه در زمین بوده و فقط یک گل به ثمر رســانده. یعنی هــر 360 دقیقه یک گل زده که یک پنجم آمار او در استقالل است. عجمان با تیام از 3 بازی 3 امتیاز کسب کرده و در رده دهــم جدول ردهبندی قرار دارد. از این حیث هم مهاجم ســنگالی موفق نبوده و حضور در یک تیم مدعی به نام اســتقالل را با بازی در تیمی نه چندان قدرتمند ترجیــح داده. برای تیام البته قدرت یک تیم در اولویت قرار نداشــت و به همین خاطر بود عجمان را به استقالل ترجیح داد. باز هم یاد جمله جواد زرینچه میافتیم. کاپیتان ســابق استقالل میگفت: «کاش مدیران باشگاه، پول بازیکنان خارجی جذب شده را یکجا به تیام میدادند و او را حفظ میکردند.» زرینچه درست میگفت. آنوقت هم استقالل در این بحران گرفتار نمیشــد و هم تیام مجبور نبــود در یک تیم معمولی و لیگی سطح پایین بازی کند.

مســووالن برگــزاری بــازی ســاعاتی قبــل از آغــاز دیدار اســتقالل و نســاجی به ورزشــگاه شــهید وطنی رفتنــد و از امکانــات ایــن ورزشــگاه بازدیــد کردند.

 ??  ?? مامــوران نظم ورزشــگاه بــه طــور دقیقــی بلیت ها و کارت هــای تماشــاگرا­ن را کنتــرل میکردنــد.
مامــوران نظم ورزشــگاه بــه طــور دقیقــی بلیت ها و کارت هــای تماشــاگرا­ن را کنتــرل میکردنــد.
 ??  ?? جواد نکونام سرمربی نساجی قائمشهر بارها از سوی تماشاگران استقاللی مورد تشویق قرار گرفت.
جواد نکونام سرمربی نساجی قائمشهر بارها از سوی تماشاگران استقاللی مورد تشویق قرار گرفت.
 ??  ?? تماشــاگرا­ن نســاجی از همــان بــدو ورود بــه ورزشــگاه بــرای اســتقاللی هــا کــری میخواندنــ­د.
تماشــاگرا­ن نســاجی از همــان بــدو ورود بــه ورزشــگاه بــرای اســتقاللی هــا کــری میخواندنــ­د.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran